Povežite se s nama

Intervju dana

Živimo svoj život i tražimo svoje odgovore

Objavljeno:

- dana

PROF. LJUBICA UVODIĆ VRANIĆ, PSIHOLOGINJA

Prof. Ljubica Uvodić Vranić autorica je više popularnih knjiga iz psihologije.

Osnovnu školu i gimnaziju završila je u rodnom Splitu, a psihologiju diplomirala u Zagrebu gdje živi od 1984. godine. Radila je i radi kao psiholog, terapeut, supervizor, savjetnik… Osmislila je originalnu metodu za poduku menadžera, a osnovala je i nevladinu udrugu “Petkom u pet” za psihološku edukaciju za čiji je rad nagrađena nagradom Grada Zagreba.

Boje se i vjernici

Svi strahovi koje mi imamo u podlozi imaju zapravo strah od smrti!

Čovjek se u pravilu boji smrti. Zašto?
Svi strahovi koje mi imamo u podlozi imaju zapravo strah od smrti! Zašto se čovjek boji smrti? To je nešto što je zaista svima nama pomalo nezamislivo, pomalo strašno i kako su nam rekli još dok smo bili djeca: “Nitko se od tamo nije vratio da nam kaže kako je to tamo!” Ima ljudi čija im duboka vjera pomaže da tu sliku, tu predodžbu, tu strahotu možda malo lakše podnesu u nekim fazama svojeg života, možda u trenutku kad im se čini da su daleko od toga, možda u trenutku kad im se čini da su očajni, depresivni, pa im izgleda da će to što će doći biti manja bol od onoga što momentalno osjećaju. Međutim, čak i ljudi koji su zaista vjernici i zaista misle i osjećaju da sa smrću nije kraj znaju ponekad itekako grčevito se boriti i negirati primjerice terminalnu fazu ili dijagnozu koja je loša. Znala sam neke ljude koji su bili stručnjaci, liječnici, rečena im je dijagnoza, a oni su rekli: “Joj, samo da ja stanem na svoje noge, da se dignem, samo da napravim još ovo ili ono.” Sve što mi imamo je život i gdje nema života mi mislimo da nema nas. I prestrašno je mnogim ljudima uopće zamisliti to kako nas jednom neće biti!

Može li razmišljanje o smrti biti poticajno na neki način?
Može. Da zavolimo više život, da iskoristimo više život, da uživamo u svakom trenutku da kažemo, kako ja često kažem za šalu: “Vidi mene, pazi mene, evo ispred mene je još jedan dan!” Mi često kada smo bolesni onda se negdje zbrojimo, pa odustanemo od onih sitnica koje su nam prije išle na živce. Dakle, kad ste vi pred nekom operacijom ili nakon operacije, pa kad ostanete živi i vi mislite: “Pa neću se ja više nikad ljutiti radi neke sitnice.” I jedno nas vrijeme stvarno to tako drži. Mi na pomisao na smrt zapravo vidimo da sve male ljutnje i sve male gluposti izgledaju nevažno!

Kada, međutim, razmišljanje o smrti može postati opasno? Kada može prijeći u određenu patologiju?
Ništa na ovome svijetu, niti jedna misao, niti jedan predmet ne postoji koje mi ljudi ne koristimo barem na dva načina. Uzmite primjerice “nož”. Njime prijatelju ili gostu možete odrezati komad kruha ili kolača ili mesa, a možete ga upotrijebiti i za druge svrhe o kojima niti ne želim razmišljati. Mi možemo razmišljati o smrti na način na koji je kriknuo u svojem stihu A. B. Šimić kada je rekao: “Čovječe, pazi da ne ideš malen ispod zvijezda!” Onda je to i nešto poticajno, plodotvorno što znači: možda ćeš uskoro, ne znamo niti mi sami, biti gore kod zvijezda, pa ćeš onda ako si bio malen imati osjećaj da si puno toga propustio! Može razmišljanje o smrti biti poticajno, a može biti i opsesija. Činjenica jest da se mi možemo uhvatiti neke teme i držati je se slijepo. Psihička bolest je često vrtnja u jednom krugu od najviše 10 tema. Ako se broj tema čak i smanji ili čak se svedemo na jednu jedinu temu, onda se može govoriti o psihičkoj bolesti.

Negacija smrti i starosti

Nama psiholozima prijatelji kradu posao!

Što biste kao “psiholog opće prakse” savjetovali ljudima koji su izgubili nekoga od svojih bližnjih? Kako se nositi s takvom situacijom?
U svojoj knjizi Avantura osobne promjene – prvi dio, kažem u jednom poglavlju kako ide proces žalovanja. Jer vi ne možete dragu osobu prežaliti u jednom trenutku. Sve što se nama događa ima jedan početak, ima neku razradu i svoj kraj. Tako i žalovanje. To je proces. Prva reakcija kada je meni mama umrla bila je: “Nemoguće, nemoguće! Ja idem u bolnicu pitati kako su mogli takvu grešku napraviti…?” Znate, jer je naše ljudsko srce takvo i mi kad se suočimo s takvom velikom boli, to je poricanje postojanja takve informacije. Mi u tom trenutku to ne možemo podnijeti. Ne znam da li poslije možemo, ne znam da li ikad možemo! Ali u tom trenutku sigurno ne i onda poričemo. Znate kako ljudi pričaju? Kažu: “Pa, kada je umro, pa jučer sam ga vidio?!” Jer mi ne želimo smrt i ne vjerujemo u smrt nego vjerujemo u život! Znate što je rekao jedan pjesnik: “Stigao mi je telegram. Smrt sam očekivao, ali sve što mi imamo je život!” Prva faza je, dakle: “Ne, ma kakvi… moja mama, ma ne, ne!” Poricanje, dakle. Druga faza je ljutnja. “Pa, što su oni to u bolnici radili, pa kako nisu znali…?!” Onda te netko tješi, pa kaže: “Znaš koliko je ona imala godina?” A bila je u najboljim godinama, moja mama. U kojim drugim, mislim?!” Dakle, jedna ljutnja, tražimo neku krivicu. Ljudi koji su vjernici oni se čak u takvim trenucima poljuljaju u svojoj vjeri i kažu: “Bog kojeg sam toliko voljela i molila, kako mi je to mogao napraviti?!” I sad ide treća faza, a to je – tuga! Blago onome koji je bio u prvoj fazi, pa je ušao u drugu, pa je došao u treću, on ima šanse i nade da će to iznijeti na svojim leđima. Kako je moguće da smo tužni? Zato jer mi slutimo što se događa i kako ćemo dalje biti još usamljeniji. Ljudi su uvijek sami, samo u nekim posebnim trenucima kada se spoje – nisu. To su krasni trenutci.

Da li mi, onda, kao civilizacija i kao društvo negiramo i starost i smrt?
Naravno. Naravno da se generalno ne znamo s time nositi. Budući da se ne znamo s time nositi, mi se na razne načine izvlačimo. Treća faza bi bila tuga, plač. Nekad se reklo da žalovanje traje 40 dana. Međutim, to mi ne znamo. Ima ljudi kojima ona prva faza poricanja traje danima.
Sigurno ste čuli za čudne slučajeve kako u hotelu suprug kupuje parfem i parfimira posmrtne ostatke svoje žene, jer neće reći da je ona umrla! Neće je zakopati. Ne može uopće reći tu riječ. Znate kako žene znadu govoriti u razgovoru: “Moj Pero, pa moj Pero.” Nema šanse da izgovori riječi “moj pokojni Pero”. Jer ona to ne može reći. Dokle god mi to ne možemo reći dotle smo još uvijek dijelom u fazi poricanja. I onda dolazi jedan trenutak kod nekih ljudi – uviđanja. I onda počinju priče: “Njega nema ili nje nema ili on je sada na nekom boljem mjestu.” I tako, mi imamo te neke rečenice s kojima se probamo utješiti. Počinjemo uviđati, počinjemo shvaćati što nas je to zadesilo? Koji put se dogodi da se ove tri faze izmjenjuju i onda nakon njih dolazi nešto najbolje u svemu. To je kad bol mrvicu mine, nekome više, nekome manje, a dođu lijepa sjećanja! I poslije nekog vremena možete spomenuti njezino ime bez suza i možete se sjetiti nekog lijepog događaja. I to je ta najljepša faza. Ono što ja znam i što sam ja pričala sa svojom mamom i čega se ja sjećam, to nitko ne zna. I sad sam ja tu da to kažem. I sada u tome uživam više nego kad je to vrijeme trajalo.

Daj, ti si muško, nemoj plakati!

Proživljavaju li žene intenzivnije bol zbog izgubljene voljene osobe? Ili nema pravila u žalovanju?
Mi smo različiti. Ima puno žena koje verbaliziraju bolje, koje bolje pokazuju emocije, čak ženske male bebe kad idete prema njima one se ranije smiješe od malih muških beba. Jedna je stvar kako netko pokaže emociju, a druga je stvar kolika je nečija emocija! Ja kad pričam s vama o mojoj pokojnoj majci, ja bih za čas zaplakala, ali ja ne mislim da sam je više voljela nego moj brat! Znate, to kako mi pokažemo emocije kad se nešto dogodi, u tome se razlikujemo. Kada se teške emocije proživljavaju one ne traju samo u tom vremenu u kojem su nastale, nego toga neproživljenog još ima, pa mi moramo iza toga to još jedanput, pa onda još jedanput proživljavati. Hoće li to netko pokazati na jedan ili na drugi način, to je pitanje i odgoja i običaja. Možda mu je netko dok je bio mali rekao: “Daj, ti si muško, pa nemoj plakati.” A možda mu je netko rekao kao ja svojem sinu: “Plači, srećo moja!” Dobro je rekao Ray Charles: “Vrijeme je za plakanje!”

Ženske bebe se ranije smiješe od muških beba

Kako i gdje ljudi obično pronalaze utjehu nakon smrti voljene ili bliske osobe?
Ima ljudi koji se tako izvuku što prebace svoju pozornost na nešto drugo: hobije, druge ljude i sl. Ili kako ja to kažem: promijene program! Mislim da je važno da se dadne vrijeme žalovanju, da se program ne promijeni prebrzo, dok se žalovanje i to klupko koje se u nama nije odmotalo, jer se može dogoditi da se poslije nekog vremena odjednom počnemo gubiti, to je od preskočenog žalovanja. Znate što ja uvijek svima govorim, to je moja poznata rečenica: “Nemojte biti saboteri vlastitog života! Možda ima neki susjed, možda mu nešto treba i umjesto da predugo tuguješ, pokucaj na vrata i pitaj susjeda treba li nešto iz dućana.” Možda je ovo što ja govorim banalno, možda je to samo sitnica, ali može pomoći.

Kako, međutim, djeci prići i objasniti da im je jedan od roditelja zauvijek napustio ovaj svijet?
Ništa strašnije! I ništa teže i ništa gore. Ali nisam za to da ih se vodi na pogreb. Nisam za to da im se laže. Možda, ako su imali neku pticu ili nekog drugog kućnog ljubimca, ako je netko iz njihovog susjedstva imao djeda, pa ga više nema, ovisi koliko je dijete veliko, ali probati naći neki način da bi dijete moglo shvatiti. Čak možda kada se nešto u kući razbije, primjerice vaza, kazati: “Znaš kako nam se ona vaza razbila, ali mi ćemo je se uvijek sjećati, a kamoli tate, a kamoli mame!” Možemo reći i postepeno dovesti dijete do faze sjećanja pretežno lijepih doživljaja. Nikako ne tajiti, nikako ne šutjeti, nikako ne govoriti: “Nemoj plakati!” Ako je ljuto dijete, ne govoriti: “Pa, što se ljutiš?” nego “Pa, ljuti se i ja se ljutim, kako nam je ON to mogao učiniti ili kako nam se to moglo dogoditi?” Naročito treba paziti na jedno pitanje: “Je li to zato što sam ja bio zločest?” “Pa, nije srećo moja zato! Nije, nisi ti ništa kriv.” Jer ono što zna poneki puta biti strašno je to da se dijete počinje osjećati krivim. To je i inače u obitelji sluča, ljudi bi željeli izmijeniti prošle događaje i onda razmišljajući o tome žele im se naknadno suprotstaviti.

Srame se pomoći psihologa, ali…

U kojem slučaju je potrebno potražiti stručnu pomoć kad je posrijedi žalovanje?
Postoji produženo žalovanje koje je zapelo u nekoj fazi. Hajdemo dati definiciju psihičkog zdravlja: Čovjek je zdrav ako može ljubiti i raditi! I ako može slobodno odlučiti koga će ljubiti i što će raditi! Ili barem donekle izabrati i prihvatiti taj izbor. Ako čovjek ne može ljubiti i raditi i veseliti se životu što su sinonimi, pa još ne može ni neke obične, svakodnevne stvari raditi – onda ne funkcionira. Odrastao je, normalan je, a ne funkcionira i to traje. Može se dogoditi da je to zbog toga što nije dobro prošao proces žalovanja. Treba se vratiti u onu fazu koja nije odrađena. Ako nismo plakali, treba plakati! Ljudi dođu kod mene, pa plaču i kažu: “Oprostite što plačem.” Ja kažem: “Dušo moja, strojevi ne plaču, ljudi plaču!” Koji put se dogodi da čovjek negira tu činjenicu, pa ostane u ljutnji ili tuzi. Ima ljudi koji izgube dijete, onda zanemare ono dijete koje ostane, jer jednostavno nemaju tog emocionalnoga kapaciteta. Takvim ljudima treba pomoći. Nama psiholozima prijatelji kradu posao! Jer mnogi ljudi nađu prijatelja, nađu brata, sestru, koji u tom momentu podmetnu svoja leđa. Ako to nije dovoljno, ja znam da mi nismo prvo rješenje. Mi smo drugo, treće, peto, deseto rješenje. Ali ako nismo razriješili taj problem, ako ne možemo dalje, ako ne možemo raditi, ljubiti, veseliti se, onda moramo vidjeti što je to s nama!

