Povežite se s nama

Kultura

Fotografije nastale prije jednog stoljeća: sloboda, aktovi i glamur Hollywooda

Objavljeno:

- dana

VEČERAS OTVORENJE IZLOŽBE “FOTO TONKA”

Nakon Zagreba i Rogaške Slatine, došao je red i na Varaždin da ugosti izložbu “Foto Tonka” i divi se djelima Antonije Kulčar Prut, jedne od najznačajnijih hrvatskih profesionalnih fotografkinja, rodom iz Varaždina. Izložba je postavljena u palači Herzer, a otvara se ovog četvrtka, 20. kolovoza, u 19 sati.

– Varaždinka Antonija Vajda (1887.−1971.), udana Kulčar i kasnije Prut, a poznatija kao Tonka, jedna je od najznačajnijih hrvatskih profesionalnih fotografkinja, glavna kroničarka društvenog, kulturnog i kazališnog života međuratnog Zagreba te istaknuta portretistica građanstva s titulom kraljevske dvorske fotografkinje – objašnjava Lovorka Magaš Bilandžić, autorica izložbe u Zagrebu.

Tonka je rođena u Varaždinu te je upravo tamo i izučila zanat kod poznatih varaždinskih fotografa Rudolfa Mosingera i Artura Kulčara, za kojeg se kasnije i udala. Tonka se usavršavala i u Münchenu te ostalim europskim središtima, a 1917. otvorila je atelier u Zagrebu, koji je uskoro postao jedan od vodećih fotografskih studija u Kraljevini SHS/Jugoslaviji.

Tonka je modele često namještala u poze karakteristične za snimke hollywoodskih filmskih zvijezda

– U međuratnom razdoblju surađivala je s kazališnim časopisima i revijama Svijet, Kulisa i Cinema, koje su objavljivale njezine portrete istaknutih predstavnika društvenog, kulturnog i političkog života, fotografije kazališnih predstava, aktove zagrebačkih dama, snimke popularnih manifestacija, elitnih plesova itd. Pratila je aktualne svjetske trendove u fotografiji te modele često namještala u poze karakteristične za snimke hollywoodskih kazališnih i filmskih zvijezda – objašnjava Magaš Bilandžić. Tonkin popularni atelijer djelovao je u Zagrebu do 1958., a paralelno je imala i podružnicu u Rogaškoj Slatini.

 – Potaknuti sličnom akcijom Klovićevih dvora, i mi smo pozvali Varaždince da nam posude fotografije snimljene u Tonkinim atelijerima. Odazvalo se desetak građana, od kojih smo skupili pedesetak fotografija snimljenih kod Tonke u Zagrebu, Rogaškoj Slatini i Varaždinu. Dio je građana svoje fotografije i darovao Muzeju, pa se tako naše muzejske zbirke upotpunjuju. Naši će posjetitelji imati priliku vidjeti i studijski fotoaparat koji se koristio u Kulčarovoj radionici početkom 20. stoljeća, zahvaljujući obitelji Plavec koja ga čuva dugi niz godina – istaknula je Spomenka Težak, autorica izložbe u Varaždinu, koja zahvaljuje svima koji su posudili svoje predmete za ovu izložbu i poziva Varaždince da pogledaju ovu zanimljivu izložbu koja je otvorena do 20. rujna.

AKTOVI

1920-ih godina pojavio se u Zagrebu trend snimanja aktova, koji su nekim ženama poslužili kao intimna uspomena rezervirana samo za supruga, a drugima za reprezentacijske svrhe. Tonka je prve aktove objavila 1925. godine. Anonimni modeli skrivenih ili okrenutih lica zauzimali su različite poze koje ističu putenost tijela.

Izvor:
Foto:

Kultura

U varaždinsko kazalište stiže premijera baleta Pinocchio

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

HNK Varaždin najavljuje premijeru baleta Pinocchio koji je nastao u  koprodukciji s baletom Ivan pl. Zajc iz Rijeke u okviru konzorcija K-HNK. Koreografiju, koncept i dramaturgiju potpisuje prvak riječkog Baleta Michele Pastorini. Varaždinska premijera održat će se u nedjelju, 21. travnja u 17 sati na Velikoj sceni, a dio ulaznica je u slobodnoj prodaji.

Očaravajuće maštovita produkcija temeljena je na, svim generacijama omiljenom, romanu Carla Collodija. Prilagodba ostaje vjerna izvornom zapletu, dodajući dašak humora i puno šarma te otkrivajući i neke tajne sporedne priče. Kroz razigranu koreografiju publika i ansambl zajedno tragaju za srži Pinocchijeve avanture, a ovo baletno iskustvo postaje zajedničkim umjetničkim putovanjem koje najmlađima nudi užitak, raspiruje maštu i potiče ljubav prema plesnoj i kazališnoj umjetnosti.

Riječ je o plesnoj avanturi za djecu, ali i njihove roditelje te sve odrasle koji nisu izgubili dijete u sebi, čiju originalnu glazbu potpisuje Marin Butorac, scenografiju i kostimografiju Aleksandra Ana Buković, a svjetlo Kristian Baljarevski.

-Naša verzija oživljava sve likove, ukazujući da je svatko od njih važan za priču. Bilo je to puno složenije napraviti negoli u knjizi ili filmu jer je balet kraći. Naša adaptacija razlikuje se najviše u izboru avantura. Puno avantura znači i puno kratkih, kompaktnih scena koje moraju biti bogate i žive kako bi zadržale pažnju najmlađe publike. Puno smo radili na produbljivanju osobnosti naših likova. Roman postoji dulje od 140 godina, a njegovi su likovi oduvijek bili i ostali isti. Čini mi se kako su se i sami umorili od toga – kaže koreograf Michele Pastorini.

