Varaždinski skladatelj Davor Bobić dobio prostor u stalnom postavu “Kuće tambure“
Varaždinski skladatelj Davor Bobić dobio je ovih dana prostor u stalnom izložbenom postavu u osebujnijoj „Kući tambure“ koja je svečano...
STRUČNI OSVRT
Odabrana publika koja se u srijedu, 3. kolovoza, odazvala pozivu ravnateljice Zavičajnog muzeja Varaždinske Toplice Spomenke Vlahović zacijelo nije ni slutila da će prisustvovati prvom predstavljanju možda najvećega književnog iznenađenja posljednjih godina u sjevernohrvatskim okvirima.
Autor ovog osvrta može to argumentirano ustvrditi, jer je imao i čast biti urednikom zbirke priča „Antičke pripovijetke“ autora Maxa Aquile, što je pseudonim Vladimira Čajavca iz Zbelave.
Iznenađenje je tim veće što je Čajavcu ovo prva knjiga i što prije nije nigdje objavljivao, pa je kao pisac dosad bio posve nepoznat. Iako inženjer građevinarstva u mirovini, Čajavec je sav posvećen umjetnosti, pa tako, osim što piše, također i slika i sklada (nekada davno imao je i kantautorski nastup na Zagrebfestu) te se amaterski bavi astronomijom i arheologijom.
Zasigurno je ovaj potonji, arheološki interes, posebice vezan uz antiku, konkretno rimsku vladavinu ovima našim prostorima, bio presudan u osmišljavanju „Antičkih pripovijetki“.
Čajavec je tako stvorio tematski novitet u hrvatskoj književnosti: dok se o Rimljanima na dalmatinskom tlu dosta pisalo, njihov boravak u Panoniji nije dosad poprimio literarno uobličenje. Naime, radnje priča iz njegove zbirke odvijaju se tu, „kod nas“, na području koje omeđuju Poetovia (Ptuj), Aqua Viva (Petrijanec), Iovia (Ludbreg) i Aqua Iasae (Varaždinske Toplice).
Kao i svako pravo književno djelo, i ove priče odlikuje temeljito istražena povijesna pozadina
Kako bi to ostvario, Čajavec je proveo temeljita istraživanja, stoga zbirka ima više od stotinu fusnota: ništa nije prepušteno slučaju, pa ako spominje pojedinoga tad aktualnoga rimskog cara, iz fusnote se točno može utvrditi kad je taj vladao, a tako i u kojem se razdoblju odvija radnja priče.
Sličnom akribijom provedena je i zemljopisna, mitološka, vojna, upravna i sva druga terminologija Rimskog Carstva. No, sve je to ipak samo temelj, nužan preduvjet prave dimenzije priča – one književne.
Na način na koji to rijetko koji pisac uspijeva, Čajavec uvjerljivo „ulazi u duše“ svojih junaka, mahom običnih, „malih“ ljudi s ruba golemog imperija, i tka priče toliko specifične po vremensko-prostornom određenju, a opet posve univerzalne i bezvremenske.
Čajavec piše vješto i decentno, koristeći isprepletene narativne postupke, ali nadasve pregledno, prilagođeno svim uzrastima čitatelja. Ipak, posebna vrijednost „Antičkih pripovijetki“ je spomenuto uranjanje u duhovni spektar ondašnjih ljudi. Na tragu „Hadrijanovih memoara“ Marguerite Yourcenar, Čajavec ocrtava duhovni zemljovid homo romanusa: njegovih promišljanja, bojazni i iskupljenja, „metafiziku postojanja“.
To je ono što nam, za razliku od književnosti, znanost ne može predočiti, ili može samo kad se pretače upravo u književnost, kao kod npr. Johana Huizinge. Na posve suptilan način, kao u nekome mutnom ogledalu, u tom duhovnom zemljovidu rimskog čovjeka gotovo se magijski zrcali unutarnja topografija suvremenih ljudi: naših slutnji, strahova, ljubavi i nadanja…
Preporuke su izrečene, a knjiga se može kupiti u suvenirnici na Korzu!
Izvor:
Foto:
U nedjelju, 21.travnja, u muzeju Dvora Trakošćan održano je uzbudljivo predstavljanje proširene stvarnosti kao novog dodatka stalnom postavu muzeju.
Posjetitelji su s oduševljenjem doživjeli ovu tehnologiju, koja je oživjela povijesni ambijent dvorca. Mnogi su iskoristili priliku za fotografiranje, stvarajući nezaboravne uspomene u ovom jedinstvenom okruženju.
Proširena stvarnost proizašla je iz uspješne suradnje Dvora Trakošćan te poduzeća Delta Reality. Posjetiteljima je omogućeno preuzimanje aplikacije „Oživjeli Trakošćan“ kojom, nakon skeniranja markera u muzeju, mogu vidjeti oživljene prikaze koji dočaravaju kakav je zapravo bio život u dvorcu.
Proteklog tjedna, u Europskom kulturnom centru u palači Palazzo Mora u Veneciji, paralelno s otvorenjem 60. Venecijanskog bijenala, otvorena je izložba “Personal Structures – Beyond Boundaries” u sklopu koje izlaže i varaždinski kipar Nikola Vudrag.
Vudragove skulpture Prometheusa i Atlasa postavljene na samom ulazu u palaču moći će vidjeti tisuće ljudi iz cijelog svijeta koji dolaze posjetiti 60. Venecijanski bijenale, ali i brojne komplementarne izložbe koje će do 24. studenog biti održane u Veneciji.
Izložba Europskog kulturnog centra (ECC) najstarija je takva izložba suvremene umjetnosti koja se održava tijekom Venecijanskog bijenala, a iz godine u godinu privlači sve više posjetitelja. Prema riječima glavne organizatorice izložbe, Sare Danielli, do kraja studenog izložbu će posjetiti oko pola milijuna ljudi.
– Tema ovogodišnje izložbe ECC-a nastoji izraziti složenost izazova globalnih migracija i zamršene mreže nacionalnih identiteta, ali i činjenice kako je svatko od nas pod utjecajem određenih okolnosti i granica koje mora nadići. Rad Nikole Vudraga “Prometheus i Atlas” postavljen na samom ulazu u Palazzo Mora simbolično je i ulaz na putovanje kompletnom temom izložbe koja problematizira suočavanje s granicama koje su nam nametnute. Prometheus i Atlas predstavljaju pobunu protiv nepravde u mitološkom kontekstu i te dvije skulpture, visoke tri metra, na ulazu u Palazzo Mora artikuliraju glavnu poruku izložbe, a to je kako je moguće nadići svoje osobne granice, bez obzira na vanjske pritiske i izazove – istaknula je glavna organizatorica izložbe Sara Danielli.
Vudrag u Veneciji izlaže pod produkcijom Metamorphosis Art Projects s londonskom adresom, a podršku varaždinskom kiparu u Veneciji su pružili i predstavnici Grada Varaždina, gradonačelnik Neven Bosilj i zamjenik gradonačelnika Miroslav Marković.
– Izuzetno smo ponosni što smo mogli doći u znak podrške izložbi kipara Nikole Vudraga tijekom prestižnog Venecijanskog bijenala. Varaždin je grad koji cijeni kulturu, kreativnost i inovativnost, a imati umjetnika koji je prepoznat na međunarodnoj razini učvršćuje našu predanost razvoju umjetničkih nastojanja Nikole Vudraga, ali i drugih varaždinskih umjetnika. Ovakve izložbe, ne samo da povećavaju ugled našeg grada, već također potiču veze i suradnje koje mogu doprinijeti prepoznatljivosti Varaždina na inozemnoj karti kulture u godinama koje dolaze – rekao je gradonačelnik Neven Bosilj nakon svečanog otvorenja izložbe.