Povežite se s nama

Kultura

Fra Bono Zvonimir Šagi: „Nije trebalo uvesti vjeronauk u škole… A Crkva se materijalizirala”

Objavljeno:

- dana

– Nije trebalo uvesti vjeronauk u škole, nego su škole trebale dopustiti izbornim predmetima slobodno vrijeme da se vjeronauk može odvijati u crkvi.

U crkvi, ne u školama. Sjećam se, u Ljubljani je jednom bila neka konferencija i onda je biskup iz Graza rekao: “Nemojte s vjeronaukom ići u školu, mi imamo loše iskustvo!” I Njemačka ima loše iskustvo… Loše je to što se vjeronauk svodi samo na znanje, a ne na vjeru. Jer vjeronauk je uvođenje u vjeru, a ne samo uvođenje u nekakvo znanje.

Ja nemam ništa protiv toga da tu bude i povijest različitih religija, ali čovjek mora biti vjernik, mora ući u vjeru. A to se ne uvodi. Sad imamo vjeroučitelja kojeg nikad ne vidiš na misi, ili rijetko kada.

Vidite, mi smo nekad imali i srednjoškolce i studente i sve druge za vjeronauk, a sad nemaš ni osnovnoškolca do kraja. Završi sv. potvrdu i više nikada neće doći na vjeronauk!

Dakle, nismo ništa dobili s vjeronaukom u školi. Mi smo prije imali više vjernika nego sada. U vrijeme komunizma smo imali više vjernika nego sada! – koliko god to sada nekima izgledalo smiješno… – izjavio je hrvatski franjevac pater Bono Zvonimir Šagi u intervjuu koji je dao Globusovom novinaru Darku Hudelistu.

Dobio nagradu za životno djelo

Fra Bono, vodeći teolog i ugledni svećenik, dobro je poznat Varaždincima. U Kapucinskom samostanu u Varaždinu živi još od 1961. godine, a ovih mu je dana Hrvatsko društvo katoličkih novinara dodijelilo nagradu za životno djelo.

U obrazloženju te nagrade piše da ju je dobio “za dugogodišnji medijski rad u širenju Radosne vijesti na tragu Drugoga vatikanskog koncila”.

Rođen je u Brodarovcu u općini Maruševec te je, među ostalim, bio dugogodišnji župnik Župe sv. Vida. Do danas je objavio 17 knjiga.

U intervjuu za Globus naglasio je kako bez dijaloga ne može opstati ništa, što je posebno vidljivo u parlamentu te da se baš zbog toga Crkva ne smije opredijeliti za neku stranu, već za istinu, pravednost i ljubav.

“Samo je siromašna Crkva uvjerljiva”

Smatra da su načela koja papa Franjo poziva, koji je po njemu najbolji papa za ovo vrijeme, uvijek aktualna, te da sukobi u Crkvi ne bi nastali da se ona nije previše materijalizirala.

– Samo je siromašna Crkva uvjerljiva. To ja govorim često, ali nažalost to neće nitko čuti – naveo je.

Osvrnuo se i na pojam „rodne ideologije“, Istanbulsku konvenciju, reagiranje Crkve na sumnje da je neki svećenik zlostavljao maloljetnike, o čemu možete više pročitati na sljedećoj poveznici: https://www.jutarnji.hr/globus/Globus-politika/nas-vodeci-teolog-i-ugledni-svecenik-za-globus-u-vrijeme-komunizma-imali-smo-vise-vjernika-nego-sada-nije-trebalo-uvesti-vjeronauk-u-skole/7457580/

Kultura

FOTO Bruxelles bez ljudi poput velikog muzeja: Anja Strelec izložila radove nastale u lockdownu

Objavljeno:

- dana

U Izložbenom salonu palače Sermage Gradskog muzeja Varaždin 7. travnja redateljica i fotografkinja zanimljivog i bogatog životopisa Anja Strelec iz Varaždina otvorila je izložbu fotografija pod nazivom „Međuprostori“.

Projekt je nastao za vrijeme prvog lockdowna u Bruxellesu, gdje Varaždinka živi i radi, kao potreba da se dokumentira i arhivira jedinstven trenutak u povijesti, nepoznata situacija i reakcija ljudi koji su se u njoj našli.

„Međuprostori“

Izložba nosi naziv „Međuprostori“ jer se zapravo i nalazimo u određenim međuprostorima, pojašnjava Anja, pritom ne znajući što nam slijedi, što će biti za par godina i kakvi će prostori i odnosi među ljudima biti u odnosu na ono kako je bilo ranije.

– Prvi lockdown u Bruxellesu počeo je 18. ožujka 2020., svi smo se našli u situaciji u kojoj dosad nikada nismo bili. Za Bruxelles je to možda bilo posebno neobično jer ipak je to „srce Europe“ i mislim da se nije dogodilo nikad, eventualno možda za vrijeme ratova, da se grad nađe apsolutno prazan. Već dugo se bavim fotografijom i dokumentarnim filmom, vizualnim medijima, i meni je kao i fotografu i umjetniku bilo interesantno vidjeti te prazne prostore i reakcije ljudi na početku u novonastaloj situaciji. Htjela sam arhivirati ustvari što se događa – rekla je Anja, dodavši da joj je i samoj prvih tjedan dana lockdowna bila nepoznanica, ali i dobra prilika da zabilježi nove dimenzije i značenja arhitekture, nove međuprostore i međuodnose koje je stvorila praznina na ulicama i trgovima.

Fotografije na izložbi u dvostrukom su međuodnosu, crno-bijele fotografije s fotografijama u boji s jedne strane te s druge prizori grada i arhitekture s prizorima ljudi, čime se naglašava slojevitost lockdowna i njegova utjecaja na život grada.

Autorica ističe da joj je posebno zanimljivo bilo proučavati ponašanje ljudi putem ulične fotografije, ali i to kako arhitektura i prostor funkcioniraju u lockdownu.

– Dosta je bilo toga u pogledima, ponašanju, neverbalnoj komunikaciji, ljudi su bili više skučeni, na tramvajskim stanicama i općenito – objašnjava Varaždinka i dodaje da novi pojam socijalne distance još više udaljuje ljude, čineći ih nepovjerljivima jedne prema drugima te stvara još veće prostorne odmake između njih.

Ljepota arhitekture i zastrašujuća atmosfera

Praznina inače užurbanih prostora na mjestima koja su turistički i poslovni centri Bruxellesa ostavlja dojam arhitekture zamrznute u vremenu, govori Anja.

– Mogla se osjetiti potpuna tišina, vidjeti prazan prostor čak i na mjestima koja su inače krcata ljudima. Ulice su izgledale poput muzeja i ta arhitektura bez ljudi je dobila potpuno novi značaj, kao da su sve te prekrasne građevine izložene same, bez distrakcija ljudi. Grad bez ljudi stvorio je novu ljepotu arhitekture, ali istovremeno i zastrašujuću atmosferu – otkriva autorica izložbe.

Zastrašujućoj atmosferi u prilog je išla i činjenica da su se malobrojni ljudi, koji su se zatekli na ulicama, izolirali jedni od drugih, skrivajući identitet iza maski na licima.

Izložbu fotografija prati i kratki stop-motion video napravljen od oko 1000 fotografija. Veliku ulogu igra i zvuk koji prati video, a za koji autorstvo potpisuje umjetnica Iva Galović.

– Video čine fotografije koje sam snimila hodajući kroz jednu ulicu Bruxellesa. Bilo mi je jako interesantno bilježiti jedan mali detalj u toj situaciji. Podcrtava se istovremenost prekida i kontinuiteta života grada i prilagodbu novoj stvarnosti. S jedne strane me malo bilo strah fotografirati ljude, ali s obzirom na to da su uglavnom svi vani s maskama, više-manje nisam zadirala ni u čiju privatnost. Zvuk je radila Iva Galović tako da je snimala atmosferu grada tijekom nekoliko tjedana – ističe Anja koja i dalje nastavlja fotografirati, pokušavajući bilježiti situacije.

Izložba „Međuprostori“ u siječnju je bila izložena u Oris Kući arhitekture u Zagrebu, i to pod pokroviteljstvom Gospodarskog i trgovinskog ureda pri Veleposlanstvu Kraljevine Belgije u RH.

– Igrom slučaja bila sam u kontaktu s Antoniom Garciom iz Gospodarskog i trgovinskog ureda pri Veleposlanstvu Kraljevine Belgije u RH vezano uz neki drugi projekt te smo u razgovoru došli na ovu temu. Bila mu je jako zanimljiva te je predložio da napravimo izložbu. Hvala i Gradskom muzeju Varaždin na postavu. Kada se stvore uvjeti za to, otvorit ću izložbu i u Bruxellesu (koji je trenutno u trećem lockdownu), a u budućnosti, u narednim godinama, voljela bih da izložba putuje i u druge države – istaknula je za kraj Anja Strelec.

Izložba u palači Sermage za razgled ostaje otvorena do 2. svibnja.

O autorici

Anja Strelec (Varaždin, 1985.) hrvatska je audiovizualna redateljica i fotografkinja koja živi i radi u Bruxellesu. Nakon diplome na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, u Francuskoj završava magisterij 2013. godine iz audiovizualne i filmske produkcije na Sveučilištu „Paul Valéry“ u Montpellieru te magisterij iz audiovizualne i filmske režije na Sveučilištu „Mirail“ u Toulouseu 2015. godine.

Uz umjetničko djelovanje kroz razne vizualne formate, posljednjih deset godina radi kao samostalna audiovizualna redateljica i fotografkinja za belgijsku televiziju, BBC Studioworks, Europsku komisiju i međunarodne organizacije kao što je UNICEF. Osim toga, održava audiovizualne i fotografske radionice, između ostalog za delegacije Europske unije u Eritreji, Gvineji i Gani, te ima vlastitu audio-vizualnu tvrtku u Bruxellesu.

U svojim se radovima putem različitih formata bavi socijalnim temama, portretirajući osobne ljudske priče i društvo te istraživanjem formi fotografirajući grad i arhitekturu. Raznovrsnost vizualnih formata omogućava joj multidisciplinarni pristup odabranim temama i slojeviti storytelling te se upravo iz tog razloga bavi vizualnim medijima – videom, dokumentarnim filmom i uličnom fotografijom.

Anja je redateljica nekoliko nagrađivanih dokumentarnih filmova prikazivanih na međunarodnim festivalima i televizijama te je sudjelovala na samostalnim i skupnim izložbama fotografije i novih medija u Hrvatskoj, Francuskoj, Sloveniji, Njemačkoj, Grčkoj i Belgiji.

Nastavite čitati

Kultura

HNK u Varaždinu: četvrti koncert Varaždinskog komornog orkestra na rasporedu je 18. travnja

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

U nedjelju, 18. travnja, s početkom u 19 sati i 30 minuta Varaždinski komorni orkestar će u velikoj koncertnoj dvorani HNK-a u Varaždinu izvesti svoj četvrti koncert 27. sezone.

U izvedbi će im se kao dirigent pridružiti Carlo Jans, dok će flautu svirati solistica Franka Mavriček. Izvodit će se djela E. Griega, S. Marcadantea i F. Schuberta.

Koncert se održava prema važećim preporukama Stožera civilne zaštite i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Nastavite čitati