Ravnateljica Baleta Maša Kolar pak ističe da iako riječki Balet postaje žarištem plesne umjetnosti, na svom repertoaru nemaju često predstave za djecu.

-Stoga vjerujem da nije bilo naodmet upustiti se u dijalog s metodički i pedagoški odgovornom disciplinom kazališta: dječjom baletnom predstavom. Odluka je pala na Pinocchija. Danas kultna priča kroz sjajnu koreografiju našeg plesača Michelea Pastorinija iznalazi novi identitet kroz njegov osebujan pristup priči o lutku koji silno želi postati dječak. Pozivam sve gledatelje, od najmlađih do najstarijih, da dođu i nauče nešto novo o kazalištu, plesu, transformaciji, životu, ljudima i samima sebi – poručuje publici Maša Kolar.

Ovaj balet je već druga ovogodišnja koprodukcija s riječkim baletom. Intendantica Senka Bulić navodi da je  riječki balet kojeg vodi Maša Kolar oduševio varaždinsku publiku gostovanjem Plamteće vode prošle godine. Nakon toga smo dogovorili koprodukciju na baletnom diptihu  Sad i nikad više,  energičnoj i emotivnoj izvedbi s početka sezone.  Nastavili smo suradnju i na baletu za djecu  jer nam jako nam je važno da u plesnom repertoaru imamo vrhunske naslove s izvrsnim plesačima kojima stvaramo i novu publiku za plesne programe.

Ulogu Pinocchija u alternaciji plešu  Thomas Krähenbühl i  Federico Rubisse, Geppetta Valentin Chou i Ali Tabbouch, Plavu vilu Ksenija Krutova, Marta Voinea Čavrak i Mio Sumiyama, Zrikavca  Álvaro Olmedo i Giorgio Otranto, Lisicu Janne Boere i Noa Gabriel Siluvangi, a Mačka Soyoka Iwata i Maria Matarranz de las Heras.  U ostalim su ulogama Alejandro Polo , Giorgio Otranto, Noa Gabriel Siluvangi,  Alessia Tacchini , Isabelle Zabot, Mio Sumiyama, Gabrielle Colson i Yurika Kimura. Iz pozadine su čuje glas dramskog gluaca Aleksandra Cvjetkovića.

Premijerne ulaznice je moguće kupiti putem online prodaje ili na blagajni Kazališta.

Nastavite čitati

Kultura

Varaždinski Kazališni studio mladih s predstavom „Ivona, kneginjica od Burgunda“gostuje na festivalu Assitej

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Predstava „Ivona, kneginjica od Burgunda“, W. Gombrowicz, Kazališnog studija mladih HNK u Varaždinu, predstavit će Varaždinsku županiju na na 26. susretu Hrvatskog centra Assitej profesionalno vođenih kazališta za djecu i mlade koji će se održati u Hvaru od 15. do 19. travnja 2024. godine.

Skupinu C3 Kazališnog studija mladih, koja je prije no što se uhvatila u koštac s poljskim klasikom, uprizorila Ionescovu „Ćelavu pjevačicu”, zanimalo je daljnje istraživanje dramskih klasika. Poljskog pisca W. Gombrowicza, koji je proglašen pretečom kazališta apsurda, i njegovu Ivonu – dramu koja sadrži odrednice komedije, farse i nadrealističke igre, našli su idealnom za produbljivanje razumijevanja teatra apsurda.

– Ovo uprizorenje ističe se svojim fokusom na istraživanju dinamike između kolektiva i individue, propitujući društvene malformacije koje često dovode do nepravdi prema pojedincu – istaknula je Tanja Novak, uz čije se dramskopedagoško vodstvo skupina između ostalog, upustila u istraživanje rada s maskama, dodatno produbljujući svoje umjetničko istraživanje.

„Ivona, kneginjica od Burgunda“ nudi maštovito i vizualno dojmljivo kazališno iskustvo koje istražuje suštinske aspekte ljudske psihe unutar okvira Gombrowiczeve genijalne drame.

Ova predstava obećava ne samo estetsko uživanje već i duboko razmišljanje o društvenim normama, konformizmu i ulozi pojedinca u kolektivu.

U predstavi „Ivona, kneginjica od Burgunda“ nastupaju polaznici supine C3 Kazališnog studija mladih: Vita Breški, Lorena Benčić, Dina Drožđek, Tvrtko Kolar, Tonka Lonjak, Fran Rabuzin, Greta Rukelj, Melani Šipek i Anamarija Zavrtnik. Zanimljivo je i to da su ovi mladi uključeni i u profesionalne produkcije ansambla HNK u Varaždinu, u „Slučaj vlastite pogibelji“ te u „San Ivanjske noći“.

Festival Assitej je natjecateljskog karaktera, a uz Kazališni studio mladih HNK u Varaždinu nastupaju i Dramski studio Dada KD Pinklec iz Čakovca s predstavom „Posljednja pahulja“, Dramski studio Teatra Tirena iz Zagreba s predstavom „Ožiljak“, Dramski studio Donatolina Kazalište lutaka Zadar s predstavom „Božićni taxi“, Dramski i plesni studio Istarsko narodno kazalište s predstavom „Pravi izbor?“, Dramski studio Bjelovarsko kazalište s predstavom „Zato što sam žena, zar ne!“, Dramski studio Max teatar iz Zaprešića s predstavom „Tko će sve to pojesti?“, Dramski studio Ivana Jelić HNK u Šibeniku s predstavom „Slušajte nas“ te Učilište Zagrebačkog kazališta mladih s predstavom „Akvarij“.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje