Povežite se s nama

Kultura

FOTO Bruxelles bez ljudi poput velikog muzeja: Anja Strelec izložila radove nastale u lockdownu

Objavljeno:

- dana

U Izložbenom salonu palače Sermage Gradskog muzeja Varaždin 7. travnja redateljica i fotografkinja zanimljivog i bogatog životopisa Anja Strelec iz Varaždina otvorila je izložbu fotografija pod nazivom „Međuprostori“.

Projekt je nastao za vrijeme prvog lockdowna u Bruxellesu, gdje Varaždinka živi i radi, kao potreba da se dokumentira i arhivira jedinstven trenutak u povijesti, nepoznata situacija i reakcija ljudi koji su se u njoj našli.

„Međuprostori“

Izložba nosi naziv „Međuprostori“ jer se zapravo i nalazimo u određenim međuprostorima, pojašnjava Anja, pritom ne znajući što nam slijedi, što će biti za par godina i kakvi će prostori i odnosi među ljudima biti u odnosu na ono kako je bilo ranije.

– Prvi lockdown u Bruxellesu počeo je 18. ožujka 2020., svi smo se našli u situaciji u kojoj dosad nikada nismo bili. Za Bruxelles je to možda bilo posebno neobično jer ipak je to „srce Europe“ i mislim da se nije dogodilo nikad, eventualno možda za vrijeme ratova, da se grad nađe apsolutno prazan. Već dugo se bavim fotografijom i dokumentarnim filmom, vizualnim medijima, i meni je kao i fotografu i umjetniku bilo interesantno vidjeti te prazne prostore i reakcije ljudi na početku u novonastaloj situaciji. Htjela sam arhivirati ustvari što se događa – rekla je Anja, dodavši da joj je i samoj prvih tjedan dana lockdowna bila nepoznanica, ali i dobra prilika da zabilježi nove dimenzije i značenja arhitekture, nove međuprostore i međuodnose koje je stvorila praznina na ulicama i trgovima.

Fotografije na izložbi u dvostrukom su međuodnosu, crno-bijele fotografije s fotografijama u boji s jedne strane te s druge prizori grada i arhitekture s prizorima ljudi, čime se naglašava slojevitost lockdowna i njegova utjecaja na život grada.

Autorica ističe da joj je posebno zanimljivo bilo proučavati ponašanje ljudi putem ulične fotografije, ali i to kako arhitektura i prostor funkcioniraju u lockdownu.

– Dosta je bilo toga u pogledima, ponašanju, neverbalnoj komunikaciji, ljudi su bili više skučeni, na tramvajskim stanicama i općenito – objašnjava Varaždinka i dodaje da novi pojam socijalne distance još više udaljuje ljude, čineći ih nepovjerljivima jedne prema drugima te stvara još veće prostorne odmake između njih.

Ljepota arhitekture i zastrašujuća atmosfera

Praznina inače užurbanih prostora na mjestima koja su turistički i poslovni centri Bruxellesa ostavlja dojam arhitekture zamrznute u vremenu, govori Anja.

– Mogla se osjetiti potpuna tišina, vidjeti prazan prostor čak i na mjestima koja su inače krcata ljudima. Ulice su izgledale poput muzeja i ta arhitektura bez ljudi je dobila potpuno novi značaj, kao da su sve te prekrasne građevine izložene same, bez distrakcija ljudi. Grad bez ljudi stvorio je novu ljepotu arhitekture, ali istovremeno i zastrašujuću atmosferu – otkriva autorica izložbe.

Zastrašujućoj atmosferi u prilog je išla i činjenica da su se malobrojni ljudi, koji su se zatekli na ulicama, izolirali jedni od drugih, skrivajući identitet iza maski na licima.

Izložbu fotografija prati i kratki stop-motion video napravljen od oko 1000 fotografija. Veliku ulogu igra i zvuk koji prati video, a za koji autorstvo potpisuje umjetnica Iva Galović.

– Video čine fotografije koje sam snimila hodajući kroz jednu ulicu Bruxellesa. Bilo mi je jako interesantno bilježiti jedan mali detalj u toj situaciji. Podcrtava se istovremenost prekida i kontinuiteta života grada i prilagodbu novoj stvarnosti. S jedne strane me malo bilo strah fotografirati ljude, ali s obzirom na to da su uglavnom svi vani s maskama, više-manje nisam zadirala ni u čiju privatnost. Zvuk je radila Iva Galović tako da je snimala atmosferu grada tijekom nekoliko tjedana – ističe Anja koja i dalje nastavlja fotografirati, pokušavajući bilježiti situacije.

Izložba „Međuprostori“ u siječnju je bila izložena u Oris Kući arhitekture u Zagrebu, i to pod pokroviteljstvom Gospodarskog i trgovinskog ureda pri Veleposlanstvu Kraljevine Belgije u RH.

– Igrom slučaja bila sam u kontaktu s Antoniom Garciom iz Gospodarskog i trgovinskog ureda pri Veleposlanstvu Kraljevine Belgije u RH vezano uz neki drugi projekt te smo u razgovoru došli na ovu temu. Bila mu je jako zanimljiva te je predložio da napravimo izložbu. Hvala i Gradskom muzeju Varaždin na postavu. Kada se stvore uvjeti za to, otvorit ću izložbu i u Bruxellesu (koji je trenutno u trećem lockdownu), a u budućnosti, u narednim godinama, voljela bih da izložba putuje i u druge države – istaknula je za kraj Anja Strelec.

Izložba u palači Sermage za razgled ostaje otvorena do 2. svibnja.

O autorici

Anja Strelec (Varaždin, 1985.) hrvatska je audiovizualna redateljica i fotografkinja koja živi i radi u Bruxellesu. Nakon diplome na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, u Francuskoj završava magisterij 2013. godine iz audiovizualne i filmske produkcije na Sveučilištu „Paul Valéry“ u Montpellieru te magisterij iz audiovizualne i filmske režije na Sveučilištu „Mirail“ u Toulouseu 2015. godine.

Uz umjetničko djelovanje kroz razne vizualne formate, posljednjih deset godina radi kao samostalna audiovizualna redateljica i fotografkinja za belgijsku televiziju, BBC Studioworks, Europsku komisiju i međunarodne organizacije kao što je UNICEF. Osim toga, održava audiovizualne i fotografske radionice, između ostalog za delegacije Europske unije u Eritreji, Gvineji i Gani, te ima vlastitu audio-vizualnu tvrtku u Bruxellesu.

U svojim se radovima putem različitih formata bavi socijalnim temama, portretirajući osobne ljudske priče i društvo te istraživanjem formi fotografirajući grad i arhitekturu. Raznovrsnost vizualnih formata omogućava joj multidisciplinarni pristup odabranim temama i slojeviti storytelling te se upravo iz tog razloga bavi vizualnim medijima – videom, dokumentarnim filmom i uličnom fotografijom.

Anja je redateljica nekoliko nagrađivanih dokumentarnih filmova prikazivanih na međunarodnim festivalima i televizijama te je sudjelovala na samostalnim i skupnim izložbama fotografije i novih medija u Hrvatskoj, Francuskoj, Sloveniji, Njemačkoj, Grčkoj i Belgiji.

Kultura

Mateja Rusak i Tihana Karlović izlažu u preloškom Muzeju

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

U Muzeju Croata insulanus Grada Preloga, u četvrtak, 20. svibnja, u 19 sati održat će se otvorenje izložbe „Female Correspondence/Žensko dopisivanje“, koje se organizira povodom Međunarodnog dana muzeja. Autorice izložbe su Tihana Karlović i Mateja Rusak, uz još 15-ak autorica iz Hrvatske i cijelog svijeta.

Riječ je o projektu koji je započeo u siječnju 2019. godine i baziran je na dopisivanju umjetnica u parovima, čime je stvorena mreža umjetnica. Svaki se par dopisuje četiri ili šest puta godišnje na zadanom formatu, putem dopisnica ili razglednica, dok je izbor grafičke tehnike, teme i papira u potpunosti slobodan.

Svaka autorica potom tiska ediciju od 10 primjeraka, s time da četiri primjerka šalje u arhivu za zajedničko izlaganje na izložbama poput nadolazeće u Prelogu. Inspiraciju za ovaj projekt pronašle su u ženskoj književnošću koja je započela u salonima u 20. stoljeću kada su tekstove pisale žene za žene, a koncept komunikacije isključivo između žena nastavljen je i danas.

Izložba u Prelogu ostaje otvorena do 18. lipnja.

Nastavite čitati

Kultura

„Trauma uma“: izložba varaždinskog slikara Živka Toplaka otvara se u utorak

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Izložba varaždinskog slikara Živka Toplaka pod nazivom „Trauma uma“ otvara se u utorak, 18. svibnja.

Zbog epidemiološke situacije svečanog otvorenja izložbe još uvijek neće biti, ali su svi zainteresirani pozvani da izložbu pogledaju u Galeriji HDLU-a u Kuli stražarnici staroga grada Varaždin svakodnevno do 4. lipnja.

Na dan otvorenja autor će boraviti u galeriji od 18 do 20 sati.

Životopis autora

Izložbom „Trauma uma“ Živko Toplak izlaže djela nastala pod direktnim utjecajem događaja koji su obilježili drugu polovicu 20. i početak 21. stoljeća kroz kolektivna i osobna iskustva.

Izložena djela su umjetnički trag sirove emocije, traume, psiholoških stanja i iskustva zabilježenih u određenom trenutku, te ih je nužno sagledati kao takva. Prepoznatljivi pejzaži i lirske apstrakcije zamijenjeni su prizorima ljudskog razaranja i destrukcije. Kroz njih umjetnik zaranja duboko u vlastitu podsvijest i snove donoseći na površinu emocije i stanja u njihovoj punoj težini i izvornom obliku.

Upravo ta psihološka i emotivna nabijenost stvara mračne krajolike u kojima se postepeno otkrivaju akteri i prepoznatljivi elementi značajnih događaja isprepletenih sa nadrealnim i subjektivnim. Postupkom razotkrivanja, suočen sa samim sobom umjetnik suočava i publiku sa tamnom stranom čovječanstva, stranom kojoj je mjesto u zaboravu a ne na zidu.

Rođen je u Varaždinu 2. svibnja 1946. godine. U likovni svijet upućuje ga akademski slikar Gašpar Bolković – Pik, s otoka Raba, koji kao izuzetan likovni pedagog ostavlja trag u Varaždinu.

Do sada je realizirao tridesetak samostalnih izložbi u relevantnim galerijama te još 100-tinjak u Komornim izložbenim salonima, školama, institucijama i drugdje. Godine 2011. prima plaketu Grada Varaždina, a 2013. godišnju nagradu Likovnog udruženja Varaždin. Povodom  50 godina likovnog stvaralaštva, te 70 godina života organizira retrospektivnu izložbu “Trag Umjetnika” u Gradskom muzeju Varaždin, uz podršku Ministarstva kulture Republike Hrvatske. 2019 godine nagrađen je otkupnom nagradom na  Međunarodnom bienalu akvarela CASTRA u Ajdovščini / Slovenija.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje

Međimursko online izdanje

Error, no Ad ID set! Check your syntax!