Povežite se s nama

Kultura

Ansambl HNK Varaždin u zagrebačkom kazalištu Vidra praizveo “Dežgraciju“

Objavljeno:

- dana

U okviru projekta Otoci zimi, Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu, u zagrebačkom Kazalištu Vidra je 27. prosinca, u režiji mlade redateljice Julije Klier, premijerno izvedena drama Dežgracija, Siniše Brajčića.

Riječ je o viškom amaterskom glumcu, profesoru i autoru nekoliko drama o životu na tom pučinskom otoku, gdje kako sam kaže – život počinje i završava od ljeta do ljeta i s početkom odnosno završetkom turističke sezone, a sve ostalo je stanje čekanja, otupjelosti, ravnodušnosti i osamljenosti.

Ljetni hedonizam zamjenjuju sjećanja koja su žiteljima otoka jedina poveznica s tim tzv. stvarnim životom koji se događa ljeti, koji donosi nove avanture i nove nade, a ponekad i nevjerojatne obrate i šokove koji se žiteljima otoka ne mogu sakriti ni zatajiti.

Radi se o uprizorenju jedne od drama iz Sinišine Viške trilogije, koja kroz likove gostioničara Mikule, prognanice/kuharice Zane,umirovljenog ribara Viska, pročelnice Olge, novinarke Hani i Pismora unatoč trajanju od svega 70-tak minuta sublimira nepatvoreni život i duh škoja.

Kao i svugdje izvan tako i ovdje na otoku, život piše drame pune fantastičnih obrata. To su drame o razotkrivanju javnih i osobnih tajni protagonista, s nizom tragikomičnih situacija koje ukazuju na univerzalne ljudske mane i slabosti,  uz istodobno razotkrivanje tajni koje se na škoju najprije saznaju u gostionici gdje je i mjesto radnje i sveg zbivanja.

Predstava Dežgracija dobro je režirana  jer ne zamara gledatelja detaljima te će vjerujemo biti dobro prihvaćena i na drugim otocima i na “kontinentu”. Iako je komad izveden o okviru varaždinskog kazališta, s premijerom u Zagrebu, umjesto na Visu ili u Varaždinu, (a što samo po sebi dovoljno govori i o stanju duha u svim ostalim hrvatskim sredinama jer i na premijeru se čekalo nekoliko godina), možda je upravo Dežgracija jedan od putova ka otvaranju zatvorenih intelektualističkih krugova unutar često uskogrudne i metropolizirane hrvatske kulturne scene.

Naime, znano je da će elitni hrvatski teatri i danas uvijek radije posegnuti za stoput igranim klasikom nego suvremenim hrvatskim autorom. Zbog toga priznanje za hrabrost pripada i intendantici Jasni Jakovljević, koja se usudila da nepoznatog, iako nagrađivanog, viškog autora stavi na repertoar varaždinskog nacionalnog kazališta.

Dobro je i da se glumcima na sceni – Zoranu Kelavi, Sari Ipša, Sunčani Zelenika Konjević, Robertu Kurbaši, Beti Lučić, Vitu Ruljančiću i Marinku Prgi (u ulozi spikera) pridružio i sam  Siniša Brajčić, koji je ujedno i amaterski glumac čime je komadu i svojim viškim govorom dao pečat autentičnosti koji priči o poslijeratnom životu na udaljenom otoku dodaje dodatnu dozu umjetničkoga.  Tako je odmak od standarda ovdje zapravo prednost.Asistent redateljice bio je Dražen Krešić, kostimografkinja Žarka Krpan tako da je predstavu, što je također prednost, iznjedrila najmlađa ekipa HNK u Varaždinu.

S autorom je varaždinska novinarka Marija Barić imala prigode razgovarati u vrijeme nastajanja predstave u Varaždinu, te je usput saznala kako je nastalo djelo i što ga je inspiriralo.

