Povežite se s nama

Kultura

FOTO Završeni 18. Dani performansa u Varaždinu, točku na i stavio Edo Maajka

Objavljeno:

- dana

U nedjelju, 9. lipnja, zatvoreno je 18. izdanje Dana performansa koji su u Varaždinu trajali od četvrtka.

Izabrani domaći i strani umjetnici stavljeni su pod zajednički nazivnik „artistry“, odnosno „umješnost“, obrađujući širok spektar socijalnih tema i vlastitih promišljanja u različitim formama putem kojih kanaliziraju te potvrđuju vjeru u snagu i značaj umjetničkog stvaralaštva. – Ovoga puta nije bilo tematske okosnice kao ranijih godina, kada su autori odabrani po tematskom ključu. Ove se godine radilo o dosta šarolikom društvu umjetnika s različitim promišljanjima, idejama i poetikama, a ono što je kustos Branko Franceschi istaknuo, povezuje ih umještnost u vjeri u snagu umjetnosti – rekao je Ivan Mesek, ravnatelj Gradskog muzeja Varaždin. Festival je ušao u punoljetnost i ove je godine po prvi puta organizator bio Gradski muzej, budući da je dosadašnji nositelj festivala Galerijski centar pripojen muzeju. – Na ovogodišnjim Danima performansa dogodio se kvalitativni iskorak što nam je bila i ideja u povezivanju s Galerijskim centrom. Ovo fuzioniranje povećalo je financijske i ljudske kapacitete, pa smo mogli dovesti veći broj autora i zahtjevnije izložbe – ističe Mesek. Izložba Brace Dimitrijevića „Od kamena do videa“, autora koji je stvarao i definirao konceptualnu umjetnost u svijetu, moći će se u salonu palače Sermage pogledati do 15. rujna. Dani performansa doveli su u Varaždin i doajene hrvatske umjetnosti Marijana Molnara koji je izveo performance „Nostalgija – čitanje starih novina“ i Željka Kipkea s projekcijom videa „We Turn in the Fire, Consumed by Subterraneu” koji je nastao nakon prošlogodišnjeg performansa, gdje je autor spalio 50 primjeraka knjige „Vodič kroz subterraneus“. Predstavljene su i mlađe generacije suvremene umjetnosti. Nika Rukavina je na Korzu izvela performans „Whipping“ koji se bavi neravnopravnošću žena kroz povijesnu perspektivu, fokusirajući današnje pomanjkanje samosvijesti. Josipa Bubaš izvela je performance „Horror vacui“ u kojem se bavi istraživanjem prostora tijelom i glasom te ispituje što ostaje kada se u nastupu svi izvedbeni materijali potroše. Goran Škofić predstavio se projekcijom videa „Sektor“. Škofić je, snimajući radnike škvera koji aktom varenja stvaraju audio vizualnu kompoziciju, kroz manipulaciju u montaži prikazao simbiozu industrije i umjetnosti. Povjesničar umjetnosti Marko Stamenković održao je predavanje „Plamen za slobodu“ u kojem propitkuje ulogu „tijela koje gori“ u javnom prostoru, a naglasak je bio na slučaju Ryszarda Siwieca u Varšavi 1968. godine, što je bio prvi slučaj protestnog samospaljivanja u centralnoj i istočnoj Europi, ali i onom poznatijem – slučaju Jana Palacha u Pragu 1969. Stamenković istražuje na koji način „goruće tijelo“ komunicira s pripadnicima zajednice s kojima se protagonist identificira i na koji način ovakav čin kao vizualna komunikacija uspijeva mobilizirati promatrača. Švicarski umjetnik Andrea Marioni putem svog monodramatskog performansa kritizira odnos Europljana prema migrantima i izbjeglicama te perspektivu kroz koju Europljani gledaju na volontere koji se susreću sa posttraumatskim sindromom, a samim nazivom performansa „Crazy holidays“ naglašava apsurd odnosa – riječ o nazivu prijevoznika u Grčkoj koji je prevozio migrante u vojni kamp. Najprovokativniji nastup pod nazivom „Candy venus bakes“ izvela je mađarska umjetnica Andrea Fajgerne Dudas zadnjeg dana festivala. Performans je svojevrsni hommage projektu Valie Export koja je 1969. izrezala odjeću i pokazala genitalije kao feministički statement. Tematizira ulogu majke, umjetnice i žene koja prihvaća i voli svoje, kako sama kaže, prekomjerno teško tijelo te žvakajući čokoladu radi glazuru na torti koja se nudi publici. Festival sve više razvija i popratni glazbeni dio programa. Prijašnjih godina nastupili su Ivanka i Mrle, te Mayalesi, a ove godine je to bio Edo Maajka, potpomognut varaždinskom glazbenicom Diyalom jer, kako je naglasio Mesek, želja je dovoditi glazbenike koji imaju prepoznatljiv vlastiti izričaj. – Veselimo se idućem izdanju Dana performansa i novom iskoraku, a za iduću godinu već sada pripremamo još širi i veći projekt – najavio je Ivan Mesek.

Kultura

Mateja Rusak i Tihana Karlović izlažu u preloškom Muzeju

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

U Muzeju Croata insulanus Grada Preloga, u četvrtak, 20. svibnja, u 19 sati održat će se otvorenje izložbe „Female Correspondence/Žensko dopisivanje“, koje se organizira povodom Međunarodnog dana muzeja. Autorice izložbe su Tihana Karlović i Mateja Rusak, uz još 15-ak autorica iz Hrvatske i cijelog svijeta.

Riječ je o projektu koji je započeo u siječnju 2019. godine i baziran je na dopisivanju umjetnica u parovima, čime je stvorena mreža umjetnica. Svaki se par dopisuje četiri ili šest puta godišnje na zadanom formatu, putem dopisnica ili razglednica, dok je izbor grafičke tehnike, teme i papira u potpunosti slobodan.

Svaka autorica potom tiska ediciju od 10 primjeraka, s time da četiri primjerka šalje u arhivu za zajedničko izlaganje na izložbama poput nadolazeće u Prelogu. Inspiraciju za ovaj projekt pronašle su u ženskoj književnošću koja je započela u salonima u 20. stoljeću kada su tekstove pisale žene za žene, a koncept komunikacije isključivo između žena nastavljen je i danas.

Izložba u Prelogu ostaje otvorena do 18. lipnja.

Nastavite čitati

Kultura

„Trauma uma“: izložba varaždinskog slikara Živka Toplaka otvara se u utorak

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Izložba varaždinskog slikara Živka Toplaka pod nazivom „Trauma uma“ otvara se u utorak, 18. svibnja.

Zbog epidemiološke situacije svečanog otvorenja izložbe još uvijek neće biti, ali su svi zainteresirani pozvani da izložbu pogledaju u Galeriji HDLU-a u Kuli stražarnici staroga grada Varaždin svakodnevno do 4. lipnja.

Na dan otvorenja autor će boraviti u galeriji od 18 do 20 sati.

Životopis autora

Izložbom „Trauma uma“ Živko Toplak izlaže djela nastala pod direktnim utjecajem događaja koji su obilježili drugu polovicu 20. i početak 21. stoljeća kroz kolektivna i osobna iskustva.

Izložena djela su umjetnički trag sirove emocije, traume, psiholoških stanja i iskustva zabilježenih u određenom trenutku, te ih je nužno sagledati kao takva. Prepoznatljivi pejzaži i lirske apstrakcije zamijenjeni su prizorima ljudskog razaranja i destrukcije. Kroz njih umjetnik zaranja duboko u vlastitu podsvijest i snove donoseći na površinu emocije i stanja u njihovoj punoj težini i izvornom obliku.

Upravo ta psihološka i emotivna nabijenost stvara mračne krajolike u kojima se postepeno otkrivaju akteri i prepoznatljivi elementi značajnih događaja isprepletenih sa nadrealnim i subjektivnim. Postupkom razotkrivanja, suočen sa samim sobom umjetnik suočava i publiku sa tamnom stranom čovječanstva, stranom kojoj je mjesto u zaboravu a ne na zidu.

Rođen je u Varaždinu 2. svibnja 1946. godine. U likovni svijet upućuje ga akademski slikar Gašpar Bolković – Pik, s otoka Raba, koji kao izuzetan likovni pedagog ostavlja trag u Varaždinu.

Do sada je realizirao tridesetak samostalnih izložbi u relevantnim galerijama te još 100-tinjak u Komornim izložbenim salonima, školama, institucijama i drugdje. Godine 2011. prima plaketu Grada Varaždina, a 2013. godišnju nagradu Likovnog udruženja Varaždin. Povodom  50 godina likovnog stvaralaštva, te 70 godina života organizira retrospektivnu izložbu “Trag Umjetnika” u Gradskom muzeju Varaždin, uz podršku Ministarstva kulture Republike Hrvatske. 2019 godine nagrađen je otkupnom nagradom na  Međunarodnom bienalu akvarela CASTRA u Ajdovščini / Slovenija.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje

Međimursko online izdanje

Error, no Ad ID set! Check your syntax!