Varaždinski klub kolekcionara ove godine obilježava tri velika jubileja
Varaždinski klub kolekcionara ostavljajući i sakupljajući neizbrisiv trag bivšeg, sadašnjeg trenutka, vremena i prošlosti ove godine slavi tri velika jubileja,...
Hrvatska i varaždinska historiografija odnedavno su obogaćene po mnogočemu osebujnom knjigom iz pera Vladimira Plečka, višestruko odlikovanoga djelatnog pukovnika MORH-a. Knjiga je nastala iz osobne i obiteljske pobude autora, koji se iznimno potrudio do detalja istražiti život svog djeda Vladimira Ferenčine.
Riječ je o jednom od dvojice varaždinskih pilota čija se prezimena spominju u svim svjetski relevantnim enciklopedijama i monografijama koje obrađuju zračno ratovanje.
Strah i trepet za Ruse
Nakon dugogodišnjeg istraživanja po službenim vojnim listovima, stručnoj literaturi i ostacima fondova Hrvatskoga državnog arhiva, Plečko je ostvario impresivan rezultat. Naime, uspio je o svom djedu prikupiti sve što je bilo moguće. Iz jedne od recenzija doznajemo da je u istraživanje ušao postupno te je “na kapaljku” doznavao što mu je djed bio u Drugom svjetskom ratu, odnosno da je pripadao maloj i ekskluzivnoj skupini pilota-lovaca s međunarodno priznatim statusom zračnih asova.
Knjiga je objavljena u izdanju tvrtke Hrvatska sveučilišna naklada d. o. o. i Hrvatskoga državnog arhiva, podijeljena je na sedam poglavlja, a svi navodi potkrijepljeni su obiljem dokumenata i fotografija.
– Čitatelji iz nje mogu doznati sve o porijeklu obitelji Ferenchina/Ferenčina, koja je, između ostaloga, ostavila značajan trag u razvoju ugostiteljstva varaždinskoga kraja. Posebnu pozornost obratio sam opisu djedove vojne karijere u vojsci Kraljevine SHS i Jugoslavije te onoj u zrakoplovstvu NDH. Nažalost, mog djeda nije mimoišao nepravedan poslijeratni sudski proces te je prošao put od smrtne kazne do pomilovanja… – ističe Vladimir Plečko, koji kao da je neke svoje osobine naslijedio od djeda.
Naime, autor knjige rođen je 1969. godine u dijaspori, u dalekoj Kanadi (St. James-Assiniboia, Manitoba). U Hrvatsku se vraća odmah početkom Domovinskog rata, čiji je aktivan sudionik, a potom je kao profesionalni časnik Hrvatske vojske sudjelovao u čak četirima UN-ovim mirovnim misijama (Sijera Leone, Pakistan i Indija te Sirija).
Treba znati da je Vladimir Ferenčina nakon Drugoga svjetskog rata nosio stigmu narodnog neprijatelja te da je zavjet šutnje najbližih članova obitelji bio trajan i čvrst.
– Sva moja nastojanja da doznam nešto više o svom djedu nailazila su na šutnju, koja je tek 30 godina od njegove smrti nestala. I to tek kada sam rodbini jasno dao do znanja da ću istražiti njegov život i o njemu napisati knjigu. Nakon što je uža obitelj (prvenstveno majka i njezina sestra) uvidjela da sam prikupio brojne dokumente o djedu iz javno dostupnih izvora, odlučili su se “prisjetiti” da i sami posjeduju neku dokumentaciju o Vladimiru Ferenčini. I taj detalj najbolje svjedoči o tome kako su brojne hrvatske obitelji koje su poslije Drugoga svjetskog rata nosile stigmu “narodnih neprijatelja” skrivale istinu, pokušavajući tako zaštititi mlađe naraštaje, prvenstveno djecu i unuke, od nepotrebnih neugodnosti koje im je mogao prouzročiti bivši politički sustav u kojem su živjele – ističe Plečko.
Spomenimo i to da njegova knjiga posljedično svjedoči o još jednom zanimljivom fenomenu. On se ogleda u tome da kod dijela obitelji – prvenstveno političkih zatvorenika, čiji su članovi robijali od Stare Gradiške do Golog otoka – promjena političkog sustava u Hrvatskoj nije značila i prestanak čuvanja “obiteljske tajne”!
Stoga je iznimno uspješan pokušaj Vladimira Plečka u rekonstruiranju djedova životopisa, hvalevrijedan doprinos rasvjetljavanju burnoga poslijeratnog razdoblja u kojem ništa nije bilo “crno-bijelo”, već se stvarni život, suprotno ustaljenu mišljenju koje je njegovala službena historiografija, odvijao u spektru svih mogućih boja.
U nedjelju, 21.travnja, u muzeju Dvora Trakošćan održano je uzbudljivo predstavljanje proširene stvarnosti kao novog dodatka stalnom postavu muzeju.
Posjetitelji su s oduševljenjem doživjeli ovu tehnologiju, koja je oživjela povijesni ambijent dvorca. Mnogi su iskoristili priliku za fotografiranje, stvarajući nezaboravne uspomene u ovom jedinstvenom okruženju.
Proširena stvarnost proizašla je iz uspješne suradnje Dvora Trakošćan te poduzeća Delta Reality. Posjetiteljima je omogućeno preuzimanje aplikacije „Oživjeli Trakošćan“ kojom, nakon skeniranja markera u muzeju, mogu vidjeti oživljene prikaze koji dočaravaju kakav je zapravo bio život u dvorcu.
Proteklog tjedna, u Europskom kulturnom centru u palači Palazzo Mora u Veneciji, paralelno s otvorenjem 60. Venecijanskog bijenala, otvorena je izložba “Personal Structures – Beyond Boundaries” u sklopu koje izlaže i varaždinski kipar Nikola Vudrag.
Vudragove skulpture Prometheusa i Atlasa postavljene na samom ulazu u palaču moći će vidjeti tisuće ljudi iz cijelog svijeta koji dolaze posjetiti 60. Venecijanski bijenale, ali i brojne komplementarne izložbe koje će do 24. studenog biti održane u Veneciji.
Izložba Europskog kulturnog centra (ECC) najstarija je takva izložba suvremene umjetnosti koja se održava tijekom Venecijanskog bijenala, a iz godine u godinu privlači sve više posjetitelja. Prema riječima glavne organizatorice izložbe, Sare Danielli, do kraja studenog izložbu će posjetiti oko pola milijuna ljudi.
– Tema ovogodišnje izložbe ECC-a nastoji izraziti složenost izazova globalnih migracija i zamršene mreže nacionalnih identiteta, ali i činjenice kako je svatko od nas pod utjecajem određenih okolnosti i granica koje mora nadići. Rad Nikole Vudraga “Prometheus i Atlas” postavljen na samom ulazu u Palazzo Mora simbolično je i ulaz na putovanje kompletnom temom izložbe koja problematizira suočavanje s granicama koje su nam nametnute. Prometheus i Atlas predstavljaju pobunu protiv nepravde u mitološkom kontekstu i te dvije skulpture, visoke tri metra, na ulazu u Palazzo Mora artikuliraju glavnu poruku izložbe, a to je kako je moguće nadići svoje osobne granice, bez obzira na vanjske pritiske i izazove – istaknula je glavna organizatorica izložbe Sara Danielli.
Vudrag u Veneciji izlaže pod produkcijom Metamorphosis Art Projects s londonskom adresom, a podršku varaždinskom kiparu u Veneciji su pružili i predstavnici Grada Varaždina, gradonačelnik Neven Bosilj i zamjenik gradonačelnika Miroslav Marković.
– Izuzetno smo ponosni što smo mogli doći u znak podrške izložbi kipara Nikole Vudraga tijekom prestižnog Venecijanskog bijenala. Varaždin je grad koji cijeni kulturu, kreativnost i inovativnost, a imati umjetnika koji je prepoznat na međunarodnoj razini učvršćuje našu predanost razvoju umjetničkih nastojanja Nikole Vudraga, ali i drugih varaždinskih umjetnika. Ovakve izložbe, ne samo da povećavaju ugled našeg grada, već također potiču veze i suradnje koje mogu doprinijeti prepoznatljivosti Varaždina na inozemnoj karti kulture u godinama koje dolaze – rekao je gradonačelnik Neven Bosilj nakon svečanog otvorenja izložbe.