Povežite se s nama

Intervju dana

Varaždin je nepresušan izvor opernih diva!

Objavljeno:

- dana

Lidija Horvat Dunjko o glazbi i uspomenama na djetinjstvo u Varaždinu

Vjerujte mi, na prijemnom kada dođu djeca iz Varaždina, svi kažu: Varaždinci i ostali! Oni imaju uvijek posebno lijepe glasove, muzikalni su i naprosto imaju glazbu u sebi!

S temperamentnom opernom divom Lidijom Horvat-Dunjko, izvanrednom profesoricom solo pjevanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, razgovarali smo u njezinoj radnoj sobi s klavirom uz šalicu espressa uoči 42. Varaždinskih baroknih večeri. Upravo su Barokne večeri bile presudne u skupljanju simpatija domaće publike. Svojim glasom, stasom, šarmom i predanošću osvojila je ljubitelje opere i one koji će to tek postati, i to ne samo od Mure do Dubrovnika, već i šire. 

 

Igrom slučaja prije sam propjevala nego progovorila

Zahvaljujući svojem iznimnom daru, radu i rezultatima, odlikovana je Ordenom Danice Hrvatske s likom Marka Marulića za zasluge na području kulture. Ponosna je na pedagoški rad i svoju djecu koja polako kroče njezinim putem, osobito 20-godišnja kćer Antonia koja je ove godine upisala solo pjevanje na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. 

Naravno, i svoj voljeni rodni grad Varaždin koji smatra rasadnikom opernih diva u Hrvatskoj, pa i šire.

Od radija do opere

Kako je počeo vaš ulazak u svijet pjevanja?
Moje pjevanje počelo je mnogo prije nego možete pretpostaviti. U vrijeme dok sam bila mala uvijek su me ostavljali da se igram uz otvoren radio. Sjećam se, odnosno pričali su mi roditelji, da moje prve riječi nisu bile mama, tata, baba…. ili nešto uobičajeno. Moje prve riječi su bile: “Idem i ja, ne ti ne!” Razlog tome je bila popularna pjesma 4M “Idem i ja. Ne, ti ne!” koju sam danonoćno slušala na radiju. Tako sam ja igrom slučaja prije propjevala nego progovorila! S obzirom na to da sam iz kolijevke propjevala, kasnije sam se upisala u Glazbenu školu. Završila sam srednju glazbenu školu na instrumentu harmonika. Pjevanje na početku nije bilo u planu.
 
Kako to?
Priča kako sam na njemu završila poprilično je nesvakidašnja. Zbog oklade s jednim mladim dirigentom koji je rekao da iako nemam nikakvo pjevačko obrazovanje sasvim sigurno mogu položiti prijemni na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, otišla sam na prijemni. I stvarno sam položila od prve! Danas na toj ustanovi oboje radimo.

Više od 30 uloga

Svirala harmoniku, klavir, pjevala, bavila se atletikom, biologijom, slikanjem, travarstvom 

U kojoj ste ulozi debitirali?
Debitirala sam kao Despina u Mozartovoj operi Cosi fan tutte paralelno u studentskoj produkciji koja je tada igrala u Komediji na talijanskom i u HNK gdje se izvodila na hrvatskom. Tako sam istovremeno pjevala na oba jezika. To je bilo jako zgodno jer nakon silnih proba kada bih izašla na scenu nisam više znala na kojem jeziku sada trebam pjevati. Jedan dan sam imala predstavu na jednom, drugi dan na drugom jeziku. Nakon toga uslijedilo je više od 30 glavnih opernih uloga kao i nekoliko opereta i mjuzikala.
 
S kojim ste slavnim imenima nastupali?
Ghena Dimitrova, Renato Bruson, Leo Martinucci, Patha Burdhulatze, Dunja Vejzović, Ruža Pospiš Baldani. Najljepši je osjećaj kada se vani nađeš u projektu s nekim od naših eminentnih pjevača bez da to unaprijed znaš. Tim je iznenađenje i gušt veći.
 
Koja vam je uloga najdraža?
Uvijek je najdraža ona uloga koju trenutno radiš, ali mogla bih izdvojiti Kraljicu noći i Kći pukovnije. Svakako, to su pjevački izrazito teške uloge, ali glumački u njima možete iskreno uživati.
 
S kime ste najviše voljeli nastupati?
Teško je izdvojiti jednu osobu. Imam stvarno puno krasnih kolega, dirigenata i suradnika. Ne bih voljela ni jednog izostaviti.

Plejada izvrsnih

Glazbu dijelim na dobru i lošu: i u klasici ima loših kompozitora i skladbi

Predajete na Glazbenoj akademiji u Zagrebu solo-pjevanje. Kako uspijevate uskladiti svoje pedagoške obaveze i angažman u operama?
Naša satnica na Muzičkoj akademiji nije prevelika i unutar naše profesije je obaveza da se i dalje bavimo umjetničkim radom, dakle, pjevanjem. Sve se to može uskladiti. Neki period sam više na akademiji, neki imam više koncerata, ali sve se to na kraju na neki način poravna. Sretna sam jer cijeli svoj život radim s mladim ljudima. Imala sam i imam krasne studente. Kada bismo napravili zajednički koncert, imalo bi se što čuti. Od Valentine Fijačko, koja mi je bila prva studentica, preko Lane Kos pa do Marije Kuhar i Ivane Lazar. Zapravo, plejada izvrsnih pjevača koji su danas nositelji glavnih uloga u svim našim kazalištima pa i šire, u inozemstvu. Lana Kos je ove godine osvojila Traviattom čak i Arenu di Verona.
 
Ispunjava li vas, dakle, pedagoški rad?
Ja to jako volim. Doista radim iz ljubavi. Na neki način to čovjeka drži vječno mladim. Imaš stalno oko sebe mladost, stalno mladenačko raspoloženje, okruženje jednog pozitivnog, radišnog duha koji je spreman stalno za neke nove izazove, pa to onda i tebe na neki način povuče. Uživam. U pedagogiji čovjek i sam puno nauči kroz pedagoški rad. Ali mislim da se ne bih mogla baviti samo jednim. Za mene je idealno biti i aktivan pjevač i baviti se pedagogijom. Svako za sebe zna biti pomalo naporno i zamorno. Nakon 20 godina stalnog pakiranja kofera, čovjek poželi i malo mira.

Dobra i loša glazba

Vaša 20-godišnja kći ide vašim putovima?! Bavi se pjevanjem, zar ne?
Antonia je sada upisala prvu godinu solo-pjevanja na Akademiji, a završila je i prvu godinu na PMF-u, znanosti o okolišu. Nastojat će i dalje gurati oba studija ako bude moguće.
 
Podražavate li je u tome?
Ona je ušla u pjevačke vode samoinicijativno, jer sam od prvog dana rekla da svoju djecu ne namjeravam natjeravati i maltretirati da u idu u bilo kojem smjeru. Kako oni sami osjete, neka ih srce vodi! Neka rade ono što misle da je za njih najbolje! Na meni je samo da ih educiram i usmjerim u njihovom odabiru. Za sada joj ide odlično. Sin Sebastian ide u osmi razred. Svirao je neko vrijeme klavir, ali više ga privlače matematika i informatika. Vidjet ćemo hoće li tako i ostati.
 
Je li opravdano glazbu dijeliti na onu koja pripada tzv. visokoj ili tzv. niskoj umjetnosti?
U svakom žanru ima i dobre i loše glazbe. Prema tome, ja u principu glazbu dijelim na dobru i lošu. Tako da i u klasici ima loših kompozitora i loših skladbi, ali i u ovim drugim žanrovima se nađe ponešto lijepo i kvalitetno.
 
Pjevali ste i uz tamburašku glazbu…
Čujte, ipak su tamburice u zadnjih 25 godina doživjele na neki način procvat od kad je g. Siniša Leopold osnovao svoj tamburaški orkestar HRT-a, koji je na svjetskom nivou. Izuzetno kvalitetan orkestar koji je na neki način pokrenuo lavinu ostalih tamburaša. Oni su sada stasali, i sve su bolji i bolji. Zašto bismo se sramili nečeg svojeg? U krajnjoj liniji, to je ipak naše nacionalno blago. Kada je kvalitetno, treba to podržavati!

VBV simbol Varaždina

Barokne večeri će uvijek ostati jedan od važnih simbola grada

Pratite li Krapinski festival kajkavske popijevke? I može li se reći kako se stječe dojam da autohtoni glazbeni izričaj sve više odumire na tom festivalu?
To često nema puno veze s autohtonom kajkavskom pjesmom osim što je dijalekt kajkavski. Melos većinom nije takav.
 
A drže li Barokne večeri svoju razinu?
One u zadnjih nekoliko godina imaju novi koncept s izletima u razne države-partnere. Varaždinske barokne večeri su hvalevrijedan festival koji treba respektirati. Nekima se više sviđao prije, nekima sada. To je stvar ukusa! One će uvijek ostati jedan od važnih simbola grada.
 
Zašto ove godine ne nastupate na Baroknim večerima?
Nisam nastupala na Baroknim večerima već duže vrijeme. Svi me pitaju zakaj. Ja im velim: “Čujte, nemojte mene pitati, pitajte organizatore!” Ja sam za svoj Varaždin uvijek na raspolaganju.
 
Dolazite li često u Varaždin?
Dolazim, naravno. U Varaždinu imam roditelje.
 
Jesu li roditelji također glazbenici, jesu li vas podržavali?
Nisu glazbenici. Ja sam odmalena odgajana da budem prilično samostalna i marljiva. Roditelji su mi bili velika podrška u svemu čime sam se bavila. A bilo je toga podosta, svirala sam harmoniku, klavir, pjevala, bavila se atletikom, biologijom, slikanjem, travarstvom itd. Tehnika mi je bila najdraži hobi. Unatoč izvrsnim ocjenama, roditeljima nije bilo lako sa mnom jer sam uvijek bila u pokretu i puna novih ideja na raznim poljima. Još i danas sam takva. Čas sam pedagog, čas pjevač, a bavim se i znanstvenim radom s prof. dr. sc. Santom Večerinom Volić na području medicine glasa.
 
Namjeravate li se “pod stare dane” vratiti u Varaždin?
Ja vam još ne razmišljam o “starim danima.” A u Varaždin se uvijek rado vraćam. Tu sam provela najljepše dane djetinjstva i školovanja. U posebno dragom sjećanju ostala mi je moja Rudarska škola koja bi mi opet bila prvi izbor da me netko pita.

Samo da je sunčeka

Nikada u životu nisam trebala nešto forsirati – stvari su same dolazile

Je li doista Varaždin rasadnik opernih diva? Prvo je bila Ruža Pospiš Baldani, pa ste došli – vi, pa Valentina Fijačko i Lana Kos…?!
Nepresušan izvor! Vjerujte mi, na prijemnom kada dođu djeca iz Varaždina svi kažu: “Varaždinci i ostali!” Oni imaju uvijek posebno lijepe glasove, muzikalni su i naprosto imaju glazbu u sebi!
 
Kakvu glazbu privatno slušate?
Pa znate što… Ovisi tko je doma. Sa sinom slušam jednu vrstu glazbe, sa kćerkom drugo. Ali recimo od nekakvih stvari izvan klasičnih volim grupu Nightwish i njihovu bivšu pjevačicu Tarju Turunen.
 
Zapjevate li kad kod kuće za štednjakom ili dok glačate rublje?
U našoj kući gotovo uvijek netko nešto pjeva! Kod nas je uvijek vesela, raspjevana i nasmijana atmosfera. A ako slučajno zašutimo, onda nas papagaji podsjete da trebamo nastaviti, pa oni pjevaju dalje. Čak i pas ponekad dobije inspiraciju da se pridruži.
 
Kako punite baterije?
Moje baterije se pune srećom ljudi koji me okružuju. Izrazito sam sretna kada mogu nekoga usrećiti. Bez obzira bilo to pjevanjem ili pažnjom. A osim toga – sunce! Ja funkcioniram na solarnu energiju. Može biti vani i minus 20, ali moram vidjeti barem malo sunčeka! Onda kada se zaredaju dva-tri mjeseca magle, to je ubitačno. Od hobija volim šumu, gljivarstvo, i sve što je vezano uz more i prirodu.
 
Mora li operna pjevačica i dobro fizički izgledati?
Danas obavezno! Jer pjevačku audiciju položi više pjevača, a onda dolazi režiser koji kaže: “Hoću da moj lik izgleda ovako…” Tako da primadone sa 100 i kusur kila više ne dobivaju angažmane.
 
Kako vi održavate fizičku, ali i glazbenu kondiciju?
Stalno sam u “švungu “. Uz to malo treniram. Idem na fitnes, čim je neka prilika za šetnju ili hodanje, odmah je iskoristim.

Pod sretnom zvijezdom

Moje baterije se pune srećom ljudi koji me okružuju

Što planirate u glazbenoj karijeri za bližu budućnost?
Imam sada jako puno koncerata i u Zagrebu i u inozemstvu. Idući mjesec imam u Beču jedan koncert, nakon toga bih trebala imati jednu veću turneju po Rusiji, dvije glavne uloge u dvije velike ruske opere: Tatjanu u Čajkovskovoj operi Evgenij Onjegin i Marfu u Korsakovoj Carevoj nevjesti. Pripremam ih s lektorom jer su pisane arhaičnim ruskim jezikom koji se danas u tom obliku više ne govori. U idućem razdoblju imam nekoliko predivnih koncerata s jednim od najvećih dirigenata današnjice, maestrom Leopoldom Hagerom iz Salzburga s kojim bih u studenom trebala pjevati Ravelovu Šeherezadu u Lisinskom uz Zagrebačku filharmoniju. To je ciklus pjesama od 25 minuta izuzetno lijepe, sofisticirane muzike koja dočarava boje, zvukove, mirise i dušu daleke Azije.
 
Što je za vas glazba? Posao ili više od toga?
Moram reći da mi je moj posao hobi i zanimanje. Zbog toga se smatram najsretnijim čovjekom na svijetu! Stalno se bavim onim što volim.
 
Koja vam je nit vodilja u životu?
Nit vodilja mi je upravo širiti oko sebe radost, njome onda prizovete slične ljude.
 
Jeste li u životu postigli što ste si zacrtali?
Nisam imala nekakvih strogo zacrtanih ciljeva. U principu mi se ostvaruje sve ono što poželim. Nijemci to kažu: “Gluckpiltz”. Rođena sam pod sretnom zvijezdom! Nikada u životu nisam trebala nešto forsirati. Meni su stvari same dolazile! Sretna sam i zahvalna Bogu zbog toga, nadam se da će tako biti i dalje.

Izvor:
Foto:

Intervju dana

Sapunice – posljedica ideje da damo publici što navodno želi

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Hrvatska kazališna i filmska glumica o tome zašto se ne može shvatiti ozbiljno

Jedna ima ženstvenu crnu haljinu pripijenoga kroja, druga traperice i borosane. Jednoj je kosa spletena u viosku punđu, druga je ili s viklerima ili neukrotive crvene kose. Jedna hoda opušteno, gotovo “aljkavo”, dok druga kroči dostojanstveno, visoko uzdignute glave. I jedna i druga su – Nina Violić.

Nina Violić je svojim imidžem godinama slučajnim prolaznicima na cesti pružala upravo onakvu sliku kako zamišljaju „neozbiljne glumice“ dok su kazališnoj publici borosane na nogama izgledale kao zlatne cipelice. Jer tko je vidio Ninu Violić kako glumi i Borovo mu je bio Manolo Blahnik.
Premda smo mislili da nas ničim ne može iznenaditi, dvije stvari su nam upale u oči. Jedna je visina jer, iako smo je gledali i u kazalištu i na filmu, nikada nam nije izgledala tako visoko kao kad je stala pokraj nas u čizmama ravnih potplata i dostojanstvenošću kojom zrači. Promukloga glasa nije nimalo dvojila hoće li odvojiti vrijeme za intervju iako joj se žurilo za montažerski stol u Zaprešić gdje montira vlastiti kratki film.

Kad smo u redakciji dogovarali o čemu ćemo razgovarati s vama odlučili smo se za „Mali ženski razgovor“ u rubrici Ženski svijet. Kad sam to, pet minuta prije našeg susreta, spomenula kolegici koja me vozila, gotovo je okrenula automobil kako bi me odvezla što dalje od vas. Rekla je, citiram, “Jesi li ti normalna? S budućom Mani Gotovac hrvatskog kazališta ti misliš voditi male ženske razgovore? S najperspektivnijom hrvatskom glumicom i kazalištarkom?“.

Jako mi je drago da se izborila druga opcija i da više ne moram voditi male ženske razgovore. Po tom sam pitanju vjerojatno već rekla sve i nisam, vjerujte, promijenila stavove za razliku od drugih područja.

Godi li vam usporedba s Mani Gotovac?

Mani se bavila i bavi se kazališnom politikom cijeli život. Ja se bavim kazalištem.

Kad ste spomenuli politiku, eto, niti vaše kolegice nisu ostale imune. Primjerice, Barbara Rocco kandidirala se za dožupanicu. Imate li vi političkih ambicija?

Ne znam što bih odgovorila. Nikada me ništa osim glume niti nije zanimalo. Ipak, u zadnje vrijeme sam dosta počela raditi na filmu i trenutno pripremam scenarij. Radila sam jedan svoj kratki gerilski film koji upravo montiram s Damirom Čučišem.

Ranije se nisam usudila uhvatiti u koštac sa svojim tektovima. Sada pišem scenarij

Zapravo je to neka moja nova faza da sa svojom producenticom, Zdenkom Gold, pokušavam raditi neke svoje projekte. To me jako veseli.

Dakle, ipak svojevrstan odmak od glume. Korak naprijed?

Mislim da to nije ništa drugo od glume – pisati, režirati, glumiti – vrlo je srodno. Nikad ne bih to odvajala, samo što se nikada nisam „bacila“ u koštac s nekim svojim tekstovima niti sam se to ranije usudila.

(Ne)ozbiljna Nina

Znači li to predah od kazališta?

Nikako. Nastavljam s radom u svom matičnom kazalištu, Zagrebačkom kazalištu mladih, gdje mi je prekrasno. Od ljudi s kojima radim, redatelja, puno putujemo s obzirom na europsku karijeru kazališta… nikada se toga ne bih odrekla. To je to.

Ipak je sve, očigledno, krenulo u nekom puno ozbiljnijem smjeru. Spomenimo i izgled – to nije Nina Violić na koju smo navikli. Jedva smo vas prepoznali. Valjda smo očekivali barem viklere na glavi ili borosane. Je li to bila samo faza koja je prošla ili imidže kojim ste željeli privući pozornost?

Mislim da je to najgore kod ljudi koji se bave javnim poslom, a i kod onih koji se ne bave. To da damo neku sliku o sebi koju netko negdje zavoli ili se „zakači“ za nju i onda inzistiramo na tome. Na kraju sami povjerujemo da mi to i jesmoo.

Dakle, borosane i vikleri su bila „faza“, a sad je faza „ozbiljne Nine“?

Nisam uopće ozbiljna. Štoviše – neozbiljnija sam no ikad.

”Na terapiji”

Vaša generacija glumica – vi, Zrinka, Barbara Nola, Jelena Miholjević… zapravo nemate nasljednica. Ili ih ja ne vidim?

Ne vidite zato što je situacija što se tiče kazališta očajna. Kazalište je ipak mjesto gdje se glumci prvo „izgrađuju”. Kazališta su se zatvorila, mladi ljudi nemaju gotovo nikakve mogućnosti cirkulirati, učiti, recimo, s nama na ozbiljnim projektima. To su rijetki sretnici. U principu ljudi nakon Akademije ostaju na cesti. Nemaju drugog izbora nego snimati što im se ponudi. U tom smislu i tržište odlazi k vragu, jer glumcima pada cijena, kriterija nema.

Puno je velikih glumaca koji nisu završavali akademije ili neke glumačke škole. I obrnuto

Djeca u biti ostaju prepuštena samima sebi, bez da se itko brine o njima. Mislim da će to debelo uništiti kazalište i cijelu glumačku scenu. Nitko zapravo ne misli 15 do 20 godina unaprijed što bi se zapravo trebalo raditi. Tu je veliki problem. Zato publika niti ne zna nove ljude. Ja sam tek nedavno, fala Bogu, prestala igrati djevojčice. Imam kolegice, već debelo žene, koje su još uvijek s kečkama na sceni. Hopšu kao curice jer nema love da se uzme i odgaja nove ljude.

Jesu li za takvu situaciju djelomice krive i sapunice? Naime, producenti vide da i s amaterima mogu zaraditi novac. Ne mislim baš na ono „nećemo Severinu u kazalište jer nije iz branše”, već na producentske uštede. Uostalom, zašto vas i to ne bih pitala? Mislite li da bi glumu trebalo ostaviti isključivo glumcima?

Ma, to je potpuna glupost. Uvijek su ljudi koji su se iz raznih razloga penjali na scenu – glumili, pjevali, plesali, bavili se pantomimom, recitirali, pisali, nešto smišljali – dijelili jedino na one koji imaju ili nemaju talenta. Puno je velikih glumaca koji nisu završavali Akademije ili neke glumačke škole. I obrnuto. Puno je akademskih glumaca koji uopće nisu glumci. Ne mislim da bismo na taj način trebali štititi svoju profesiju. i razmišljanja. Ne podržavam taj fašizam – da glumci glume, a pjevači pjevaju. Ali, što ste me ono prije pitali?

Za sapunice i jeftine amatere koji dobro dođu štednji producenata.

Sapunice su samo posljedica općeg stanja, situacije i slike što su mediji učinili zadnjih desetak godina u zemlji… Sapunice su samo posljedica te sotonističke ideje da dajemo publici ono što navodno želi. A publika je, pretpostavimo, uvijek glupa i želi najgore. Uopće se ne slažem s tim. Zaista svaka čast Hrvatskoj televiziji što su zadnjih godina ukinuli mjerenje gledanosti, otvorili dva nova programa. Da nije bilo toga, sumnjam da bismo radili ono što radimo sada.

Što?

Snimamo seriju koja će po svojoj kvaliteti, što se tiče teksta i predloška, produkcije i glumaca ponuditi publici nešto sasvim drugo. Zove se „Na terapiji“ i licenca je izraelska. Radili su je već Amerikanci, Slovenci, Srbi…Tekst je vrhunski kakav se rijetko kada može čuti na televiziji, a kamoli igrati.

Nisam zvijezda

Ako se ne varam, vi niste glumili u niti jednoj sapunici?

Nisam. Pa vidite da ne vozim auto i živi na petom katu bez lifta. Ali imam dobru guzu.

Od čega vi u stvari živite? Ne snimate, reklame, sapunice…

Od kazališne plaće.

A neki tekst koji biste voljeli odglumiti?

Dugo, dugo godina sam htjela glumiti Lulu, a sad sam već stara za nju. Igrala sam Vedekina, „Buđenje proljeća“. To je bilo sve što sam od njega igrala. Sad bih voljela igrati ukroćenu goropadnicu.

S kim?

S Prljom, iz Leta 3.

Kad biste mogli ući u nečije cipele, čije bi bile?

Julliene Moore obožavam. Obožavam sve što ona radi. Obožavam tu ženu.

A neki tekst koji biste voljeli odglumiti?

Dugo, dugo godina sam htjela glumiti Lulu, a sad sam već stara za nju. Igrala sam Vedekina, „Buđenje proljeća“. To je bilo sve što sam od njega igrala. Sad bih voljela igrati ukroćenu goropadnicu.

Kad ste pročitali zadnju knjigu i koju?

Roberta Bolagna, „Divlje detektive”. Otkad sam bila trudna, prije, dakle, više od deset godina, nisam se toliko odmorila. Bilo je prekrasno. Upravo zato što sam snimala seriju pa sam imala mogućnost slobodnog ljeta i mjesec dana sam se družila s divljim detektivima u Meksiku sedamdesetih i potpuno se zaljubila u Bolagna. Tako da sam tamo sada. Još sam malo ostala.

Izvor:
Foto: Ivan Agnezović

Nastavite čitati

Intervju dana

Socijalna sigurnost i kohezija jamac stabilnosti društva!

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Prof. dr. sc. Nino Žganec o socijalnoj politici, odnosu prema osobama s invaliditetom, nasilj

Prof. dr. sc. Nino Žganec izvanredni je sveučilišni profesor socijalnog rada na Pravnom fakultetu u Zagrebu.

Nekadašnji ministar socijalne politike u Račanovoj Vladi, osim što predaje na matičnom fakultetu nekoliko predmeta na preddiplomskom i diplomskom studiju, predaje i na poslijediplomskom studiju iz Javnog zdravstva na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu te na doktorskom studiju Prevencijske znanosti i studij invaliditeta na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu u Zagrebu te na Filozofskom fakultetu u Mostaru. Također predaje i na MA Comparative European Social Studies u Maastrichtu, Nizozemska, koji zajedno organiziraju Zuyd University iz Maastrichta i London Metropolitan University. Jedan je od direktora programa koji se odvija u okviru IUC Dubrovnik pod nazivom Developing Neighbourhood and Community Support Systems te jedan od osnivača i voditelja ljetne škole Socijalni rad i razvoj zajednice. Jedna od dužnosti na koju je osobito ponosan jest članstvo u izvršnom odboru European Association of Schools of Social Work. Surađuje sa stručnjacima iz različitih dijelova svijeta, a u zadnje vrijeme veoma intenzivno saAnglia Ruskin University iz Cambridg-a, HAN University iz Nizozemske te je u pripremi suradnja s Durham University iz Velike Britanije.

Socijalna skrb

Kako ocjenjujete socijalnu politiku koju vodi Ministarstvo socijalne politike i mladih ove Vlade?

Temeljno obilježje socijalne politike Republike Hrvatske je nedostatak jasnog koncepta i jasno postavljenih ciljeva. Zapravo socijalna politika Republike Hrvatske naslanja se u bitnome na onu naslijeđenu iz bivše države, konceptualno nije promijenjena, ali je „prošarana“ različitim, često parcijalnim i nekoordiniranim mjerama unutar pojedinih sustava kao što su mjere obiteljske politike, zaštite ratnih vojnih invalida, neke mjere iz područja stambene politike itd. Pored toga opće je i uvriježeno stajalište kako je socijalna politika dio društvene potrošnje, pa stoga ona mora biti što je moguće restriktivnija. Analogno tome korisnici različitih naknada smatraju se na neki način manje vrijednim članovima društva. Takvo stajalište potpuno je anakrono budući da je u razvijenim državama svijeta (što je npr. vrlo eksplicitno izraženo u stajalištima zemalja OECD-a) odavno prihvaćeno stajalište kako se kod izdvajanja za socijalnu politiku radi zapravo o investicijama u društveni kapital zemlje. Zbog toga se već odavno kao kriterij razvijenosti i bogatstva nekog društva ne smatra isključivo visina BDP-a nego stupanj socijalne sigurnosti članova društva, socijalna kohezija, socijalna pravednost i slično. To uvelike ima veze i sa zaštitom ljudskih prava koja su dakako najugroženija kod najranjivijih članova društva i moderne države osobito inzistiraju na njihovoj zaštiti i promociji. Što se tiče zakonske regulative područja socijalne skrbi moram također izraziti svoje razočaranje budući da smatram kako su postojeći zakoni i podzakonski akti izuzetno nekvalitetni čime je i taj društveni sustav izuzetno nerazvijen. Radi se o jednom od najbitnijih sustava socijalne politike Republike Hrvatske, a istovremeno to je jedini društveni sustav koji nema niti jednu stručnu agenciju ili zavod na nacionalnoj razini. Istovremeno smo svjedoci postojanja desetaka potpuno neshvatljivih agencija i zavoda koji se kontinuirano osnivaju i ukidaju. Razvoj sustava socijalne skrbi prepušten je državnim službenicima Ministarstva socijalne politike i mladih koji su preopterećeni redovitim administrativnim poslovima i nemaju kapaciteta baviti se još i razvojem. To se onda rješava na način da se angažiraju različiti domaći ili strani konzultanti koji u okviru zadanog projekta često nisu u stanju sagledati cjelinu sustava socijalne skrbi niti kvalitetno doprinijeti njegovom razvoju. U razgovoru koji sam vodio sa sadašnjom ministricom i potpredsjednicom Vlade predložio sam joj potpuno novi koncept u izradi legislative i organizaciji sustava socijalne skrbi koji bi bio više nalik moderno uređenim sustavima kao što to imaju osobito zemlje Sjeverne Europe, no ne znam hoće li to biti prihvaćeno.

Je li socijalna politika “vatrogasna mjera” koja se provodi tek onda kada uzroci dovedu do nevolje?

Temeljno obilježje socijalne politike RH je nedostatak jasnog koncepta i postavljenih ciljeva

U socijalnoj politici se razlikuju koncepti „aktivne“ i „pasivne“ socijalne politike. Pasivna socijalna politika je reaktivna, ona koja sanira posljedice socijalnih problema. Nasuprot tome jest aktivna socijalna politika koja preventivno utječe na to da do socijalnih problema niti ne dođe ili da barem oni budu što je manje moguće izraženi. To se postiže kroz ciljane mjere u sustavu zdravstva, socijalne skrbi, zapošljavanja, obiteljskih mjera, mirovinskog sustava i stambene politike. Čini se kako u našoj zemlji imamo više pasivnih nego aktivnih mjera i taj bi omjer trebalo sve više okretati u korist ovih aktivnih. Socijalni rad je profesija koja se prvenstveno želi baviti rješavanjem problema u međuljudskim odnosima, ali i promicanjem širih društvenih promjena. Kao što sam već spomenuo, principi ljudskih prava i socijalne pravde su temeljni za socijalni rad.