– Od 1996. godine kad je osnovana  Viška kazališna družina, čime je obnovljen kazališni život na Visu nakon više od trideset godina sve je krenulo na novi način. U svega nekoliko godina svog postojanja i rada Družina je postala važna kazališna činjenica u hrvatskom kazališnom amaterizmu, posebno u svom pučkom izričaju kojeg je njegovala. Za mene je  bilo posebno važno što smo u svom radu krenuli s Čehovljevim vodviljima Prosidba i Medvjed koje sam adaptirao i lokalizirao na viškom govoru i lokalitetima. Prosidba u nazivu postala je Sad ili ko zno kad, a  Medvjed – Morski covik. Kada su uslijedila priznanja i nagrade,  od publike i kritike, postao sam živo zainteresiran i motiviran da Družina napravi kazališni iskorak kroz autorsko kazalište, progovarajući o životu na svom otoku. Zgodno se poklopilo da je 1996. tiskan Libar viškiga jazika  Andra Rokija Fortunata – rječnik viškog govora s više od 20 000 riječi. Na poticaj književnika Joška Božanića, tu sam svojevrsnu enciklopediju i kroniku života na Visu adaptirao i dramatizirao kao etnomonodramu Viško veja. Činilo mi se da je uprizorenje tag antologijskog baštinskog Libra upravo zgodan most ka stvaranju suvremene otočne drame. Tim više  što su me ogorčenje na vlastitu nemoć, da na pravi način i u punoj mjeri pružim otpor svim ovim lažima i obmanama kojima nas truju upravljači naših života, nagnali da pišem dramu Dežgracija, kojom sam želio ostaviti poruku u boci, po/nekom tragaču, o životu na mojim škojima u ovom Ne-vrimenu u kojem smo zaronjeni kao šototajeri koji su izgubili plovnost, pa sve dublje tonu u plavetnilo koje na ovim dubinama sve više postaje bezdan sivila i mraka… Jednu od početnih verzija drame Dežgrcija, pod nazivom Gostionica Vis a Vis,  Viška kazališna družina je  uz pomoć Hasije Borić i Sunčane Zelenike, a u adaptaciji i režiji  Ranke Mesarić, snimila za Dramski program Hrvatskoga Radija. Družina Dežgraciju nikada nije odigrala, tako da joj se jedina praizvedba dogodila s Viškom vejom, a  autorsko kazalište je, dalje od toga, ostala moja pusta želja. Međutim, zato se praizvedba Dežgracije dogodila u HNK u Varaždinu – istaknuo je Siniša Brajčić.

Objasnio je i što znači naslov, o čemu govori te kako je od originalnoga viškog jezika nastala drama na standardu,  no,  ipak dijelom se tijekom razgovora koristio i  viškim jezikom,  radi autentičnosti doživljaja :

– Dežgracija ima značenje nesreće u helenističkom smislu te riječi. To je nesreću zbog činjenja, odnosno ne činjenja. U drami se pojavljuju ova lica: Mikula-vlasnik gostionice, Zana-prognanica iz Bosne i kuharica u Mikulinoj gostionici,  Visko-umirovljeni ribar i težak, Hani-novinarka iz Zagreba, gradonačelnik, Olga-pročelnica i pismor koji pasovajuć bacelo i pisme kanto. Svi oni progovaraju , uz jezični standard, svojim jezičnim idiomima.   Ciklonalna aktivnost ovog našeg Ne-vrimena, žešća od ijedne đenovske, na mom argipelagu od stotinjak kvadratnih kilometara pomela je gotovo do temalja nositelje tradicionalnog otočnog gospodarstva: u vinogradarstvu i vinarstvu, ribarstvu i turizmu, i prepolovila broj radnih mjesta. Naravno da će u takvom (po)tonuću i veliki broj domorodaca, nažalost, biti prisiljen rasprodati svoju djedovinu da bi (pre)živjeli. E, da, bez obzira na sve gromobrane programa održivog razvoja i kišobrane prostornih planova  ili upravo radi njih, gotovo cijelo moje otočje postalo je de facto građevinsko područje, čime će se prekrcati njegov nosivi kapacitet do neprepoznatljivosti. Tim bezobzirnim atakom na prostor, kao najvrjednijim preostalim otočnim resursom, dovest će se u pitanje budućnost otoka po mjeri čovjeka. I to je temeljni problem svih budućih problema ovog škoja i kad nas ne bude. Jer ovaj je otok kroz svoje povijesno trantaguzonji  gospodarski  živio i propadao, gubio i dobivao stanovnike, uostalom, poznate su na njemu i tri kolonizacije, ali kad mu se iskonsumo prirodna bit, onda smo ga uškopilii za vijeke vjekova. Naravno da je to sve amenovano i nesposobnošću otočnih, ala stramba, upravljača, među kojima sam i sam bio, da civilizacijski upravljaju procesima ovdje i sada. A ti procesi ovog našeg Ne-vrimena bave se nama kao marionetama, premda mislimo, a tako nam i trumbetaju, da smo mi gospodari svoje sudbine… Je, mi bi smo to doista i bili, samo da smo drugačiji!? A nisam siguran da drugačiji uopće možemo biti kad smo ostali bez force i kuraja za se movit. Zarobljeni kolonijalnim mentalitetom, misleći valjda da će nas tamo netko iz terafermi iškapulat. A ti kontinentalci, uza sve svoje potencijale, nisu kadri više ni sebi pomoći pod ovom pustopašicon i špalmejon globalizacijuna. Insoma, rasušili se karatili, popucoli obruci, a judi partiju u duge. Postajući ruvinani i ravnodušni ljudi – bez gušta i šušta, jednom kao posljedicom, a drugi put kao uzrokom privida života , u kojem se tako ne učinkovito borimo za goli opstanak, prije svega, naše vlastite ljudskosti. To je to, samo središte ciklonalnog stanja ovog našeg Ne-vrimena, koje prijeti, možda više nego ikad, da na mom arhipelagu utopi čovječnost života!? Kada se na sve to nažunto demografsko stanje na mojim škojima  gdje, između ostalog, tri puta više ljudi umre nego što se rodi, postalo mi je jasno, do boli, da ne mogu samo čekati čekanje da bi dočekao čekanje samo, kako to ovdje godinama biva, već da bi tukalo cago ucinit ili se ol ovi pomoritodi probudit i kako covik zaspat. Eto, zato sam iz svoje utrobe progovorio o tom našem dereverso movimentu normalnosti, i to u drami, koja mi se kao forma činila najpogodnijom – ističe Siniša.

Glazbu za predstavu napisao je kao pop šansone, njegov pokojni prijatelj Senko Karuza, a očekivanju uspjeha predstave kazao je:

– Od Dežgracije u HNK u Varaždinu ne očekuje se puno, ali mislim da će se, ne samo radi toga, dobiti puno, puno više. Koliko? Živi bili, pa vidjeli… –  zaključio je Siniša.

I uistinu, publika u Zagrebu to je već i potvrdila i to uzvicima odobravanja i pljeskom na otvorenoj sceni, a slične reakcije, vjerujemo, predstava će dobiti i u Varaždinu i na otoku Visu.

Kultura

Za 31. Susret hrvatskih tamburaških orkestara i sastava predloženi tamburaši iz Maruševca, V. Toplica i Trnovca

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Tamburaška sekcija KUD-a “Klaruš” Maruševec prošle je nedjelje, 15. rujna, sudjelovala na 17. županijskoj smotri tamburaških sastava i orkestara Varaždinske županije.

Smotra je održana u Kulturnom centru Općine Cestica.

Organizatori smotre bili su Zajednica kulturno-umjetničkih udruga Varaždinske županije i KUD Općine Cestica. Na smotri se predstavilo šest tamburaških sastava i jedan tamburaški orkestar s područja Varaždinske županije i to u tri kategorije; folklorni sastavi, folklorni orkestri i koncertni sastavi.

U natjecateljskom dijelu programa najprije su nastupili folklorni sastavi; Tamburaški sastav Dječjeg folklornog društva ”Sončece” iz Varaždina (voditelj  Nikola Ivek), Tamburaški sastav KUD-a Cvetlinski zvon iz Jazbine Cvetlinske (voditeljica Marija Kramar) i Tamburaški sastav KUD-a ”Toplice” iz Varaždinskih Toplica (voditeljica Mirta Matkun).

U revijalnom djelu folklornih tamburaških sastava predstavio se Tamburaški sastav ”Pajdaši” KUD-a ”Anka Ošpuh” iz Ludbrega (voditelj Elvis Međeral), a nakon njih u kategoriji folklornih orkestara nastupio je Tamburaški orkestar KUD-a ”MAK” iz Trnovca (voditelj Boris Važanić). U kategorija koncertnih sastava nastupili su Tamburaški sastav KUD-a Martijanec (voditelj Boris Vražić), a na kraju i Tamburaški sastav KUD-a ”Klaruš” iz Maruševca (voditelj Franjo Plantak) sa skladbama Julija Njikoša: “Ivanjska noć” i “Tempa” (Kolo na slavonske narodne motive).

U ime Hrvatskog sabora kulture selektor smotre bio je profesor tambure Veljko Valentin Škorvaga koji je istaknuo kako tambura nikad nije tako kvalitetno svirala kao u današnje vrijeme, dok je predsjednik Zajednice kulturno umjetničkih udruga Varaždinske županije Zlatko Peharda kazao kako je tamburaška glazbena scena u Varaždinskoj županiji živa i vrlo kvalitetna, što su tamburaši na smotri i pokazali. Sudionicima smotre dobrodošlicu i uspješne nastupe poželio je i načelnik Općine Cestica Mirko Korotaj. Ispred Općine Maruševec smotri u Cestici nazočio je predsjednik Općinskog vijeća Općine Maruševec Damir Šprem.

Bila je ovo prava glazbena poslastica za kraj Dana Općine Cestica koja je bila ovogodišnji pokrovitelj smotre, zajedno s Varaždinskom županijom i Ministarstvom kulture i medija.

Za 31. Susret hrvatskih tamburaških orkestara i sastava koji će se održati u Dugom Selu, selektor je predložio tamburaški sastav KUD-a “Klaruš” Maruševec u kategoriji koncertnih sastava, u kategoriji folklornih sastava nastupiti će TS KUD-a ”Toplice”, a u kategoriji folklornih orkestara Varaždinsku županiju će predstavljati Tamburaški orkestar ”MAK” Trnovec.

Svi su pozvani da predstavnike Varaždinske županije 30. studenoga i 1. prosinca popratite na državnom susretu u Dugom Selu kojeg će organizirati Hrvatski sabor kulture (online prijenos).

Nastavite čitati

Kultura

Najavljen bogat program 54. Varaždinskih baroknih večeri koje počinju u petak

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Petnaest vrhunskih koncerata u Varaždinu, iznimno bogat popratni program objedinjen pod nazivom Total Baroque, koncerti u 12 gradova i mjesta u četiri hrvatske županije i sve to objedinjeno u 13 festivalskih dana najkraći je sažetak 54. Varaždinskih baroknih večeri čiji je bogati program predstavljen na konferenciji za medije održanoj u utorak, 17. rujna, u Gradskoj vijećnici u Varaždinu.

Festival Varaždinske barokne večeri najznačajnija je glazbeno-scenska priredba središnje Hrvatske, osnovana 1971. godine. Festival je pod stalnim pokroviteljstvom predsjednika Republike Hrvatske, a Ministarstvo kulture i medija RH dodijelilo mu je nacionalni značaj prije 20-tak godina. Svake godine s ponosom se na Festivalu predstavljaju glazbenici zemlje partner, a ove su godine organizatori iznimno ponosni na velik broj portugalskih izvođača koje će Varaždin ugostiti od 20. rujna do 2. listopada.

Varaždinski gradonačelnik Neven Bosilj čestitao je organizatorima na volji i trudu zahvaljujući kojima ljubitelji barokne glazbe imaju priliku svake jeseni uživati u Varaždinu.

– Siguran sam da će kroz 15 koncerata u matičnom gradu Varaždinu i desetak u susjednim gradovima pružiti publici prigodu da upozna glazbenike iz ovogodišnje zemlje partner Portugala, ali i iz drugih zemalja poput Švedske, Španjolske i Mađarske koje također financijski sudjeluju u održavanju ovogodišnjeg festivala. Vjerujem kako će Varaždin, UNESCOV grad glazbe 20. rujna ponovno postati središnje mjesto na europskoj i svjetskoj kulturnoj karti – rekao je gradonačelnik Varaždina.

– Na ovim baroknim večerima u 13 dana trajanja festivala biti će za svakoga po nešto. Svi će moći uživati u baroknoj glazbi i u fadu i popratnim programima – rekao je gradonačelnik Bosilj i najavio da će se u vrijeme festivala u subotu, 21. rujna, u 10 sati u Gradskoj vijećnici Grada Varaždina potpisati sporazum o suradnji gradova Varaždin i Guimaraes u Portugalu. Nakon potpisivanja sporazuma, ispred Gradske vijećnice bit će otkrivena ploča s grbom tog povijesnog partnerskog grada, a u 17 sati u Palači Sermage u prostoru Total baroka biti će upriličen koncert Gudačkog kvarteta Guimaraes u čast potpisivanja sporazuma o suradnji.

Čestitkama organizatorima se pridružila i Silvija Zagorec, zamjenica župana Varaždinske županije: “Varaždinske barokne večeri su definitivno naš najstariji i najdugovječniji festival za kojeg se zna u cijelome svijetu. Vjerujemo kako su organizatori u suradnji s Portugalom pripremili odličan program i posebno pozdravljamo što festival izlazi iz koncertnih prostora i otvara se široj javnosti kroz programe u susjednim mjestima u našoj županiji.“

Ravnatelj VBV-a Davor Bobić kazao je kako svaka država u Varaždin donese ono najbolje što ima na polju autentičnog izvođenja barokne glazbe, a ove ga je godine iznimno obradovala suradnja sa zemljom partnerom, Portugalom, zahvaljujući čijoj velikodušnoj potpori i preporukama ove godine imamo priliku ugostiti neke od najeminentnijih portugalskih ansambala.

– Posebno nas raduje povratak na Festival istaknutog engleskog čembalista i dirigenta maestra Laurenca Cummingsa, jednog od voditelja dugogodišnje ljetne Škole barokne glazbe i plesa Aestas Musica, koja je niz godina uspješno djelovala u našem gradu, koji će uz Orquestra Barroca Casa da Musica, Zbor Hrvatskeradio televizije i sopranisticu Sara Braga Simões nastupiti na koncertu svečanog otvorenja Varaždinskih baroknih večeri u petak, 20. rujna 2024. godine. A varaždinske barokne večeri i ove godine donose impresivan festivalski program koji uključuje oratorijske i operne produkcije, brojne nastupe mladih glazbenika te niz edukativnih programa posebno namijenjenih mladima – naglasio je Bobić.

Novinarima se obratio i Raymond Rojnik, ravnatelj Koncertnog ureda Varaždin koji organizira VBV posljednjih 29 godina.

– Više od 400 izvođača ugostit ćemo ove godine na Festivalu što je zaista impresivna brojka, obilježit ćemo 25. obljetnicu zbora Chorus Angelicus i to izvedbom znamenitog Handelovog oratorija Juda Makabejac te 25 godina od smrti akademika Jurice Muraja, kojemu će biti posvećujemo tradicionalni koncert naših najboljih učenika Glazbene škole u Varaždinu uz Varaždinski komorni orkestar. U dvorištu palače Sermage u sklopu programa Total Baroque smjestit će se portugalski „kutak“ u kojem će se pjevati fado, ali i uživati u gastronomskoj ponudi zemlje partnera – najavio je ravnatelj Rojnik.

Organizatori su pripremili iznimno bogat popratni program, a Festival će završiti 2. listopada podjelom festivalskih nagrada. I dok počinje odbrojavanje do ovogodišnjeg baroknog festivala, organizatori već pripremaju iduće jubilarne 55. Varaždinske barokne večeri.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje