Povežite se s nama

Kultura

Jeste li glasali… ili ste glasovali?!

Objavljeno:

- dana

Kolumna

I, jeste li glasali… ili ste glasovali?! Ta jezična dvojba nije, kao što mnogi misle, stara kao i sam hrvatski jezik; iako ima svoju povijest, pojavila se prije kojih 25 godina, baš kad i naša samostalnost.

Tad su mnogi mislili – a naročito oni koji nisu puno mislili – da svaka hrvatska riječ mora imati svoju još „hrvatskiju“ inačicu, pa smo tako doživjeli zrakomlate i slične novotvorenice. Nerijetko su takva jezična čuda proistekla od onih koji su tad (kao što čine i sad) koristili i neke izrazito srpske riječi i oblike. Vrhunac tog licemjerja bilo je upravo davanje prednosti obliku glasovati pred uvriježenim oblikom glasati, i to s priglupom konstatacijom glasaju se ptice, a glasuju ljudi.

Nije da oblik glasovati nema svoje potvrde u jezičnoj tradiciji, i, da, znači upravo to: glasati za nekoga; ali oblik glasati znači to isto. No, prethodnu će tvrdnju izreći jezični stručnjak, a tvrdnju glasaju se ptice, a glasuju ljudi izreći će samo bahata neznalica koja uopće nije u stanju uvidjeti da su glasati i glasati se dva različita glagola! Prvi znači glasati za nekoga, a drugi znači glasati se; cvrkutom, lavežom ili – glupostima.

Dakle, nije problem u riječi(ma), nego u stavu. Koliko mi je poznato, naš list pritom postupa pravilno. Novinarima je, zbog ujednačenosti, savjetovano da pišu glasati, a ako neki političar u intervjuu inzistira na obliku glasovati da se tako i ostavi, jer svatko ima pravo i na to. Ali nitko nema pravo iz jezične prakse tjerati normalni hrvatski glagol glasati samo zato što ga nije u stanju razlikovati od glagola glasati se, jer takvo što je za ubiti. Se. Razlike li? Da, drastične!

P. S. Pitali su me mnogi varaždinski čitatelji gdje sam nestao. Eto – završio sam u Međimurju! U prvome našemu međimurskom izdanju. Sad sam opet tu, ne brinite. Se. Ah, opet sam zakomplicirao…

Izvor:
Foto:

Kultura

U varaždinsko kazalište stiže premijera baleta Pinocchio

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

HNK Varaždin najavljuje premijeru baleta Pinocchio koji je nastao u  koprodukciji s baletom Ivan pl. Zajc iz Rijeke u okviru konzorcija K-HNK. Koreografiju, koncept i dramaturgiju potpisuje prvak riječkog Baleta Michele Pastorini. Varaždinska premijera održat će se u nedjelju, 21. travnja u 17 sati na Velikoj sceni, a dio ulaznica je u slobodnoj prodaji.

Očaravajuće maštovita produkcija temeljena je na, svim generacijama omiljenom, romanu Carla Collodija. Prilagodba ostaje vjerna izvornom zapletu, dodajući dašak humora i puno šarma te otkrivajući i neke tajne sporedne priče. Kroz razigranu koreografiju publika i ansambl zajedno tragaju za srži Pinocchijeve avanture, a ovo baletno iskustvo postaje zajedničkim umjetničkim putovanjem koje najmlađima nudi užitak, raspiruje maštu i potiče ljubav prema plesnoj i kazališnoj umjetnosti.

Riječ je o plesnoj avanturi za djecu, ali i njihove roditelje te sve odrasle koji nisu izgubili dijete u sebi, čiju originalnu glazbu potpisuje Marin Butorac, scenografiju i kostimografiju Aleksandra Ana Buković, a svjetlo Kristian Baljarevski.

-Naša verzija oživljava sve likove, ukazujući da je svatko od njih važan za priču. Bilo je to puno složenije napraviti negoli u knjizi ili filmu jer je balet kraći. Naša adaptacija razlikuje se najviše u izboru avantura. Puno avantura znači i puno kratkih, kompaktnih scena koje moraju biti bogate i žive kako bi zadržale pažnju najmlađe publike. Puno smo radili na produbljivanju osobnosti naših likova. Roman postoji dulje od 140 godina, a njegovi su likovi oduvijek bili i ostali isti. Čini mi se kako su se i sami umorili od toga – kaže koreograf Michele Pastorini.

Ravnateljica Baleta Maša Kolar pak ističe da iako riječki Balet postaje žarištem plesne umjetnosti, na svom repertoaru nemaju često predstave za djecu.

-Stoga vjerujem da nije bilo naodmet upustiti se u dijalog s metodički i pedagoški odgovornom disciplinom kazališta: dječjom baletnom predstavom. Odluka je pala na Pinocchija. Danas kultna priča kroz sjajnu koreografiju našeg plesača Michelea Pastorinija iznalazi novi identitet kroz njegov osebujan pristup priči o lutku koji silno želi postati dječak. Pozivam sve gledatelje, od najmlađih do najstarijih, da dođu i nauče nešto novo o kazalištu, plesu, transformaciji, životu, ljudima i samima sebi – poručuje publici Maša Kolar.

Ovaj balet je već druga ovogodišnja koprodukcija s riječkim baletom. Intendantica Senka Bulić navodi da je  riječki balet kojeg vodi Maša Kolar oduševio varaždinsku publiku gostovanjem Plamteće vode prošle godine. Nakon toga smo dogovorili koprodukciju na baletnom diptihu  Sad i nikad više,  energičnoj i emotivnoj izvedbi s početka sezone.  Nastavili smo suradnju i na baletu za djecu  jer nam jako nam je važno da u plesnom repertoaru imamo vrhunske naslove s izvrsnim plesačima kojima stvaramo i novu publiku za plesne programe.

Ulogu Pinocchija u alternaciji plešu  Thomas Krähenbühl i  Federico Rubisse, Geppetta Valentin Chou i Ali Tabbouch, Plavu vilu Ksenija Krutova, Marta Voinea Čavrak i Mio Sumiyama, Zrikavca  Álvaro Olmedo i Giorgio Otranto, Lisicu Janne Boere i Noa Gabriel Siluvangi, a Mačka Soyoka Iwata i Maria Matarranz de las Heras.  U ostalim su ulogama Alejandro Polo , Giorgio Otranto, Noa Gabriel Siluvangi,  Alessia Tacchini , Isabelle Zabot, Mio Sumiyama, Gabrielle Colson i Yurika Kimura. Iz pozadine su čuje glas dramskog gluaca Aleksandra Cvjetkovića.

Premijerne ulaznice je moguće kupiti putem online prodaje ili na blagajni Kazališta.

Nastavite čitati

Kultura

Varaždinski Kazališni studio mladih s predstavom „Ivona, kneginjica od Burgunda“gostuje na festivalu Assitej

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Predstava „Ivona, kneginjica od Burgunda“, W. Gombrowicz, Kazališnog studija mladih HNK u Varaždinu, predstavit će Varaždinsku županiju na na 26. susretu Hrvatskog centra Assitej profesionalno vođenih kazališta za djecu i mlade koji će se održati u Hvaru od 15. do 19. travnja 2024. godine.

Skupinu C3 Kazališnog studija mladih, koja je prije no što se uhvatila u koštac s poljskim klasikom, uprizorila Ionescovu „Ćelavu pjevačicu”, zanimalo je daljnje istraživanje dramskih klasika. Poljskog pisca W. Gombrowicza, koji je proglašen pretečom kazališta apsurda, i njegovu Ivonu – dramu koja sadrži odrednice komedije, farse i nadrealističke igre, našli su idealnom za produbljivanje razumijevanja teatra apsurda.

– Ovo uprizorenje ističe se svojim fokusom na istraživanju dinamike između kolektiva i individue, propitujući društvene malformacije koje često dovode do nepravdi prema pojedincu – istaknula je Tanja Novak, uz čije se dramskopedagoško vodstvo skupina između ostalog, upustila u istraživanje rada s maskama, dodatno produbljujući svoje umjetničko istraživanje.

„Ivona, kneginjica od Burgunda“ nudi maštovito i vizualno dojmljivo kazališno iskustvo koje istražuje suštinske aspekte ljudske psihe unutar okvira Gombrowiczeve genijalne drame.

Ova predstava obećava ne samo estetsko uživanje već i duboko razmišljanje o društvenim normama, konformizmu i ulozi pojedinca u kolektivu.

U predstavi „Ivona, kneginjica od Burgunda“ nastupaju polaznici supine C3 Kazališnog studija mladih: Vita Breški, Lorena Benčić, Dina Drožđek, Tvrtko Kolar, Tonka Lonjak, Fran Rabuzin, Greta Rukelj, Melani Šipek i Anamarija Zavrtnik. Zanimljivo je i to da su ovi mladi uključeni i u profesionalne produkcije ansambla HNK u Varaždinu, u „Slučaj vlastite pogibelji“ te u „San Ivanjske noći“.

Festival Assitej je natjecateljskog karaktera, a uz Kazališni studio mladih HNK u Varaždinu nastupaju i Dramski studio Dada KD Pinklec iz Čakovca s predstavom „Posljednja pahulja“, Dramski studio Teatra Tirena iz Zagreba s predstavom „Ožiljak“, Dramski studio Donatolina Kazalište lutaka Zadar s predstavom „Božićni taxi“, Dramski i plesni studio Istarsko narodno kazalište s predstavom „Pravi izbor?“, Dramski studio Bjelovarsko kazalište s predstavom „Zato što sam žena, zar ne!“, Dramski studio Max teatar iz Zaprešića s predstavom „Tko će sve to pojesti?“, Dramski studio Ivana Jelić HNK u Šibeniku s predstavom „Slušajte nas“ te Učilište Zagrebačkog kazališta mladih s predstavom „Akvarij“.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje