Povežite se s nama

Kultura

“Denis Peričić – autor stilogenih dosega svjetske literature”!

Objavljeno:

- dana

STRUČNI OSVRT

Techno gost treća je zbirka priča – a prva isključivo sabranih kajkavskih – u prebogatom književnom opusu Denisa Peričića, među objavljenih mu 25 samostalnih knjiga, a druga u nakladi Kajkavskoga spravišča, društva za širenje i unapređivanje znanosti i umjetnosti, ujedno i nakladnika časopisu Kaj (koji već 49. godište izlazi u Zagrebu).

S časopisom Kaj – sve od 1992. – Peričić surađuje antologijskom kajkavskom poezijom, nagrađivanom kajkavskom prozom u sklopu natječaja za kratku prozu i putopis, znanstvenim radovima, osvrtima… Iz iznimne književne biografije mr. sc. Denisa Peričića (r. 1968.), varaždinskog autora stilogenih dosega svjetske literature – nagrađivanog pjesnika, proznog, dramskog i znanstveno-stručnog pisca, prevoditelja, esejista, kolumnista, kritičara, antologičara, medijskog stručnjaka, urednika – valja izdvojiti prvi postmodernistički kajkavski roman Netopir i črni ljudi.

Duhovni topos grada

Tri su odlike koje objedinjuju 25 (kraćih) kajkavskih proznih formi Denisa Peričića u Techno gostu: pripovjedačko umijeće, funkcionalno stilska svemoć kajkavskoga jezika i duhovni topos Varaždina. Tekstualno i izvantekstovno, one proširuju konotacijski obzor autorova naslova u kojem ‘gost’ spontano čitalački u našoj svijesti konvertira u engl. „ghost“, u značenju ‘duh’. Varijantama semantičkih zabuna – s kojima autor, čini se, i računa – semantičko polje duha – od civilizacijskih vrednota do nevidljive sile, prikaza, sablasti, straha, užasa – u kajkavskim karnevalijama i fantazijama dodiruje međe (s)tvarnoga Svijeta kao vrlo neugodnog mjesta za život. Koje je mjesto – upravo tim autorskim odrednicama karnevalija i fantazija – ipak moguće držati pod kontrolom! Dijagnostika „črne sile“, „nakota od kmice“, „monštruma“, „Hudoga“, „živine“, „vraka“ itd. – pripovjedačkom lakoćom, te kajkavskom komunikativnošću, stvara svijet vršne književne postmoderne, u domicilnim granicama, ali i daleko izvan njih. Peričić je ekskluzivni postmodernist – i književnim, filozofijskim, teorijskim i jezičnim, i metajezičnim, i poetičkim nasljeđem – enfant terrible kajkavske postmoderne! Snižavanje svih ljudskih pojavnosti (od banalije do uzvišenosti) na istu izjednačenu mjeru bizarnosti i apsurda – tematska je meta Peričićevih proznih groteski, njihove ironijske i sarkastične žestine.

Varaždin obogaćen

I na kajkavski Techno gost mogli bismo primijeniti ocjenu jednog od najznačajnijih povjesničara hrvatske književnosti, rođenog Varaždinca, akademika Miroslava Šicela, iz osvrta znakovita naslova „Porod od tmine“ (Kaj, 4-5, 2004.) na Peričićevu knjigu Krvavo i zajednički nazivnik te proze, koja je: (…) „nemilosrdna, ali, nažalost, istinita slika čovjeka našega doba koji je izgubio samoga sebe, prirodnog, kao posljedice agresivne urbanizacije i tehnizacije ljudske duše i duhovnosti“. Karakterizacija vlastite proze kao karnevalija i fantazija nije slučajna. Karnevalije podrazumijevaju dram(at)ski element, a fantazmagorije, hororni detalji, izravna su veza s pripovjednim diskursom – osiguravajući dinamičnost, komunikativnost Peričićeve proze. Osobit je i konceptualni, programatski model pisanja, kojim Peričić varira i širi žanrovske jezgre (krugove) vlastite umjetničke kajkavštine, a u kojem je najčešće onaj pjesnički temelj početni koncept. I uspješno suautorstvo, u Techno gostu u dvije priče sa suprugom Anitom Peričić, posljedak je takvoga koncepta.

“Pripovjedačko umijeće i funkcionalna svemoć kajkavskog jezika”

Uz žanrovska i jezično-stilska prepletanja, među odlikama Peričićeve, kajkavske i cjelokupne proze valja istaknuti i autorsku kontrolu nad svim postupcima, nad tekstom, kontekstom, njegovom recepcijom, tehničko-grafijskim (ras)prostorom u knjizi, a s tim u vezi i osobitu brigu za čitatelja. Sabrane kajkavske priče i druge kratke proze u Techno gostu većinom su već vrijednosno ovjerene brojnim književnim nagradama, ali i antologiziranjem. U njima Peričić – uz neoekspresionističke, ali i metatekstne osobitosti hrvatske prozne postmoderne – afirmira i inovira stilskofunkcionalne osobitosti kajkavskoga jezika u bogatoj mu višestoljetnoj književnoj (i komunikacijskoj) dijakroniji – ponudivši autorski jezični kajkavski standard! Varaždin je i najnovijom kajkavskom prozom Denisa Peričića dobio svojevrsno književno „popločenje“; njegove dnevne, građanske i arhitektonske vizure obogaćene su trajno, neizgubivo u budućnosti – rečeno autorovim izrijekom – književnim „oneobičenjem“.

Izvor:

Kultura

Krajem travnja humanitarni koncert uz promociju nosača zvuka vlč. Tihomira Kosca i suradnika

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Ured za pastoral mladih Varaždinske biskupije na čelu s predstojnikom vlč. Tihomirom Koscem najavljuje humanitarni koncert uz promociju nosača zvuka „U Sveti čas – vlč. Tihomir Kosec i suradnici“, koji će se održati u petak, 30. travnja u 19.30, u gledalištu Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu.

Koncert će biti održan uz poštivanje svih epidemioloških mjera vezanih uz COVID-19 pandemiju. U nastanak ovog nosača zvuka uključen je cijeli niz mladih ali i već stasalih, renomiranih glazbenika, aranžera, likovnih umjetnika i dizajnera koji su mu, ugradivši u njih dio sebe, dali konačni identitet.

Dodajmo kako će sav novac prikupljen od prodaje ovog nosača zvuka ići u humanitarne svrhe za potrebe „Obitelji 5 plus“ (obitelji s petero i više djece Sisačke biskupije) pogođene nedavnim potresima o kojima skrbi Zaklada za obitelji Sisačke biskupije „Kardinal Franjo Kuharić“ i Ured za pastoral braka i obitelji, ističu iz Varaždinske biskupije.

Dodajmo da su gosti na koncertu vlč. Petar Mlakar, Alan Hržica i Zbor mladih Varaždinske biskupije.

Nastavite čitati

Kultura

KUD „Ljuba voda“ započeo projekt književnih, plesnih i tamburaških online radionica za djecu i mlade

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Arhiva

Potpisivanjem ugovora s Ministarstvom kulture i medija te Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva, 24. ožujka 2021. godine započela je provedba projekta „Pjesmom i plesom protiv socijalne isključenosti“, čija je vrijednost 487.121,54 kuna i u cijelosti je financiran iz sredstava Europskog socijalnog fonda.

Nositelj projekta je Kulturno-umjetničko društvo „Ljuba voda“, a provest će ga u partnerstvu s Hrvatskim društvom inženjera geotehnike.

Projekt će trajati godinu dana i njime se želi omogućiti sudjelovanje djece i mladih u online kulturno-umjetničkim sadržajima te na taj način povećati njihovu socijalnu uključenost u doba pandemije.

Osnovna ideja projekta proizašla je iz činjenice da kultura ima važnu ulogu u jačanju socijalne kohezije i izgradnji uključivog društva, a kulturna participacija značajno doprinosi osobnom razvoju pojedinca i poboljšanju ukupne kvalitete života.

Sudjelovanje u umjetničkim i kulturnim aktivnostima ima povoljan učinak na fizičko i mentalno zdravlje, stoga je poticanje pristupa kulturi ugrađeno u politike borbe protiv socijalne isključenosti i siromaštva, dok se osiguravanjem pretpostavki za jednakost pristupa i sudjelovanja u kulturi svih građana djeluje u pravcu povećanja socijalne uključenosti i podizanja razine životnih uvjeta.

Takvim je djelovanjem osobito važno obuhvatiti društvene skupine koje su najizloženije riziku od socijalne isključenosti, poput djece i mladih.

Njima je izvanrednim okolnostima uzrokovanim epidemijom bolesti COVID-19 onemogućen fizički pristup umjetničkim i kulturnim aktivnostima, što se može nepovoljno odraziti na održavanje društvenih veza, na razvoj vještina i znanja koja sprečavaju antisocijalno ponašanje te na njihovo ukupno psihofizičko stanje.

Slijedom navedenog, KUD „Ljuba voda“ prepoznao je potrebu organiziranja online aktivnosti koje će biti namijenjene djeci i mladima, kako članovima KUD-a, tako i svima zainteresiranima.

Putem projekta će se provoditi participativne kulturno-umjetničke aktivnosti u obliku književnih, plesnih i tamburaških radionica.

Radionice će biti prožete lokalnom kulturom i običajima, ali i folklorom šireg zavičaja. Na njima će se kod djece i mladih razvijati kreativne, komunikacijske, interkulturalne, interpersonalne, glazbene i ritmičke vještine te na taj način potaknuti njihov intelektualni i mentalni razvoj, povećati socijalna uključenost i održati društvene veze.

Nastavite čitati