U Murskom Središću potpisani ugovori o financiranju projekta i programa udruga
Početkom godine Grad Mursko Središće raspisao je Javni poziv za sufinanciranje projekta, programa i manifestacija udruga u 2024. godini. Ukupna...
Piše: Lea Šprajc
Katarina Dolenec, djevojački Sokač, rođena je godine 1910. u međimurskome Draškovcu, gdje je završila trogodišnju pučku školu. Pedesetih godina sa suprugom Đurom seli u Hlebine. Lako je zamisliti da je upravo život u Hlebinama u Kati probudio umjetnički zanos kojeg je njegovala još kao djevojčica.
Afirmacija naivne umjetnosti u podravskim je Hlebinama započela tridesetih godina 20. st. Tih je godina na snazi izrazita kulturalizacija hrvatskoga sela: nastoji se da umjetnost izađe iz elitističkih krugova te postane dostupna i razumljiva širokim masama. Hlebinska slikarska škola stasala je na poticaj akademskog slikara i tajnika grupe likovnih umjetnika „Zemlja“, Krste Hegedušića, koji je prepoznao darovitost hlebinskih seljaka.
Valja napomenuti da naivna umjetnost u Hlebinama i okolici nije bila isključivo muškoga predznaka. Tijekom sedamdesetih i osamdesetih godina 20. st u Galeriji naivne umjetnosti u Hlebinama održavao se ciklus izložbi pod nazivom „Žene“, koji je razotkrio niz talentiranih autorica koje su poput svojih muških kolega stvarale u maniri naive. Kažem „razotkrio“ iz razloga što je u tada strogo patrijarhalnoj sredini ženina primarna uloga bila brinuti se o obitelji, kućanstvu i gospodarstvu. U takvim okolnostima nadarene žene stvarale su potajice, doživljavajući umjetnost kao utjehu i emocionalnu potrebu. Ana Matina, Mara Puškarić-Petras, Katarina Henc tek su neke od autorica hlebinske naive, a njima ćemo pridružiti i Katu Dolenec.
Kata se slikarstvom intenzivnije počinje baviti 1964. godine. Iako se o Kati ne zna mnogo, neki izvori navode da je osim pred domaćom publikom izlagala i u inozemstvu (Graz, Beč, New York, Sicilija). Njezini likovni radovi ponajviše su inspirirani svakodnevnim životom ruralne sredine. Po mome skromnom mišljenju, među Katinim se slikama, izloženim u stalnom postavu Muzeja „Croata insulanus“ Grada Preloga, ističe “Baka uz maslenku” (1979.) Mračni kolorit kojim je zavijena prostorija seoske kuće te staričino ozbiljno i samozatajno držanje djeluju izrazito dramatično. Taj je dojam osnažen motivom Kristova raspela, smještenog u tamni kut prostorije, na pozadinu sivih i crvenakastih tonova koji možebitno aludiraju na krv. Kršćanska je ikonografija česta i na drugim Katinim slikama. Na nekima od njih kršćanski su junaci toliko dobro uklopljeni u seoski ambijent kao da mu zaista pripadaju.
Ova je kratka analiza temeljena na Katinim slikama iz postava Muzeja u Prelogu. Napomenimo da se neke Katine slike nalaze i u Galerija naivne umjetnosti u Hlebinama, a dio njih pohranjen je u fundusima privatnih zbirki. Kata Dolenec preminula je u Hlebinama u 89. godini života. U kolovozu ove godine (2019.), na inicijativu župnika Matije Vonića, u rodnom joj je Draškovcu otkrivena bista. Tom je prigodom postavljena i manja izložba njezinih radova.
“Ve: iz pera znatiželjnih umova” zajednički je projekt etnologinja Janje Kovač i Lee Šprajc, osmišljen kao platforma za objavljivanje popularno-stručnih tekstova o tradiciji, kulturi i umjetnosti Međimurja. Tekstom i slikom istražuju, bilježe i prate aktualno stanje promatranih fenomena. Zbog toga su projekt i nazvale “Ve” – na međimurskom to znači “sad”.
Nakon što su filmovi nastali u produkciji varaždinskog Filmsko kreativnog studija Vanima protekle godine neobično uspješno predstavljali ovaj filmsko kreativni studio i varaždinske animatore kako na festivalima i filmskim smotrama u Hrvatskoj i u njenom širem okruženju, tako i na brojnim europskim i svjetskim festivalima, uspješan put prošlogodišnje produkcije Vaniminih animiranih filmova po svjetskim filmskim festivalima i smotrama nastavlja se i dalje.
Film „Bastet-Božica mačaka“ čije su autorice Vita Dvoržak, Sara Majnarić i Inja Đolonga našao se tako u službenoj selekciji međunarodnog festivala „Smile“ u New Delhiju, a isto tako je odabran za prikazivanje u konkurenciji međunarodnog festivala CMS u Lucknowu u Indiji. Oba festivala održavaju se sredinom travnja.
Dva Vanimina filma našla su se i u službenoj selekciji međunarodnog filmskog festivala Baloss u Milanu u Italiji. Riječ je o filmovima „Što usta zbore to ruke stvore“ koji potpisuju autorice: Lucija Kranjčić, Kala Šmic, Franka Bogović, Vita Dvoržak i Anabela Mlinarić i „Treće oko“ autorice Anabele Mlinarić koji će biti prikazani u sklopu ovog festivala u svibnju u Milanu.
U sklopu internacionalnog, jubilarnog 15. Vafi-Rafi festivala u Varaždinu koncem svibnja i početkom lipnja, u službenoj će konkurenciji biti prikazana četiri Vanimina filma. Bit će to filmovi „Bastet-Božica mačaka“, „Što usta zbore to ruke stvore“, „Oko moje glave“ autora Viga Gulića, Oleksandra Saška Moskalova, Brune Tomašković, Brune Jovan, Kale Šmic, Bernarda Hercega, Klare Nagy i Lovra Ledenka, te film „GPT Meni“, stop animacija koju potpisuju Kala Šmic, Klara Nagy, Franka Bogović, Vita Dvoržak, Sara Majnarić, Anabela Mlinarić i Lucija Kranjčić.
Inače, varaždinski animatori redovno se sastaju nekoliko puta tjedno u svojim prostorima u Preradovićevoj 4 u Varaždinu učeći, zabavljajući se i intenzivno pripremajući nove filmove čije se finaliziranje očekuje do lipnja ove godine.
U nedjelju, 21. travnja, doživite jedinstvenu kombinaciju WRC Croatia Rallyja i proširene stvarnosti u muzeju Dvora Trakošćan.
Nakon WRC utrke s početnom točkom u Trakošćanu, posjetitelji će imati priliku po prvi puta iskusiti novi dodatak stalnom postavu Dvora Trakošćan – proširenu stvarnost!
U razdoblju od 12 do 15 sati možete iskušati svoje logičke sposobnosti u igri potrage kroz dvorac koja će vas provesti kroz skrivene kutke i otkriti tajne njegove prošlosti.
Nakon toga, u 15 sati održati će se i službeno predstavljanje proširene stvarnosti uz demonstraciju i mogućnost fotografiranja s njom. Ovo će biti prilika za stvaranje nezaboravnih uspomena i jedinstvenih fotografija u dvorcu Trakošćan.