Posebno je strašno kako mnogi ljudi kod nas umiru sami

Srame li se ljudi posjetiti psihologa, posebice u našoj sredini?
Da. No, stvari se mijenjaju u odnosu na prije. Sjećam se kad sam s jednom vašom kolegicom dogovarala razgovor, pitam je: “Hoćemo li u utorak?” “Kud u utorak, svaki utorak imam razgovor sa svojim psihologom!”, odgovorila je ona. Skoro sam pala u nesvijest, ali bila sam zadovoljna, jer prije ljudi nisu tako govorili. Ali prije ljudi nisu toliko niti nazivali i pitali: “Čujete, imate li malo vremena, možemo li mi malo kod vas doći?” Ipak važno je ljude koji dolaze psihologu zaštititi da to ostane njihova privatna stvar. Uvijek štitim osobu pa ne pitam čak ako ne želi reći niti osnovne podatke. A to da osobu treba štititi to govori o tome kako se okolina odnosi prema tome da netko ide psihologu. Dođe mi tako netko i na promociju, pa sjedne možda u zadnji red i uopće me ne pogleda. Pa ni ne treba me pogledati. Njegovo i moje ponašanje njega štiti jer nikoga ne treba zanimati odakle se mi poznajemo!

Kako gledate na udovice ili udovce koji se brzo nakon smrti supružnika ponovno udaju ili ožene?
Mislim da je to vrlo individualno. I mislim da iza jednog sretnog braka koji se okončao smrću jednog od supružnika ostane emocionalnog kapaciteta, ostane vjere u odnos, ostane potreba i fiziološka i psihička, mi se cijeloga života borimo sa samoćom. Teško je biti sam. Dat ću vam jedan primjer žene kojoj muž nije umro, ali je otišao. Jer, otići znači pomalo umrijeti, kaže Prevert. I kad je on otišao, ona je počela dolaziti kod mene, a ja sam u jednom trenutku pomalo djetinjasto u namjeri da joj se približim kazala: “A, sigurno vam fale oni lijepi trenuci.” Ona se smrkne i kaže: “Vi stvarno ništa ne shvaćate. Ma ne, meni fali da kad ja dođem kući da stanem vikati!” Kad smo mi s nekim bliski i kad se naviknemo da taj drugi primi naše loše i naše dobre emocije onda čovjek pokušava naći takvu drugu osobu. Mislim da ne griješi ako zna kako mora biti pametan da ne govori: “Joj, kako je moja pokojna kuhala, a ne ove splačine!”

Ako treba i 100 telefona i 100 centara da se ljudi mogu obratiti i da se dizanje ruke na sebe spriječi

Što je sa samoubojstvom? Kako gledate na taj čin kada čovjek dođe do zida i digne ruku na samoga sebe?
Moj kolega je napisao knjigu o oproštajnim pismima. Ja neke teme ne volim. Ja jesam psiholog opće prakse i široko je moje područje interesa, ali nisam sigurna da bih za tu temu mogla nešto reći. Ja sam previše okrenuta prema životu koji za mene ima tisuću smislova i ja najmanje razumijem kako to da je bol bila tako jaka, da je bila veća od smisla života, od želje za životom? Zaista smatram da je to tema o kojoj najmanje znam, koju najmanje razumijem, jer je ona meni daleka. Ja bih svakako digla ruku kao građanin i kao stručnjak da se napravi 100 telefona i 100 centara da se ljudi mogu obratiti i da se dizanje ruke na sebe spriječi.

Mnogi umiru sami, to je strašno!

Postoji li kod nas tzv. kultura umiranja?
To je posebno strašno kako mnogi ljudi kod nas umiru sami. Vidim da se otvaraju hospiciji nadam se da će se kroz te ustanove nešto poboljšati. Jer to kako ljudi umiru sami je zaista strašno. S druge strane znam ljude kojima je netko umro na rukama. I to je za njih bilo teško. Ne znam što bih ja sebi ili vama rekla po tom pitanju? Idi kući, neka to riješe u bolnici ili budi tu? Mislim da je to pitanje i osobne snage. Netko to može iznijeti i želi, netko se boji toliko toga što će doći da mi to od njega ili od nje ne bismo trebali tražiti, ali mislim da bismo to morali onda tražiti od stručnjaka. Ja mislim da smo svi mi koji smo u pomažućim strukama u raznim prilikama tu da budemo primjerice na Odjelu za dijete koje je bolesno zamjena za majku koja je malo zaspala jer je umorna. Mislim da su pomažuća zanimanja morala organizirati da čovjek ne umire sam nego da mu pomažemo. Tko će to biti? Prijatelj, bračni partner, dijete… ovisi o njihovoj snazi. Nemam taj osjećaj da mi nekome drugome iz obitelji trebamo ugroziti njegovo zdravlje tražeći od njega da napravi nešto što on ne može napraviti. Kad bi me netko pitao da li da ide u bolnicu da stražari 24 sata uz svojeg umirućeg, ja na to ne bih mogla odgovoriti ni za koga.

Ako se samo jedan probudi iz kome, ja sam protiv eutanazije!

Što je s eutanazijom?
Preko 50 posto ljudi je kod nas za eutanaziju! Ja sam protiv! Zato što vjerujem u medicinu, vjerujem da se ponekad stvari promijene, zato što mislim da je život od početka do kraja sa svim njegovim bolnim i teškim situacijama vrijedan i kvalitetan i nismo mi tu da to mijenjamo, kad smo mi došli na svijet nitko nije rekao: “Neka ova mala Ljubica bude sretna do kraja života!” To nam nitko nije obećao! I taj dio koji je strašan, i on je isto sastavni dio života! Ima ljudi koji su se probudili iz kome. Ako se samo jedan probudi, ja sam protiv eutanazije!

Je li čovjek kroz povijest uopće ikad dao adekvatan odgovor na pitanje što je smrt?
Mi ne znamo niti što je smrt niti što je ljubav niti što je život! Mi nemamo odgovore na velika pitanja. Mi imamo samo pokušaje. Mi imamo ono što je napisao Matoš: “Gledao sam te, samo tvoja kosa još je bila živa, pa mi je rekla: ‘Šuti i u smrti se sniva’.” Ja kao psiholog kad mislim da mi struka ne daje dovoljno, uvijek krenem u neku pjesmu da mi pomogne. Mi nemamo nekih univerzalnih odgovora i to je možda strašno, a ujedno i lijepo. Mi smo slobodni živjeti svoj život i dati svoj odgovor!

Izvor:
Foto:

Intervju dana

Sapunice – posljedica ideje da damo publici što navodno želi

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Hrvatska kazališna i filmska glumica o tome zašto se ne može shvatiti ozbiljno

Jedna ima ženstvenu crnu haljinu pripijenoga kroja, druga traperice i borosane. Jednoj je kosa spletena u viosku punđu, druga je ili s viklerima ili neukrotive crvene kose. Jedna hoda opušteno, gotovo “aljkavo”, dok druga kroči dostojanstveno, visoko uzdignute glave. I jedna i druga su – Nina Violić.

Nina Violić je svojim imidžem godinama slučajnim prolaznicima na cesti pružala upravo onakvu sliku kako zamišljaju „neozbiljne glumice“ dok su kazališnoj publici borosane na nogama izgledale kao zlatne cipelice. Jer tko je vidio Ninu Violić kako glumi i Borovo mu je bio Manolo Blahnik.
Premda smo mislili da nas ničim ne može iznenaditi, dvije stvari su nam upale u oči. Jedna je visina jer, iako smo je gledali i u kazalištu i na filmu, nikada nam nije izgledala tako visoko kao kad je stala pokraj nas u čizmama ravnih potplata i dostojanstvenošću kojom zrači. Promukloga glasa nije nimalo dvojila hoće li odvojiti vrijeme za intervju iako joj se žurilo za montažerski stol u Zaprešić gdje montira vlastiti kratki film.

Kad smo u redakciji dogovarali o čemu ćemo razgovarati s vama odlučili smo se za „Mali ženski razgovor“ u rubrici Ženski svijet. Kad sam to, pet minuta prije našeg susreta, spomenula kolegici koja me vozila, gotovo je okrenula automobil kako bi me odvezla što dalje od vas. Rekla je, citiram, “Jesi li ti normalna? S budućom Mani Gotovac hrvatskog kazališta ti misliš voditi male ženske razgovore? S najperspektivnijom hrvatskom glumicom i kazalištarkom?“.

Jako mi je drago da se izborila druga opcija i da više ne moram voditi male ženske razgovore. Po tom sam pitanju vjerojatno već rekla sve i nisam, vjerujte, promijenila stavove za razliku od drugih područja.

Godi li vam usporedba s Mani Gotovac?

Mani se bavila i bavi se kazališnom politikom cijeli život. Ja se bavim kazalištem.

Kad ste spomenuli politiku, eto, niti vaše kolegice nisu ostale imune. Primjerice, Barbara Rocco kandidirala se za dožupanicu. Imate li vi političkih ambicija?

Ne znam što bih odgovorila. Nikada me ništa osim glume niti nije zanimalo. Ipak, u zadnje vrijeme sam dosta počela raditi na filmu i trenutno pripremam scenarij. Radila sam jedan svoj kratki gerilski film koji upravo montiram s Damirom Čučišem.

Ranije se nisam usudila uhvatiti u koštac sa svojim tektovima. Sada pišem scenarij

Zapravo je to neka moja nova faza da sa svojom producenticom, Zdenkom Gold, pokušavam raditi neke svoje projekte. To me jako veseli.

Dakle, ipak svojevrstan odmak od glume. Korak naprijed?

Mislim da to nije ništa drugo od glume – pisati, režirati, glumiti – vrlo je srodno. Nikad ne bih to odvajala, samo što se nikada nisam „bacila“ u koštac s nekim svojim tekstovima niti sam se to ranije usudila.

(Ne)ozbiljna Nina

Znači li to predah od kazališta?

Nikako. Nastavljam s radom u svom matičnom kazalištu, Zagrebačkom kazalištu mladih, gdje mi je prekrasno. Od ljudi s kojima radim, redatelja, puno putujemo s obzirom na europsku karijeru kazališta… nikada se toga ne bih odrekla. To je to.

Ipak je sve, očigledno, krenulo u nekom puno ozbiljnijem smjeru. Spomenimo i izgled – to nije Nina Violić na koju smo navikli. Jedva smo vas prepoznali. Valjda smo očekivali barem viklere na glavi ili borosane. Je li to bila samo faza koja je prošla ili imidže kojim ste željeli privući pozornost?

Mislim da je to najgore kod ljudi koji se bave javnim poslom, a i kod onih koji se ne bave. To da damo neku sliku o sebi koju netko negdje zavoli ili se „zakači“ za nju i onda inzistiramo na tome. Na kraju sami povjerujemo da mi to i jesmoo.

Dakle, borosane i vikleri su bila „faza“, a sad je faza „ozbiljne Nine“?

Nisam uopće ozbiljna. Štoviše – neozbiljnija sam no ikad.

”Na terapiji”

Vaša generacija glumica – vi, Zrinka, Barbara Nola, Jelena Miholjević… zapravo nemate nasljednica. Ili ih ja ne vidim?

Ne vidite zato što je situacija što se tiče kazališta očajna. Kazalište je ipak mjesto gdje se glumci prvo „izgrađuju”. Kazališta su se zatvorila, mladi ljudi nemaju gotovo nikakve mogućnosti cirkulirati, učiti, recimo, s nama na ozbiljnim projektima. To su rijetki sretnici. U principu ljudi nakon Akademije ostaju na cesti. Nemaju drugog izbora nego snimati što im se ponudi. U tom smislu i tržište odlazi k vragu, jer glumcima pada cijena, kriterija nema.

Puno je velikih glumaca koji nisu završavali akademije ili neke glumačke škole. I obrnuto

Djeca u biti ostaju prepuštena samima sebi, bez da se itko brine o njima. Mislim da će to debelo uništiti kazalište i cijelu glumačku scenu. Nitko zapravo ne misli 15 do 20 godina unaprijed što bi se zapravo trebalo raditi. Tu je veliki problem. Zato publika niti ne zna nove ljude. Ja sam tek nedavno, fala Bogu, prestala igrati djevojčice. Imam kolegice, već debelo žene, koje su još uvijek s kečkama na sceni. Hopšu kao curice jer nema love da se uzme i odgaja nove ljude.

Jesu li za takvu situaciju djelomice krive i sapunice? Naime, producenti vide da i s amaterima mogu zaraditi novac. Ne mislim baš na ono „nećemo Severinu u kazalište jer nije iz branše”, već na producentske uštede. Uostalom, zašto vas i to ne bih pitala? Mislite li da bi glumu trebalo ostaviti isključivo glumcima?

Ma, to je potpuna glupost. Uvijek su ljudi koji su se iz raznih razloga penjali na scenu – glumili, pjevali, plesali, bavili se pantomimom, recitirali, pisali, nešto smišljali – dijelili jedino na one koji imaju ili nemaju talenta. Puno je velikih glumaca koji nisu završavali Akademije ili neke glumačke škole. I obrnuto. Puno je akademskih glumaca koji uopće nisu glumci. Ne mislim da bismo na taj način trebali štititi svoju profesiju. i razmišljanja. Ne podržavam taj fašizam – da glumci glume, a pjevači pjevaju. Ali, što ste me ono prije pitali?

Za sapunice i jeftine amatere koji dobro dođu štednji producenata.

Sapunice su samo posljedica općeg stanja, situacije i slike što su mediji učinili zadnjih desetak godina u zemlji… Sapunice su samo posljedica te sotonističke ideje da dajemo publici ono što navodno želi. A publika je, pretpostavimo, uvijek glupa i želi najgore. Uopće se ne slažem s tim. Zaista svaka čast Hrvatskoj televiziji što su zadnjih godina ukinuli mjerenje gledanosti, otvorili dva nova programa. Da nije bilo toga, sumnjam da bismo radili ono što radimo sada.

Što?

Snimamo seriju koja će po svojoj kvaliteti, što se tiče teksta i predloška, produkcije i glumaca ponuditi publici nešto sasvim drugo. Zove se „Na terapiji“ i licenca je izraelska. Radili su je već Amerikanci, Slovenci, Srbi…Tekst je vrhunski kakav se rijetko kada može čuti na televiziji, a kamoli igrati.

Nisam zvijezda

Ako se ne varam, vi niste glumili u niti jednoj sapunici?

Nisam. Pa vidite da ne vozim auto i živi na petom katu bez lifta. Ali imam dobru guzu.

Od čega vi u stvari živite? Ne snimate, reklame, sapunice…

Od kazališne plaće.

A neki tekst koji biste voljeli odglumiti?

Dugo, dugo godina sam htjela glumiti Lulu, a sad sam već stara za nju. Igrala sam Vedekina, „Buđenje proljeća“. To je bilo sve što sam od njega igrala. Sad bih voljela igrati ukroćenu goropadnicu.

S kim?

S Prljom, iz Leta 3.

Kad biste mogli ući u nečije cipele, čije bi bile?

Julliene Moore obožavam. Obožavam sve što ona radi. Obožavam tu ženu.

A neki tekst koji biste voljeli odglumiti?

Dugo, dugo godina sam htjela glumiti Lulu, a sad sam već stara za nju. Igrala sam Vedekina, „Buđenje proljeća“. To je bilo sve što sam od njega igrala. Sad bih voljela igrati ukroćenu goropadnicu.

Kad ste pročitali zadnju knjigu i koju?

Roberta Bolagna, „Divlje detektive”. Otkad sam bila trudna, prije, dakle, više od deset godina, nisam se toliko odmorila. Bilo je prekrasno. Upravo zato što sam snimala seriju pa sam imala mogućnost slobodnog ljeta i mjesec dana sam se družila s divljim detektivima u Meksiku sedamdesetih i potpuno se zaljubila u Bolagna. Tako da sam tamo sada. Još sam malo ostala.

Izvor:
Foto: Ivan Agnezović

Nastavite čitati

Intervju dana

Socijalna sigurnost i kohezija jamac stabilnosti društva!

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Prof. dr. sc. Nino Žganec o socijalnoj politici, odnosu prema osobama s invaliditetom, nasilj

Prof. dr. sc. Nino Žganec izvanredni je sveučilišni profesor socijalnog rada na Pravnom fakultetu u Zagrebu.

Nekadašnji ministar socijalne politike u Račanovoj Vladi, osim što predaje na matičnom fakultetu nekoliko predmeta na preddiplomskom i diplomskom studiju, predaje i na poslijediplomskom studiju iz Javnog zdravstva na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu te na doktorskom studiju Prevencijske znanosti i studij invaliditeta na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu u Zagrebu te na Filozofskom fakultetu u Mostaru. Također predaje i na MA Comparative European Social Studies u Maastrichtu, Nizozemska, koji zajedno organiziraju Zuyd University iz Maastrichta i London Metropolitan University. Jedan je od direktora programa koji se odvija u okviru IUC Dubrovnik pod nazivom Developing Neighbourhood and Community Support Systems te jedan od osnivača i voditelja ljetne škole Socijalni rad i razvoj zajednice. Jedna od dužnosti na koju je osobito ponosan jest članstvo u izvršnom odboru European Association of Schools of Social Work. Surađuje sa stručnjacima iz različitih dijelova svijeta, a u zadnje vrijeme veoma intenzivno saAnglia Ruskin University iz Cambridg-a, HAN University iz Nizozemske te je u pripremi suradnja s Durham University iz Velike Britanije.

Socijalna skrb

Kako ocjenjujete socijalnu politiku koju vodi Ministarstvo socijalne politike i mladih ove Vlade?

Temeljno obilježje socijalne politike Republike Hrvatske je nedostatak jasnog koncepta i jasno postavljenih ciljeva. Zapravo socijalna politika Republike Hrvatske naslanja se u bitnome na onu naslijeđenu iz bivše države, konceptualno nije promijenjena, ali je „prošarana“ različitim, često parcijalnim i nekoordiniranim mjerama unutar pojedinih sustava kao što su mjere obiteljske politike, zaštite ratnih vojnih invalida, neke mjere iz područja stambene politike itd. Pored toga opće je i uvriježeno stajalište kako je socijalna politika dio društvene potrošnje, pa stoga ona mora biti što je moguće restriktivnija. Analogno tome korisnici različitih naknada smatraju se na neki način manje vrijednim članovima društva. Takvo stajalište potpuno je anakrono budući da je u razvijenim državama svijeta (što je npr. vrlo eksplicitno izraženo u stajalištima zemalja OECD-a) odavno prihvaćeno stajalište kako se kod izdvajanja za socijalnu politiku radi zapravo o investicijama u društveni kapital zemlje. Zbog toga se već odavno kao kriterij razvijenosti i bogatstva nekog društva ne smatra isključivo visina BDP-a nego stupanj socijalne sigurnosti članova društva, socijalna kohezija, socijalna pravednost i slično. To uvelike ima veze i sa zaštitom ljudskih prava koja su dakako najugroženija kod najranjivijih članova društva i moderne države osobito inzistiraju na njihovoj zaštiti i promociji. Što se tiče zakonske regulative područja socijalne skrbi moram također izraziti svoje razočaranje budući da smatram kako su postojeći zakoni i podzakonski akti izuzetno nekvalitetni čime je i taj društveni sustav izuzetno nerazvijen. Radi se o jednom od najbitnijih sustava socijalne politike Republike Hrvatske, a istovremeno to je jedini društveni sustav koji nema niti jednu stručnu agenciju ili zavod na nacionalnoj razini. Istovremeno smo svjedoci postojanja desetaka potpuno neshvatljivih agencija i zavoda koji se kontinuirano osnivaju i ukidaju. Razvoj sustava socijalne skrbi prepušten je državnim službenicima Ministarstva socijalne politike i mladih koji su preopterećeni redovitim administrativnim poslovima i nemaju kapaciteta baviti se još i razvojem. To se onda rješava na način da se angažiraju različiti domaći ili strani konzultanti koji u okviru zadanog projekta često nisu u stanju sagledati cjelinu sustava socijalne skrbi niti kvalitetno doprinijeti njegovom razvoju. U razgovoru koji sam vodio sa sadašnjom ministricom i potpredsjednicom Vlade predložio sam joj potpuno novi koncept u izradi legislative i organizaciji sustava socijalne skrbi koji bi bio više nalik moderno uređenim sustavima kao što to imaju osobito zemlje Sjeverne Europe, no ne znam hoće li to biti prihvaćeno.

Je li socijalna politika “vatrogasna mjera” koja se provodi tek onda kada uzroci dovedu do nevolje?

Temeljno obilježje socijalne politike RH je nedostatak jasnog koncepta i postavljenih ciljeva

U socijalnoj politici se razlikuju koncepti „aktivne“ i „pasivne“ socijalne politike. Pasivna socijalna politika je reaktivna, ona koja sanira posljedice socijalnih problema. Nasuprot tome jest aktivna socijalna politika koja preventivno utječe na to da do socijalnih problema niti ne dođe ili da barem oni budu što je manje moguće izraženi. To se postiže kroz ciljane mjere u sustavu zdravstva, socijalne skrbi, zapošljavanja, obiteljskih mjera, mirovinskog sustava i stambene politike. Čini se kako u našoj zemlji imamo više pasivnih nego aktivnih mjera i taj bi omjer trebalo sve više okretati u korist ovih aktivnih. Socijalni rad je profesija koja se prvenstveno želi baviti rješavanjem problema u međuljudskim odnosima, ali i promicanjem širih društvenih promjena. Kao što sam već spomenuo, principi ljudskih prava i socijalne pravde su temeljni za socijalni rad.

Kako je moguće da su korisnici socijalne skrbi kod nas bile i osobe koje su bili vlasnici po nekoliko stanova i sl.?

To je pitanje koje se povremeno pojavljuje kao svojevrsna „mantra“ i kao krunski dokaz nedjelotvornosti sustava socijalne skrbi. Međutim, treba reći da je temeljem Zakona o socijalnoj skrbi odavno prilično precizno uređeno pitanje tko i pod kojim uvjetima može biti korisnik socijalne skrbi te da posjedovanje velike imovine diskvalificira vlasnika od toga da prima socijalne naknade. Drugo je pitanje mogućnosti da se redovitim putem dođe do potpune informacije o pravom stanju vlasništva. Znamo dobro u kakvom su nam stanju zemljišne knjige te kako još uvijek državna uprava nije na kvalitetan način međusobno informatički povezana. Osim toga činjenica da u centrima za socijalnu skrb radi daleko manji broj stručnjaka od stvarno potrebnog broja dovodi do toga da oni ponekad fizički ne stignu obići i na terenu provjeriti stvarne stambene uvjete korisnika socijalne pomoći.

Je li visina socijalne naknade dostatna za dostojanstven život njezinih korisnika?

Kao prvo trebalo bi odgovoriti na pitanje što je to dostojanstven život. Ili još bolje što je za koju osobu dostojanstven život. Postoje osobe koje su na žalost naučile živjeti na način da zapravo cijeli život preživljavaju. Pogledajte npr. pripadnike romske nacionalne skupine. U takvim uvjetima može se čak govoriti da su socijalne naknade odgovarajuće visine (neki će reći i previsoke). S druge strane imate ljude koji su živjeli i naučili živjeti načinom života koji im više nije moguć. Mnogi pripadnici tzv. srednjeg sloja izgubili su posao, otišli u mirovinu i ostali sami, imaju teško bolesnog člana obitelji itd. U većini takvih slučajeva ne može se govoriti o tome da socijalne naknade omogućavaju dostojan život. Prije bi se moglo reći kako uz pomoć socijalnih naknada nekako uspijevaju održati glavu iznad površine vode. Zbog toga je u planiranju sheme socijalnih naknada potrebno voditi računa o tome da gotovo ne postoje dva identična slučaja i da socijalne naknade moraju biti s jedne strane dovoljno fleksibilne, a s druge strane, naravno, da je moguće provoditi nadzor i kontrolu nad njihovim korištenjem. Istraživanja koja su provedena u Hrvatskoj pokazuju da su upravo naknade u sustavu socijalne skrbi najbolje usmjerene tj. da od svih socijalnih naknada najbolje pogađaju potrebe upravo onih koji ih trebaju. No to ne znači i da su uvijek odgovarajuće u iznosima.

Mogu li, primjerice, i umirovljenici koji imaju mirovinu do tisuću kuna biti korisnici socijalne pomoći kod nas?

u našem društvu održavamo dualni obrazovni model koji je prevladan

Zakonom o socijalnoj skrbi propisan je tzv. „dohodovni cenzus“ koji određuje tko i pod kojim uvjetima može biti korisnik socijalnih naknada. Pod određenim uvjetima umirovljenici s ovom visinom prihoda mogu biti korisnici, no to treba procijeniti u svakom konkretnom slučaju i vidjeti koju vrstu socijalne naknade takva osoba može ostvariti. Možda ne može trajnu pomoć, odnosno pomoć za uzdržavanje, ali može jednokratnu novčanu pomoć ili neki drugi oblik socijalne naknade. Pri tome treba napomenuti da pored državne postoje i lokalne socijalne naknade koje se na različite načine reguliraju u različitim gradovima.

Koliko osoba u Hrvatskoj, a koliko u Varaždinskoj županiji prima socijalnu pomoć? I kakav je njihov “background”? Jesu li to ljudi koji se nisu “snašli” u tranziciji ili…?

U Republici Hrvatskoj je oko sto tisuća osoba korisnika pomoći za uzdržavanje, a s različitim drugim oblicima pomoći ta brojka se penje i do tristo tisuća osoba. Što se tiče Varaždinske županije, ovdje se nalazi oko tri i pol tisuće korisnika pomoći za uzdržavanje, a ukupno je preko deset tisuća korisnika različitih oblika pomoći. Između pet i šest tisuća korisnika prima neki oblik lokalne ili regionalne pomoći koju isplaćuje Grad ili Županija. Među korisnicima ima pripadnika različitih društvenih skupina i ljudi različitih obrazovnih statusa.

Što će nam donijeti ulazak u EU? Hoće li biti još više korisnika socijalne pomoći s obzirom na najavu velikog gubitka radnih mjesta i sl.? Tko su, dakle, novi potencijalni korisnici socijalne pomoći, a da za to nisu ni “najmanje krivi ni dužni”?

Prema provedenim istraživanjima, u najvećem riziku od siromaštva nalaze se starije osobe, osobe s nižim stupnjem obrazovanja, osobe s invaliditetom, nezaposleni te dakako oni koji imaju kombinaciju ovih ili nekih drugih nepovoljnih okolnosti. Ulazak u EU donosi određenu neizvjesnost, a s time određene opasnosti, ali i šanse. Kako ćemo kroz to proći i kako ćemo se snaći uglavnom će ovisiti o tome koliko ćemo kao društvo prepoznati i iskoristiti svoje prave potencijale i prioritete. U svakom slučaju dosegnutu razinu socijalne sigurnosti treba ne samo održavati nego u bitnome i razvijati kako se ne bi desilo da nam ulazak u EU donese ekonomski prosperitet, ali istovremeno i socijalnu nesigurnost ili nove oblike socijalne nepravde.

Socijalne skupine

Koje su socijalne skupine osobito osjetljive kod nas? Manjine, umirovljenici, osobe s invaliditetom, samohrani roditelji i sl.?

Smatram da su u daleko najnepovoljnijem položaju osobe s invaliditetom. Iako niti ostale skupine koje navodite ne žive dobro, ipak svatko onaj tko zna ponešto o problemima s kojima se susreću osobe s invaliditetom u našem društvu, lako će se složiti sa mnom.

Kako su Zakonom u Hrvatskoj zajamčena prava osoba s invaliditetom?

Prava osoba s invaliditetom regulirana su brojnim zakonima i vezana su za pojedine sustave kao što su socijalna skrb, zdravstvo, obrazovanje, zapošljavanje itd. Republika Hrvatska je među prvim zemljama svijeta potpisala i ratificirala Međunarodnu konvenciju o pravima osoba s invaliditetom. Ova Konvencija predviđa visoku razinu zaštite prava osoba s invaliditetom. Međutim, stvarnost u našoj zemlji je bitno drugačija. Općenito se može reći kako je položaj osoba s invaliditetom izrazito loš. Među glavnim pokazateljima toga može se navesti nepregledno zakonodavstvo u kojem se često osobe s invaliditetom ne snalaze, zatim visoka stopa rizika od siromaštva kod osoba s invaliditetom, visoka stopa nezaposlenosti, isključenost iz redovnih tokova obrazovanja, nedostatak službi podrške u zajednici, pa i općenito nerazvijena socijalna osjetljivost društva prema osobama s invaliditetom. Iako se ponekad kroz humanitarne akcije šalje poruka kako je društvo jako osjetljivo na potrebe osoba s invaliditetom ipak osobe s invaliditetom ne žele biti dio humanitarnih, ad hoc aktivnosti niti predmet društvene samilosti, već žele da im se omogući punopravno sudjelovanje u svim redovnim oblicima društvenog života. I na to imaju pravo kao i svi drugi, a država i lokalna zajednica imaju obvezu stvoriti uvjete za to.

Zašto osobe s invaliditetom kod nas ne nalaze posao lakše? Ili uopće nisu uključeni u tržište rada?

Prije desetak godina donesen je Zakon o zapošljavanju i profesionalnoj rehabilitaciji osoba s invaliditetom. Tim se zakonom željelo snažno potaknuti zapošljavanje i u njega je uveden tzv. kvotni sustav koji je propisao obvezni postotak zapošljavanja osoba s invaliditetom osobito u javnom sektoru. Na žalost čini se da je i taj zakon ostao mrtvo slovo na papiru i da su izostale sankcije za one koji ga nisu proveli. Naravno da je nezaposlenost osoba s invaliditetom uvjetovana velikim dijelom i općenito visokim stopama nezaposlenosti u društvu, no tu se moraju pronaći nove mogućnosti i modeli. Primjeri tzv. socijalnog poduzetništva koji se razvijaju u posljednje vrijeme ulijevaju nadu da će se napraviti određeni pomak naprijed. Opće je poznato da osobe s invaliditetom teško mogu biti konkurentne na tzv. otvorenom tržištu rada i da za njihovo zapošljavanje treba predvidjeti niz poticajnih mjera i alternativnih mogućnosti. Primjera za to u svijetu ima jako puno.

Kako je organiziran život udruga osoba s invaliditetom u EU? Na bazi inkluzije ili slično? I zašto takvo što ne može zaživjeti kod nas?

Ako me pitate za položaj udruga osoba s invaliditetom, one su dio tzv. civilnog društva i u različitim zemljama EU njihov je položaj uglavnom partnerski prema državnim i javnim ustanovama. Nezamjenjiva je uloga organizacija civilnog društva u planiranju, pripremanju i provođenju mjera ne samo socijalne, nego i obrazovne, zdravstvene pa sve više i ekonomske politike. Da je tome tako možemo sve više vidjeti i u našoj zemlji gdje organizacije civilnog društva veoma često svojim inicijativama i prijedlozima donose nova rješenja na brojnim područjima društvenog života. Što se pak tiče života osoba s invaliditetom u velikoj većini razvijenih europskih zemalja razvijeni su tzv. inkluzivni modeli života što znači da su osobe s invaliditetom dio života zajednice, a da nisu korisnici ili stanovnici domova socijalne skrbi. I u Hrvatskoj se već dugo govori o potrebi deinstitucionalizacije koja treba omogućiti da se sadašnjim stanovnicima domova socijalne skrbi omogući život u zajednicama te da se u tom procesu osmisle različiti modeli podrške koji također veoma uspješno funkcioniraju u brojnim zemljama. U Hrvatskoj je taj proces pokrenut također prije više od desetak godina, ali dosadašnji rezultati nisu baš ohrabrujući.

Ne očekujem značajne promjene u pogledu dobnih granica posvojitelja

Koja europska zemlja bi mogla nama biti uzor kada je posrijedi tretman osoba sa invaliditetom ili uopće vođenje socijalne politike?

Već sam ranije spomenuo da su zemlje Sjeverne Europe apsolutni lider u vođenju socijalne politike. Razvijene europske zemlje odavno su shvatile da je ulaganje u socijalni kapital najvažnije ulaganje koje neko društvo poduzima. Često znamo reći da je lanac jak onoliko koliko je jaka njegova najslabija karika. Isto tako se može reći da je društvo jako onoliko koliko je jaka njegova najranjivija, najslabija skupina. Socijalna sigurnost i socijalna kohezija jamac su stabilnosti i prosperiteta društva, a inzistiranje na bogatstvu mjerenom samo kroz visinu BDP-a i stupanj ekonomskog bogatstva ne vodi društvo nikamo. Odnosno vodi ga do teških socijalnih potresa budući da ekonomski kapital uvijek odlazi u ruke malog broja tajkuna i do osiromašenja većine. Europski socijalni model teži tome da se društveno bogatstvo raspodjeljuje što je ravnomjernije moguće. No među europskim zemljama postoje velike razlike.

Kako se općenito cijelo naše društvo odnosi prema osobama s invaliditetom?

Smatram kako općenito postoji velika razina neinformiranosti o tome tko su zapravo osobe s invaliditetom. One uglavnom nisu aktivni članovi zajednice nego mi se više čini i o tome sam već više puta pisao da se radi o tzv. „nevidljivim ljudima“.

Ulazak u EU donosi neizvjesnost, a s time određene opasnosti, ali i šanse

Ljudima koji su „skriveni“ bilo u okviru obiteljska četiri zida bilo u okviru ustanova socijalne skrbi. Iz te neinformiranosti javljaju se brojne predrasude o tome što osobe s invaliditetom mogu, a što ne mogu. Ona društva koja su uključila osobe s invaliditetom u redovne tokove života zajednice pokazuju kako te osobe uz odgovarajuću podršku mogu biti i jesu jednakopravne i jednakovrijedne osobe sa svima drugima. Nečiji invaliditet ne treba doživljavati kao njegov osobni hendikep već ga treba gledati kao izazov društvu i zajednici da stvori takve uvjete u kojima će osobe s invaliditetom moći na najbolji mogući način pokazati i iskoristiti svoje mogućnosti. U tom smislu želim napomenuti da npr. sustav obrazovanja treba biti također inkluzivan, a ne segregacijski te da nema stručnog opravdanja za tzv. „specijalne škole“. No mi svejedno u našem društvu održavamo taj dualni obrazovni model. To je jedan od pokazatelja odnosa društva prema osobama s invaliditetom.

Nezbrinuta djeca

Koliko je kod nas djece u domovima za nezbrinutu djecu, a koja čekaju usvajanje ili udomljavanje?

U domovima za djecu (državnim i nedržavnim) nalazi se ukupno oko tisuću djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi. Međutim temeljnu pretpostavku za posvojenje, a to je da su njihovi roditelji lišeni roditeljske skrbi ne ispunjava niti desetina te djece. Iako se može činiti čudnim ipak smatram kako s procesom oduzimanja roditeljske skrbi treba postupati veoma restriktivno i krajnje pažljivo jer je to nepovratni proces. Naravno da to može voditi tome da neko dijete ostane u domu duže nego što bi možda trebalo no sve dokle god postoje izgledi da se dijete vrati biološkom roditelju tu mogućnost ne treba potpuno isključiti. U udomiteljskim obiteljima smješteno je preko dvije tisuće djece i također je veoma mali broj one djece koja ispunjavaju pretpostavke za posvojenje. Tu se uglavnom radi o privremenim mjerama izdvajanja djece iz bioloških obitelji radi osiguravanja primjerenijih oblika odgoja i obrazovanja u zamjenskim, udomiteljskim obiteljima.

Kako komentirate nove uvjete udomljavanja djece?

Što se tiče udomiteljstva nikako se ne bih složio s time da se radi o nekakvoj stihiji. Pogotovo ako pogledamo unazad nekoliko godina možemo vidjeti da se to područje sve više uređuje, a donesen je i poseban Zakon o udomiteljstvu. Daleko smo još od sasvim uređenog sustava udomiteljstva, no pomaci su vidljivi. Danas udomitelji moraju zadovoljiti jasne kriterije, dobiti dozvolu za pružanje usluge udomiteljstva te su redovito u sustavu obrazovanja i nadzora. Znam da i pored takvog sustava ima primjera koji nisu dopustivi te da ima udomiteljskih obitelji koje to nisu postale zbog humanizma već zbog nekih drugih više lukrativnih razloga. Udomiteljstvo je zamjenska obiteljska skrb i ona po svemu treba što je moguće više sličiti biološkoj obitelji. To naravno nije uvijek lako postići, a socijalni radnici nisu uvijek u mogućnosti pružiti podršku udomiteljskim obiteljima kakvu bi one trebale. No općenito smatram da ima puno više dobrih nego loših primjera udomiteljstva samo što se za one loše uvijek puno više i brže sazna.

U pripremi je novi Obiteljski zakon. Što će donijeti?

Ne očekujem značajne promjene u pogledu dobnih granica (posvojitelj može biti osoba od najmanje 21 godine, a starija od posvojenika najmanje 18 godina) kao ni neki drugi opći uvjeti npr. u pogledu krvnog srodstva u ravnoj lozi.

Istospolne
zajednice

Kako bi se trebali socijalni radnici postaviti u slučaju da se i kod nas izglasa Zakon o usvajanju djece kod istospolnih zajednica? Koji je vaš stav prema tome, kao i prema novoj građanskoj inicijativi prema kojoj bi u Ustav RH trebala ući klauzula da je brak zajednica muškarca i žene?
Među temeljnim profesionalnim vrijednostima socijalnog rada jesu „dostojanstvo i vrijednost svakog pojedinca“, „poštovanje različitosti“, i „pravo pojedinca i obitelji na vlastiti izbor“. Profesija

Kako protiv nasilja u obitelji

Nedugo ste u Varaždinu bili moderator tribine “Nasilje u obitelji”. Kako smo mi kao društvo pristupili ovom problemu?
Što se tiče tribine, tu se radi o jednom cijelom projektu koji smo pokrenuli u Udruzi socijalnih radnika Varaždinske županije u suradnji s Varaždinskom županijom i Gradom Varaždinom. Planirano je održavanje ukupno 12 tribina pod zajedničkim nazivom „Socijalne teme i život zajednice“. Tijekom tih 12 tribina koje se uvijek održavaju prvog utorka u mjesecu u 18 sati u dvorani Županijske palače želimo sa stručnjacima i građanima raspravljati o najaktualnijim temama koje se tiču svakodnevnog života ljudi. Do sada smo govorili o pitanjima integracije socijalnih usluga, o tome koji su kriteriji i pokazatelji tzv. zdrave zajednice, o problemu nasilja u obitelji te o pitanjima vezanim za prevenciju i tretman ovisnosti. Što se tiče nasilja u obitelji, ono se uglavnom događa u onim obiteljima koje nisu uspjele razviti kvalitetne komunikacijske vještine, pa time niti stvoriti odnose koji bi vodili mirnom rješavanju sukoba. Nedostatak podrške obiteljima u tome ima značajnu ulogu i zadatak je društva da ponudi obiteljima mogućnost da nauče drugačije modele od onih nasilničkih u rješavanju vlastitih sukoba. Tehnike kao što su obiteljska medijacija i obiteljsko savjetovanje, naravno uključujući i obiteljsku psihoterapiju u tome su važan dio usluga koje svaka zajednica mora razvijati i staviti na

Izvor:
Foto:

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje