U srijedu projekcija dokumentarnih filmova o Varaždinu iz Jugoslavenske kinoteke
U sklopu Srijede u Muzeju 6. ožujka u palači Herzer GMV-a održava se projekcija dokumentarnih filmova vezanih uz Varaždin i...
VEČERAS OTVORENJE IZLOŽBE “FOTO TONKA”
Nakon Zagreba i Rogaške Slatine, došao je red i na Varaždin da ugosti izložbu “Foto Tonka” i divi se djelima Antonije Kulčar Prut, jedne od najznačajnijih hrvatskih profesionalnih fotografkinja, rodom iz Varaždina. Izložba je postavljena u palači Herzer, a otvara se ovog četvrtka, 20. kolovoza, u 19 sati.
– Varaždinka Antonija Vajda (1887.−1971.), udana Kulčar i kasnije Prut, a poznatija kao Tonka, jedna je od najznačajnijih hrvatskih profesionalnih fotografkinja, glavna kroničarka društvenog, kulturnog i kazališnog života međuratnog Zagreba te istaknuta portretistica građanstva s titulom kraljevske dvorske fotografkinje – objašnjava Lovorka Magaš Bilandžić, autorica izložbe u Zagrebu.
Tonka je rođena u Varaždinu te je upravo tamo i izučila zanat kod poznatih varaždinskih fotografa Rudolfa Mosingera i Artura Kulčara, za kojeg se kasnije i udala. Tonka se usavršavala i u Münchenu te ostalim europskim središtima, a 1917. otvorila je atelier u Zagrebu, koji je uskoro postao jedan od vodećih fotografskih studija u Kraljevini SHS/Jugoslaviji.
Tonka je modele često namještala u poze karakteristične za snimke hollywoodskih filmskih zvijezda
– U međuratnom razdoblju surađivala je s kazališnim časopisima i revijama Svijet, Kulisa i Cinema, koje su objavljivale njezine portrete istaknutih predstavnika društvenog, kulturnog i političkog života, fotografije kazališnih predstava, aktove zagrebačkih dama, snimke popularnih manifestacija, elitnih plesova itd. Pratila je aktualne svjetske trendove u fotografiji te modele često namještala u poze karakteristične za snimke hollywoodskih kazališnih i filmskih zvijezda – objašnjava Magaš Bilandžić. Tonkin popularni atelijer djelovao je u Zagrebu do 1958., a paralelno je imala i podružnicu u Rogaškoj Slatini.
– Potaknuti sličnom akcijom Klovićevih dvora, i mi smo pozvali Varaždince da nam posude fotografije snimljene u Tonkinim atelijerima. Odazvalo se desetak građana, od kojih smo skupili pedesetak fotografija snimljenih kod Tonke u Zagrebu, Rogaškoj Slatini i Varaždinu. Dio je građana svoje fotografije i darovao Muzeju, pa se tako naše muzejske zbirke upotpunjuju. Naši će posjetitelji imati priliku vidjeti i studijski fotoaparat koji se koristio u Kulčarovoj radionici početkom 20. stoljeća, zahvaljujući obitelji Plavec koja ga čuva dugi niz godina – istaknula je Spomenka Težak, autorica izložbe u Varaždinu, koja zahvaljuje svima koji su posudili svoje predmete za ovu izložbu i poziva Varaždince da pogledaju ovu zanimljivu izložbu koja je otvorena do 20. rujna.
1920-ih godina pojavio se u Zagrebu trend snimanja aktova, koji su nekim ženama poslužili kao intimna uspomena rezervirana samo za supruga, a drugima za reprezentacijske svrhe. Tonka je prve aktove objavila 1925. godine. Anonimni modeli skrivenih ili okrenutih lica zauzimali su različite poze koje ističu putenost tijela.
Izvor:
Foto:
U nedjelju, 21.travnja, u muzeju Dvora Trakošćan održano je uzbudljivo predstavljanje proširene stvarnosti kao novog dodatka stalnom postavu muzeju.
Posjetitelji su s oduševljenjem doživjeli ovu tehnologiju, koja je oživjela povijesni ambijent dvorca. Mnogi su iskoristili priliku za fotografiranje, stvarajući nezaboravne uspomene u ovom jedinstvenom okruženju.
Proširena stvarnost proizašla je iz uspješne suradnje Dvora Trakošćan te poduzeća Delta Reality. Posjetiteljima je omogućeno preuzimanje aplikacije „Oživjeli Trakošćan“ kojom, nakon skeniranja markera u muzeju, mogu vidjeti oživljene prikaze koji dočaravaju kakav je zapravo bio život u dvorcu.
Proteklog tjedna, u Europskom kulturnom centru u palači Palazzo Mora u Veneciji, paralelno s otvorenjem 60. Venecijanskog bijenala, otvorena je izložba “Personal Structures – Beyond Boundaries” u sklopu koje izlaže i varaždinski kipar Nikola Vudrag.
Vudragove skulpture Prometheusa i Atlasa postavljene na samom ulazu u palaču moći će vidjeti tisuće ljudi iz cijelog svijeta koji dolaze posjetiti 60. Venecijanski bijenale, ali i brojne komplementarne izložbe koje će do 24. studenog biti održane u Veneciji.
Izložba Europskog kulturnog centra (ECC) najstarija je takva izložba suvremene umjetnosti koja se održava tijekom Venecijanskog bijenala, a iz godine u godinu privlači sve više posjetitelja. Prema riječima glavne organizatorice izložbe, Sare Danielli, do kraja studenog izložbu će posjetiti oko pola milijuna ljudi.
– Tema ovogodišnje izložbe ECC-a nastoji izraziti složenost izazova globalnih migracija i zamršene mreže nacionalnih identiteta, ali i činjenice kako je svatko od nas pod utjecajem određenih okolnosti i granica koje mora nadići. Rad Nikole Vudraga “Prometheus i Atlas” postavljen na samom ulazu u Palazzo Mora simbolično je i ulaz na putovanje kompletnom temom izložbe koja problematizira suočavanje s granicama koje su nam nametnute. Prometheus i Atlas predstavljaju pobunu protiv nepravde u mitološkom kontekstu i te dvije skulpture, visoke tri metra, na ulazu u Palazzo Mora artikuliraju glavnu poruku izložbe, a to je kako je moguće nadići svoje osobne granice, bez obzira na vanjske pritiske i izazove – istaknula je glavna organizatorica izložbe Sara Danielli.
Vudrag u Veneciji izlaže pod produkcijom Metamorphosis Art Projects s londonskom adresom, a podršku varaždinskom kiparu u Veneciji su pružili i predstavnici Grada Varaždina, gradonačelnik Neven Bosilj i zamjenik gradonačelnika Miroslav Marković.
– Izuzetno smo ponosni što smo mogli doći u znak podrške izložbi kipara Nikole Vudraga tijekom prestižnog Venecijanskog bijenala. Varaždin je grad koji cijeni kulturu, kreativnost i inovativnost, a imati umjetnika koji je prepoznat na međunarodnoj razini učvršćuje našu predanost razvoju umjetničkih nastojanja Nikole Vudraga, ali i drugih varaždinskih umjetnika. Ovakve izložbe, ne samo da povećavaju ugled našeg grada, već također potiču veze i suradnje koje mogu doprinijeti prepoznatljivosti Varaždina na inozemnoj karti kulture u godinama koje dolaze – rekao je gradonačelnik Neven Bosilj nakon svečanog otvorenja izložbe.