Kako je moguće da su korisnici socijalne skrbi kod nas bile i osobe koje su bili vlasnici po nekoliko stanova i sl.?

To je pitanje koje se povremeno pojavljuje kao svojevrsna „mantra“ i kao krunski dokaz nedjelotvornosti sustava socijalne skrbi. Međutim, treba reći da je temeljem Zakona o socijalnoj skrbi odavno prilično precizno uređeno pitanje tko i pod kojim uvjetima može biti korisnik socijalne skrbi te da posjedovanje velike imovine diskvalificira vlasnika od toga da prima socijalne naknade. Drugo je pitanje mogućnosti da se redovitim putem dođe do potpune informacije o pravom stanju vlasništva. Znamo dobro u kakvom su nam stanju zemljišne knjige te kako još uvijek državna uprava nije na kvalitetan način međusobno informatički povezana. Osim toga činjenica da u centrima za socijalnu skrb radi daleko manji broj stručnjaka od stvarno potrebnog broja dovodi do toga da oni ponekad fizički ne stignu obići i na terenu provjeriti stvarne stambene uvjete korisnika socijalne pomoći.

Je li visina socijalne naknade dostatna za dostojanstven život njezinih korisnika?

Kao prvo trebalo bi odgovoriti na pitanje što je to dostojanstven život. Ili još bolje što je za koju osobu dostojanstven život. Postoje osobe koje su na žalost naučile živjeti na način da zapravo cijeli život preživljavaju. Pogledajte npr. pripadnike romske nacionalne skupine. U takvim uvjetima može se čak govoriti da su socijalne naknade odgovarajuće visine (neki će reći i previsoke). S druge strane imate ljude koji su živjeli i naučili živjeti načinom života koji im više nije moguć. Mnogi pripadnici tzv. srednjeg sloja izgubili su posao, otišli u mirovinu i ostali sami, imaju teško bolesnog člana obitelji itd. U većini takvih slučajeva ne može se govoriti o tome da socijalne naknade omogućavaju dostojan život. Prije bi se moglo reći kako uz pomoć socijalnih naknada nekako uspijevaju održati glavu iznad površine vode. Zbog toga je u planiranju sheme socijalnih naknada potrebno voditi računa o tome da gotovo ne postoje dva identična slučaja i da socijalne naknade moraju biti s jedne strane dovoljno fleksibilne, a s druge strane, naravno, da je moguće provoditi nadzor i kontrolu nad njihovim korištenjem. Istraživanja koja su provedena u Hrvatskoj pokazuju da su upravo naknade u sustavu socijalne skrbi najbolje usmjerene tj. da od svih socijalnih naknada najbolje pogađaju potrebe upravo onih koji ih trebaju. No to ne znači i da su uvijek odgovarajuće u iznosima.

Mogu li, primjerice, i umirovljenici koji imaju mirovinu do tisuću kuna biti korisnici socijalne pomoći kod nas?

u našem društvu održavamo dualni obrazovni model koji je prevladan

Zakonom o socijalnoj skrbi propisan je tzv. „dohodovni cenzus“ koji određuje tko i pod kojim uvjetima može biti korisnik socijalnih naknada. Pod određenim uvjetima umirovljenici s ovom visinom prihoda mogu biti korisnici, no to treba procijeniti u svakom konkretnom slučaju i vidjeti koju vrstu socijalne naknade takva osoba može ostvariti. Možda ne može trajnu pomoć, odnosno pomoć za uzdržavanje, ali može jednokratnu novčanu pomoć ili neki drugi oblik socijalne naknade. Pri tome treba napomenuti da pored državne postoje i lokalne socijalne naknade koje se na različite načine reguliraju u različitim gradovima.

Koliko osoba u Hrvatskoj, a koliko u Varaždinskoj županiji prima socijalnu pomoć? I kakav je njihov “background”? Jesu li to ljudi koji se nisu “snašli” u tranziciji ili…?

U Republici Hrvatskoj je oko sto tisuća osoba korisnika pomoći za uzdržavanje, a s različitim drugim oblicima pomoći ta brojka se penje i do tristo tisuća osoba. Što se tiče Varaždinske županije, ovdje se nalazi oko tri i pol tisuće korisnika pomoći za uzdržavanje, a ukupno je preko deset tisuća korisnika različitih oblika pomoći. Između pet i šest tisuća korisnika prima neki oblik lokalne ili regionalne pomoći koju isplaćuje Grad ili Županija. Među korisnicima ima pripadnika različitih društvenih skupina i ljudi različitih obrazovnih statusa.

Što će nam donijeti ulazak u EU? Hoće li biti još više korisnika socijalne pomoći s obzirom na najavu velikog gubitka radnih mjesta i sl.? Tko su, dakle, novi potencijalni korisnici socijalne pomoći, a da za to nisu ni “najmanje krivi ni dužni”?

Prema provedenim istraživanjima, u najvećem riziku od siromaštva nalaze se starije osobe, osobe s nižim stupnjem obrazovanja, osobe s invaliditetom, nezaposleni te dakako oni koji imaju kombinaciju ovih ili nekih drugih nepovoljnih okolnosti. Ulazak u EU donosi određenu neizvjesnost, a s time određene opasnosti, ali i šanse. Kako ćemo kroz to proći i kako ćemo se snaći uglavnom će ovisiti o tome koliko ćemo kao društvo prepoznati i iskoristiti svoje prave potencijale i prioritete. U svakom slučaju dosegnutu razinu socijalne sigurnosti treba ne samo održavati nego u bitnome i razvijati kako se ne bi desilo da nam ulazak u EU donese ekonomski prosperitet, ali istovremeno i socijalnu nesigurnost ili nove oblike socijalne nepravde.

Socijalne skupine

Koje su socijalne skupine osobito osjetljive kod nas? Manjine, umirovljenici, osobe s invaliditetom, samohrani roditelji i sl.?

Smatram da su u daleko najnepovoljnijem položaju osobe s invaliditetom. Iako niti ostale skupine koje navodite ne žive dobro, ipak svatko onaj tko zna ponešto o problemima s kojima se susreću osobe s invaliditetom u našem društvu, lako će se složiti sa mnom.

Kako su Zakonom u Hrvatskoj zajamčena prava osoba s invaliditetom?

Prava osoba s invaliditetom regulirana su brojnim zakonima i vezana su za pojedine sustave kao što su socijalna skrb, zdravstvo, obrazovanje, zapošljavanje itd. Republika Hrvatska je među prvim zemljama svijeta potpisala i ratificirala Međunarodnu konvenciju o pravima osoba s invaliditetom. Ova Konvencija predviđa visoku razinu zaštite prava osoba s invaliditetom. Međutim, stvarnost u našoj zemlji je bitno drugačija. Općenito se može reći kako je položaj osoba s invaliditetom izrazito loš. Među glavnim pokazateljima toga može se navesti nepregledno zakonodavstvo u kojem se često osobe s invaliditetom ne snalaze, zatim visoka stopa rizika od siromaštva kod osoba s invaliditetom, visoka stopa nezaposlenosti, isključenost iz redovnih tokova obrazovanja, nedostatak službi podrške u zajednici, pa i općenito nerazvijena socijalna osjetljivost društva prema osobama s invaliditetom. Iako se ponekad kroz humanitarne akcije šalje poruka kako je društvo jako osjetljivo na potrebe osoba s invaliditetom ipak osobe s invaliditetom ne žele biti dio humanitarnih, ad hoc aktivnosti niti predmet društvene samilosti, već žele da im se omogući punopravno sudjelovanje u svim redovnim oblicima društvenog života. I na to imaju pravo kao i svi drugi, a država i lokalna zajednica imaju obvezu stvoriti uvjete za to.

Zašto osobe s invaliditetom kod nas ne nalaze posao lakše? Ili uopće nisu uključeni u tržište rada?

Prije desetak godina donesen je Zakon o zapošljavanju i profesionalnoj rehabilitaciji osoba s invaliditetom. Tim se zakonom željelo snažno potaknuti zapošljavanje i u njega je uveden tzv. kvotni sustav koji je propisao obvezni postotak zapošljavanja osoba s invaliditetom osobito u javnom sektoru. Na žalost čini se da je i taj zakon ostao mrtvo slovo na papiru i da su izostale sankcije za one koji ga nisu proveli. Naravno da je nezaposlenost osoba s invaliditetom uvjetovana velikim dijelom i općenito visokim stopama nezaposlenosti u društvu, no tu se moraju pronaći nove mogućnosti i modeli. Primjeri tzv. socijalnog poduzetništva koji se razvijaju u posljednje vrijeme ulijevaju nadu da će se napraviti određeni pomak naprijed. Opće je poznato da osobe s invaliditetom teško mogu biti konkurentne na tzv. otvorenom tržištu rada i da za njihovo zapošljavanje treba predvidjeti niz poticajnih mjera i alternativnih mogućnosti. Primjera za to u svijetu ima jako puno.

Kako je organiziran život udruga osoba s invaliditetom u EU? Na bazi inkluzije ili slično? I zašto takvo što ne može zaživjeti kod nas?

Ako me pitate za položaj udruga osoba s invaliditetom, one su dio tzv. civilnog društva i u različitim zemljama EU njihov je položaj uglavnom partnerski prema državnim i javnim ustanovama. Nezamjenjiva je uloga organizacija civilnog društva u planiranju, pripremanju i provođenju mjera ne samo socijalne, nego i obrazovne, zdravstvene pa sve više i ekonomske politike. Da je tome tako možemo sve više vidjeti i u našoj zemlji gdje organizacije civilnog društva veoma često svojim inicijativama i prijedlozima donose nova rješenja na brojnim područjima društvenog života. Što se pak tiče života osoba s invaliditetom u velikoj većini razvijenih europskih zemalja razvijeni su tzv. inkluzivni modeli života što znači da su osobe s invaliditetom dio života zajednice, a da nisu korisnici ili stanovnici domova socijalne skrbi. I u Hrvatskoj se već dugo govori o potrebi deinstitucionalizacije koja treba omogućiti da se sadašnjim stanovnicima domova socijalne skrbi omogući život u zajednicama te da se u tom procesu osmisle različiti modeli podrške koji također veoma uspješno funkcioniraju u brojnim zemljama. U Hrvatskoj je taj proces pokrenut također prije više od desetak godina, ali dosadašnji rezultati nisu baš ohrabrujući.

Ne očekujem značajne promjene u pogledu dobnih granica posvojitelja

Koja europska zemlja bi mogla nama biti uzor kada je posrijedi tretman osoba sa invaliditetom ili uopće vođenje socijalne politike?

Već sam ranije spomenuo da su zemlje Sjeverne Europe apsolutni lider u vođenju socijalne politike. Razvijene europske zemlje odavno su shvatile da je ulaganje u socijalni kapital najvažnije ulaganje koje neko društvo poduzima. Često znamo reći da je lanac jak onoliko koliko je jaka njegova najslabija karika. Isto tako se može reći da je društvo jako onoliko koliko je jaka njegova najranjivija, najslabija skupina. Socijalna sigurnost i socijalna kohezija jamac su stabilnosti i prosperiteta društva, a inzistiranje na bogatstvu mjerenom samo kroz visinu BDP-a i stupanj ekonomskog bogatstva ne vodi društvo nikamo. Odnosno vodi ga do teških socijalnih potresa budući da ekonomski kapital uvijek odlazi u ruke malog broja tajkuna i do osiromašenja većine. Europski socijalni model teži tome da se društveno bogatstvo raspodjeljuje što je ravnomjernije moguće. No među europskim zemljama postoje velike razlike.

Kako se općenito cijelo naše društvo odnosi prema osobama s invaliditetom?

Smatram kako općenito postoji velika razina neinformiranosti o tome tko su zapravo osobe s invaliditetom. One uglavnom nisu aktivni članovi zajednice nego mi se više čini i o tome sam već više puta pisao da se radi o tzv. „nevidljivim ljudima“.

Ulazak u EU donosi neizvjesnost, a s time određene opasnosti, ali i šanse

Ljudima koji su „skriveni“ bilo u okviru obiteljska četiri zida bilo u okviru ustanova socijalne skrbi. Iz te neinformiranosti javljaju se brojne predrasude o tome što osobe s invaliditetom mogu, a što ne mogu. Ona društva koja su uključila osobe s invaliditetom u redovne tokove života zajednice pokazuju kako te osobe uz odgovarajuću podršku mogu biti i jesu jednakopravne i jednakovrijedne osobe sa svima drugima. Nečiji invaliditet ne treba doživljavati kao njegov osobni hendikep već ga treba gledati kao izazov društvu i zajednici da stvori takve uvjete u kojima će osobe s invaliditetom moći na najbolji mogući način pokazati i iskoristiti svoje mogućnosti. U tom smislu želim napomenuti da npr. sustav obrazovanja treba biti također inkluzivan, a ne segregacijski te da nema stručnog opravdanja za tzv. „specijalne škole“. No mi svejedno u našem društvu održavamo taj dualni obrazovni model. To je jedan od pokazatelja odnosa društva prema osobama s invaliditetom.

Nezbrinuta djeca

Koliko je kod nas djece u domovima za nezbrinutu djecu, a koja čekaju usvajanje ili udomljavanje?

U domovima za djecu (državnim i nedržavnim) nalazi se ukupno oko tisuću djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi. Međutim temeljnu pretpostavku za posvojenje, a to je da su njihovi roditelji lišeni roditeljske skrbi ne ispunjava niti desetina te djece. Iako se može činiti čudnim ipak smatram kako s procesom oduzimanja roditeljske skrbi treba postupati veoma restriktivno i krajnje pažljivo jer je to nepovratni proces. Naravno da to može voditi tome da neko dijete ostane u domu duže nego što bi možda trebalo no sve dokle god postoje izgledi da se dijete vrati biološkom roditelju tu mogućnost ne treba potpuno isključiti. U udomiteljskim obiteljima smješteno je preko dvije tisuće djece i također je veoma mali broj one djece koja ispunjavaju pretpostavke za posvojenje. Tu se uglavnom radi o privremenim mjerama izdvajanja djece iz bioloških obitelji radi osiguravanja primjerenijih oblika odgoja i obrazovanja u zamjenskim, udomiteljskim obiteljima.

Kako komentirate nove uvjete udomljavanja djece?

Što se tiče udomiteljstva nikako se ne bih složio s time da se radi o nekakvoj stihiji. Pogotovo ako pogledamo unazad nekoliko godina možemo vidjeti da se to područje sve više uređuje, a donesen je i poseban Zakon o udomiteljstvu. Daleko smo još od sasvim uređenog sustava udomiteljstva, no pomaci su vidljivi. Danas udomitelji moraju zadovoljiti jasne kriterije, dobiti dozvolu za pružanje usluge udomiteljstva te su redovito u sustavu obrazovanja i nadzora. Znam da i pored takvog sustava ima primjera koji nisu dopustivi te da ima udomiteljskih obitelji koje to nisu postale zbog humanizma već zbog nekih drugih više lukrativnih razloga. Udomiteljstvo je zamjenska obiteljska skrb i ona po svemu treba što je moguće više sličiti biološkoj obitelji. To naravno nije uvijek lako postići, a socijalni radnici nisu uvijek u mogućnosti pružiti podršku udomiteljskim obiteljima kakvu bi one trebale. No općenito smatram da ima puno više dobrih nego loših primjera udomiteljstva samo što se za one loše uvijek puno više i brže sazna.

U pripremi je novi Obiteljski zakon. Što će donijeti?

Ne očekujem značajne promjene u pogledu dobnih granica (posvojitelj može biti osoba od najmanje 21 godine, a starija od posvojenika najmanje 18 godina) kao ni neki drugi opći uvjeti npr. u pogledu krvnog srodstva u ravnoj lozi.

Istospolne
zajednice

Kako bi se trebali socijalni radnici postaviti u slučaju da se i kod nas izglasa Zakon o usvajanju djece kod istospolnih zajednica? Koji je vaš stav prema tome, kao i prema novoj građanskoj inicijativi prema kojoj bi u Ustav RH trebala ući klauzula da je brak zajednica muškarca i žene?
Među temeljnim profesionalnim vrijednostima socijalnog rada jesu „dostojanstvo i vrijednost svakog pojedinca“, „poštovanje različitosti“, i „pravo pojedinca i obitelji na vlastiti izbor“. Profesija

Kako protiv nasilja u obitelji

Nedugo ste u Varaždinu bili moderator tribine “Nasilje u obitelji”. Kako smo mi kao društvo pristupili ovom problemu?
Što se tiče tribine, tu se radi o jednom cijelom projektu koji smo pokrenuli u Udruzi socijalnih radnika Varaždinske županije u suradnji s Varaždinskom županijom i Gradom Varaždinom. Planirano je održavanje ukupno 12 tribina pod zajedničkim nazivom „Socijalne teme i život zajednice“. Tijekom tih 12 tribina koje se uvijek održavaju prvog utorka u mjesecu u 18 sati u dvorani Županijske palače želimo sa stručnjacima i građanima raspravljati o najaktualnijim temama koje se tiču svakodnevnog života ljudi. Do sada smo govorili o pitanjima integracije socijalnih usluga, o tome koji su kriteriji i pokazatelji tzv. zdrave zajednice, o problemu nasilja u obitelji te o pitanjima vezanim za prevenciju i tretman ovisnosti. Što se tiče nasilja u obitelji, ono se uglavnom događa u onim obiteljima koje nisu uspjele razviti kvalitetne komunikacijske vještine, pa time niti stvoriti odnose koji bi vodili mirnom rješavanju sukoba. Nedostatak podrške obiteljima u tome ima značajnu ulogu i zadatak je društva da ponudi obiteljima mogućnost da nauče drugačije modele od onih nasilničkih u rješavanju vlastitih sukoba. Tehnike kao što su obiteljska medijacija i obiteljsko savjetovanje, naravno uključujući i obiteljsku psihoterapiju u tome su važan dio usluga koje svaka zajednica mora razvijati i staviti na

Izvor:
Foto:

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje