Povežite se s nama

Kultura

“Denis Peričić – autor stilogenih dosega svjetske literature”!

Objavljeno:

- dana

STRUČNI OSVRT

Techno gost treća je zbirka priča – a prva isključivo sabranih kajkavskih – u prebogatom književnom opusu Denisa Peričića, među objavljenih mu 25 samostalnih knjiga, a druga u nakladi Kajkavskoga spravišča, društva za širenje i unapređivanje znanosti i umjetnosti, ujedno i nakladnika časopisu Kaj (koji već 49. godište izlazi u Zagrebu).

S časopisom Kaj – sve od 1992. – Peričić surađuje antologijskom kajkavskom poezijom, nagrađivanom kajkavskom prozom u sklopu natječaja za kratku prozu i putopis, znanstvenim radovima, osvrtima… Iz iznimne književne biografije mr. sc. Denisa Peričića (r. 1968.), varaždinskog autora stilogenih dosega svjetske literature – nagrađivanog pjesnika, proznog, dramskog i znanstveno-stručnog pisca, prevoditelja, esejista, kolumnista, kritičara, antologičara, medijskog stručnjaka, urednika – valja izdvojiti prvi postmodernistički kajkavski roman Netopir i črni ljudi.

Duhovni topos grada

Tri su odlike koje objedinjuju 25 (kraćih) kajkavskih proznih formi Denisa Peričića u Techno gostu: pripovjedačko umijeće, funkcionalno stilska svemoć kajkavskoga jezika i duhovni topos Varaždina. Tekstualno i izvantekstovno, one proširuju konotacijski obzor autorova naslova u kojem ‘gost’ spontano čitalački u našoj svijesti konvertira u engl. „ghost“, u značenju ‘duh’. Varijantama semantičkih zabuna – s kojima autor, čini se, i računa – semantičko polje duha – od civilizacijskih vrednota do nevidljive sile, prikaza, sablasti, straha, užasa – u kajkavskim karnevalijama i fantazijama dodiruje međe (s)tvarnoga Svijeta kao vrlo neugodnog mjesta za život. Koje je mjesto – upravo tim autorskim odrednicama karnevalija i fantazija – ipak moguće držati pod kontrolom! Dijagnostika „črne sile“, „nakota od kmice“, „monštruma“, „Hudoga“, „živine“, „vraka“ itd. – pripovjedačkom lakoćom, te kajkavskom komunikativnošću, stvara svijet vršne književne postmoderne, u domicilnim granicama, ali i daleko izvan njih. Peričić je ekskluzivni postmodernist – i književnim, filozofijskim, teorijskim i jezičnim, i metajezičnim, i poetičkim nasljeđem – enfant terrible kajkavske postmoderne! Snižavanje svih ljudskih pojavnosti (od banalije do uzvišenosti) na istu izjednačenu mjeru bizarnosti i apsurda – tematska je meta Peričićevih proznih groteski, njihove ironijske i sarkastične žestine.

Varaždin obogaćen

I na kajkavski Techno gost mogli bismo primijeniti ocjenu jednog od najznačajnijih povjesničara hrvatske književnosti, rođenog Varaždinca, akademika Miroslava Šicela, iz osvrta znakovita naslova „Porod od tmine“ (Kaj, 4-5, 2004.) na Peričićevu knjigu Krvavo i zajednički nazivnik te proze, koja je: (…) „nemilosrdna, ali, nažalost, istinita slika čovjeka našega doba koji je izgubio samoga sebe, prirodnog, kao posljedice agresivne urbanizacije i tehnizacije ljudske duše i duhovnosti“. Karakterizacija vlastite proze kao karnevalija i fantazija nije slučajna. Karnevalije podrazumijevaju dram(at)ski element, a fantazmagorije, hororni detalji, izravna su veza s pripovjednim diskursom – osiguravajući dinamičnost, komunikativnost Peričićeve proze. Osobit je i konceptualni, programatski model pisanja, kojim Peričić varira i širi žanrovske jezgre (krugove) vlastite umjetničke kajkavštine, a u kojem je najčešće onaj pjesnički temelj početni koncept. I uspješno suautorstvo, u Techno gostu u dvije priče sa suprugom Anitom Peričić, posljedak je takvoga koncepta.

“Pripovjedačko umijeće i funkcionalna svemoć kajkavskog jezika”

Uz žanrovska i jezično-stilska prepletanja, među odlikama Peričićeve, kajkavske i cjelokupne proze valja istaknuti i autorsku kontrolu nad svim postupcima, nad tekstom, kontekstom, njegovom recepcijom, tehničko-grafijskim (ras)prostorom u knjizi, a s tim u vezi i osobitu brigu za čitatelja. Sabrane kajkavske priče i druge kratke proze u Techno gostu većinom su već vrijednosno ovjerene brojnim književnim nagradama, ali i antologiziranjem. U njima Peričić – uz neoekspresionističke, ali i metatekstne osobitosti hrvatske prozne postmoderne – afirmira i inovira stilskofunkcionalne osobitosti kajkavskoga jezika u bogatoj mu višestoljetnoj književnoj (i komunikacijskoj) dijakroniji – ponudivši autorski jezični kajkavski standard! Varaždin je i najnovijom kajkavskom prozom Denisa Peričića dobio svojevrsno književno „popločenje“; njegove dnevne, građanske i arhitektonske vizure obogaćene su trajno, neizgubivo u budućnosti – rečeno autorovim izrijekom – književnim „oneobičenjem“.

Izvor:

Kultura

FOTO Izložbu ‘Strategije u pijesku i alternative’ Kristine Pongrac u Muzeju Međimurja razgledajte do 28. kolovoza

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

U Izložbenom salonu Muzeja Međimurja Čakovec otvorena je izložba multimedijalne umjetnice Kristine Pongrac iz Donje Dubrave.

Kristina je aktivna članica nekoliko organizacija na području ekologije, umjetnosti i kulture koje se bave promicanjem i očuvanjem međimurskog i podravskog kraja. Dosad je izlagala na nekoliko skupnih te samostalnih izložbi, a jedan dio opusa predstavljen je pod nazivom ”Strategije u pijesku i alternative”.

Riječ je o umjetničkim radovima nastalim autorefleksivnom metodom, aproporcijom i upcyclingom, a izloženi su kao monotipije, objekti, instalacije te javne intervencije popraćene dokumentarnim fotografijama i video projekcijom.

Publiku je pozdravila Janja Kovač, uz autoricu likovnog postava Tajanu Vidović te umjetnicu Kristinu Pongrac.

Izložba je dobila pozitivne reakcije od publike koja je odlično prihvatila drukčija, zanimljiva rješenja umjetničkih djela koja su ih potaknula na razmišljanje.

Možete je razgledati do 28. kolovoza radnim danom od 8 do 20 sati (osim ponedjeljkom kada je radno vrijeme od 10 do 20 sati) te vikendom od 10 do 18 sati.

Nastavite čitati

Kultura

U Ludbregu 16. kolovoza uživajte u klasičnoj indijskoj glazbi

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Nakon produženog vikenda imat ćete jedinstvenu priliku uživati u klasičnoj indijskoj glazbi.

Naime, „Glazbeni kolovoz“ u organizaciji Centra za kulturu i informiranje Ludbreg ugostit će jednog od istaknutijih glazbenika današnje Indije Arnaba Bhattacharya koji redovito obilazi svijet, donoseći indijsku klasičnu glazbu i tradicionalni žičani instrument zvan sarod na međunarodne glazbene pozornice.

Tijekom hrvatske mini turneje u sklopu koje stiže i u Ludbreg, njega će na tabli pratiti Rohen Bose također jedan od istaknutih indijskih glazbenika.

Koncert će se održati 16. kolovoza u atriju dvorca Batthyany u Ludbregu s početkom u 20 sati.

Broj mjesta za ovaj koncert je ograničen. Besplatne ulaznice možete podići u tajništvu Centra za kulturu i informiranje D. Novak (Trg Svetog Trojstva 19) radnim danom od 7:30 do 15 sati.