Povežite se s nama

Kultura

Od 30. ožujka u optjecaju poštanska marka s motivom slike Kalvarije otkrivene u franjevačkom samostanu u Čakovcu

Objavljeno:

- dana

Hrvatska pošta pustit će u optjecaj 30. ožujka novu prigodnu poštansku marku posvećenu obilježavanju Uskrsa. Motiv na ovogodišnjoj uskrsnoj marki je slika Kalvarije nepoznatog autora koja datira iz 18. stoljeća, a otkrivena je u franjevačkom samostanu u Čakovcu.

Autor marke je Dean Roksandić, dizajner iz Zagreba. Vrijednost marke označena je slovnom oznakom A što odgovara iznosu poštarine za pismo mase do 50 g u unutarnjem prometu te za dopisnicu/razglednicu u unutarnjem prometu. Marka je tiskana u 30.000 primjeraka te u arku od 10 maraka. Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC).

Tekst u povodu izlaska nove prigodne marke napisala je akademkinja Željka Čorak.

– Na ovogodišnjoj uskrsnoj marki Hrvatske pošte nalazi se slika Kalvarije nepoznatog slikara iz XVIII. stoljeća. Ona je danas u franjevačkom samostanu u Čakovcu, a porijeklom je iz negdašnjeg pavlinskog samostana sv. Helene kraj Čakovca. U pavlinskom redu djelovao je niz znamenitih slikara, ali, kako kaže Mirjana Repanić Braun, u kontinentalnoj Hrvatskoj među njihovim djelima ne može se naći usporedba ovoj slici: ona je vjerojatno došla iz strane sredine.

Slika je veoma dramatična, kako grčevitom, okomitom kompozicijom, tako i sukobima svjetla i tame. Rekao bi čovjek da u odmaknutom krajoliku, u golemom mračnom nebu, u „tami koja je zavladala svom zemljom“, jezikom jednog posve drugog vremena zadržava duh Tintorettovih invencija. Ali ono što je najneobičnije na toj slici jest činjenica da se u prvom planu, kao osnova cijelog prizora, nalazi nešto oblikom između oltara s tabernakulom i razlistanog kapitela nekog stupa: arhitektonski element na kojemu se živa scena odvija kao kazališni prizor.

Dapače, cijela Kalvarija, nastavljajući se na taj središnji stup, kao da gubi svoje stvarno tlo pod nogama. Između stanovnika neba (dolje) i stanovnika zemlje (gore) dolazi do stvarnosnog pretapanja. Sve je tu pomaknuto, sve se može čitati kao inverzija, sve je pomiješano, i muka i trijumf, i ljudsko i nadzemaljsko, i sadašnje i buduće. Kao da nosivi arhitektonski element mijenja i mjerilo prizora, pretvarajući realizam svijeta u iluzionizam pozornice. Možda je neobičnom slikom slikar kazao i više nego što mu je bila prvobitna namjera.

Recimo da je budućnosnim prvim planom relativizirao tamu drugoga. Smrt je mračna strana života, a uskrsnuće je svijetla strana smrti. Te se strane neprekidno izmjenjuju u poretku. In anni circulo („u krugu godine“), odnosno in vitae circulo („u krugu života“) Veliki petak, Uskrs i Božić razlikuju se samo po kadru. Gdje Kalvarija prestaje, jaslice počinju. I obratno.

Slikar Kalvarije iz Čakovca „kadrirao“ je svoj prizor ne samo granicama slike, nego granicama sadržaja. On je naime naslikao i granice muke. Naslikao je zapravo i Veliki petak, i Uskrs i Božić istodobno. Prikazao je vrijeme kao pretopivu tvar. Nevidljiva kompozicijska shema njegove slike jest krug. Zato i naizgled mračno nebo ove slike šalje svijetlu poruku – stoji u njezinu opisu.

Kultura

Proširena stvarnost omogućila posjetiteljima da dožive kakav je bio život u dvorcu Trakošćan

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

U nedjelju, 21.travnja, u muzeju Dvora Trakošćan održano je uzbudljivo predstavljanje proširene stvarnosti kao novog dodatka stalnom postavu muzeju.

Posjetitelji su s oduševljenjem doživjeli ovu tehnologiju, koja je oživjela povijesni ambijent dvorca. Mnogi su iskoristili priliku za fotografiranje, stvarajući nezaboravne uspomene u ovom jedinstvenom okruženju.

Proširena stvarnost proizašla je iz uspješne suradnje Dvora Trakošćan te poduzeća Delta Reality. Posjetiteljima je omogućeno preuzimanje aplikacije „Oživjeli Trakošćan“ kojom, nakon skeniranja markera u muzeju, mogu vidjeti oživljene prikaze koji dočaravaju kakav je zapravo bio život u dvorcu.

Nastavite čitati

Kultura

Nikola Vudrag izlaže u Europskom kulturnom centru u Veneciji, a izložbu će vidjeti stotine tisuća ljudi

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Proteklog tjedna, u Europskom kulturnom centru u palači Palazzo Mora u Veneciji, paralelno s otvorenjem 60. Venecijanskog bijenala, otvorena je izložba “Personal Structures – Beyond Boundaries” u sklopu koje izlaže i varaždinski kipar Nikola Vudrag.

Vudragove skulpture Prometheusa i Atlasa postavljene na samom ulazu u palaču moći će vidjeti tisuće ljudi iz cijelog svijeta koji dolaze posjetiti 60. Venecijanski bijenale, ali i brojne komplementarne izložbe koje će do 24. studenog biti održane u Veneciji.

Izložba Europskog kulturnog centra (ECC) najstarija je takva izložba suvremene umjetnosti koja se održava tijekom Venecijanskog bijenala, a iz godine u godinu privlači sve više posjetitelja. Prema riječima glavne organizatorice izložbe, Sare Danielli, do kraja studenog izložbu će posjetiti oko pola milijuna ljudi.

– Tema ovogodišnje izložbe ECC-a nastoji izraziti složenost izazova globalnih migracija i zamršene mreže nacionalnih identiteta, ali i činjenice kako je svatko od nas pod utjecajem određenih okolnosti i granica koje mora nadići. Rad Nikole Vudraga “Prometheus i Atlas” postavljen na samom ulazu u Palazzo Mora simbolično je i ulaz na putovanje kompletnom temom izložbe koja problematizira suočavanje s granicama koje su nam nametnute. Prometheus i Atlas predstavljaju pobunu protiv nepravde u mitološkom kontekstu i te dvije skulpture, visoke tri metra, na ulazu u Palazzo Mora artikuliraju glavnu poruku izložbe, a to je kako je moguće nadići svoje osobne granice, bez obzira na vanjske pritiske i izazove – istaknula je glavna organizatorica izložbe Sara Danielli.

Vudrag u Veneciji izlaže pod produkcijom Metamorphosis Art Projects s londonskom adresom, a podršku varaždinskom kiparu u Veneciji su pružili i predstavnici Grada Varaždina, gradonačelnik Neven Bosilj i zamjenik gradonačelnika Miroslav Marković.

– Izuzetno smo ponosni što smo mogli doći u znak podrške izložbi kipara Nikole Vudraga tijekom prestižnog Venecijanskog bijenala. Varaždin je grad koji cijeni kulturu, kreativnost i inovativnost, a imati umjetnika koji je prepoznat na međunarodnoj razini učvršćuje našu predanost razvoju umjetničkih nastojanja Nikole Vudraga, ali i drugih varaždinskih umjetnika. Ovakve izložbe, ne samo da povećavaju ugled našeg grada, već također potiču veze i suradnje koje mogu doprinijeti prepoznatljivosti Varaždina na inozemnoj karti kulture u godinama koje dolaze – rekao je gradonačelnik Neven Bosilj nakon svečanog otvorenja izložbe.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje