Povežite se s nama

Kultura

Poimanje umjetnosti u današnjoj kulturi

Objavljeno:

- dana

Od drevne egipatske do moderne konceptualne, umjetnost je doživjela bezbroj preobražaja, a ujedno i uspješno izmaknula svakom pokušaju definiranja. Iako su se ukoštac s tom zadaćom uhvatili brojni mislioci – od Aristotela do Andyja Warhola – danas još uvijek ne znamo što točno mislimo kad kažemo „umjetnost“.

Što je to zapravo umjetnost?

Oko pojma umjetnosti još uvijek vlada toliko neslaganje da su i njeni kritičari još uvijek daleko od toga da daju odgovor na pitanje što joj je u srži. Dok George Dickie smatra da se fokus treba okrenuti na odnos između umjetnika i publike, Arthur Danto, kojeg su prozvali američkim Hegelom, tvrdi da ga se treba vratiti na moć umjetnosti da nam kaže istinu o svijetu. Ta neslaganja, međutim, ne bi nas trebala čuditi, pogotovo kad se u obzir uzmu svi smjerovi – međusobno toliko različiti – u kojima se umjetnost počela kretati. Čak i na hrvatskoj sceni, mladi se umjetnici sve više odmiču od tradicionalnih predmeta i načina izražavanja, te svojim radom aktivno pridonose daljnim transformacijama umjetnosti. Među najperspektivnijima nalaze se Martin Mrzljak, umjetnik kojega zanimaju granice između analognog i digitalnog svijeta, te Vesna Rohaček i Dora Đurkesac, umjetnički tim koji je oduševio svojim multimedijalnim instalacijama.

Unatoč svoj zbrci tema i oblika, postoji jedna definicija umjetnosti koja je zastupljena više od ostalih. Iako se u mnogočemu drugom ne slažu, mnogi poznavatelji umjetnosti smatraju da je ona bilo koja aktivnost, ili njen proizvod, koji izražavaju ideju, osjećaj ili pogled na svijet. Osim toga, definicija je umjetničkog djela oduvijek bila usko povezana s pojmom kreativnosti ili nadahnuća, tradicionalnim medijima i određenim estetskim osjećajem, ali i s pozadinom autora samoga djela. I iako će većini navedena definicija umjetnosti zvučati ispravno, postavlja se pitanje koliko su ustaljeni povijesni kriteriji za njeno određenje u skladu s poimanjem općenitog pojma umjetnosti u današnjoj kulturi.

 Izvor: stocksnap.io

Tradicionalna i nova umjetnost

Tradicionalni su mediji, poput kiparstva i figurativnog slikarstva, stoljećima vladali umjetničkom scenom, zbog čega su se kroz veći dio povijesti i izjednačavali s pojmom umjetnosti. Iako se i danas mnogi umjetnici opredjeljuju za izražavanje putem baš tih medija, zbog sve veće je diverzifikacije područja sad već teško napraviti takav znak jednakosti – osim kista i dlijeta, umjetničkim se alatima danas smatra sve od vlastitog tijela do lasera. Konceptualna umjetnost, umjetnost novih medija i performans sve su popularniji oblici umjetnosti, što na hrvatskoj sceni dokazuju i uspjeh Dana performansa, i dugogodišnje djelovanje Multimedijalnog instituta. Uzimajući sve to u obzir, moramo doći do zaključka da tradicionalni mediji više nisu dovoljan kriterij za određivanje umjetnosti.

Kao što smo već rekli, umjetnost je dugo bila u uskoj vezi s estetskim osjećajem čija je jedna od glavnih karakteristika doza uzvišenosti i nepristupačnosti. Takav je stav o umjetnosti još uvijek prisutan i u popularnoj kulturi – u prikazima ljudi koji stoje pred djelom nekog velikana i u šutnji promišljaju svijet, kao i u prikazima umjetničkih kružoka u kojima sudionici komuniciraju koristeći skoro isključivo široj javnosti nerazumljive termine. Da uzvišenost i nepristupačnost više ne mogu adekvatno opisati to područje dokazuje nam samo postojanje trash kulture, kulture čiji se proizvodi s vremena na vrijeme uspiju infiltrirati u sferu one visoke, kao što se dogodilo u slučaju Rolling Stonesa. Trash kultura najzastupljenija je u glazbi i filmu, i ne može ju se više tako lako odbaciti kao nešto što nema veze s umjetnošću, a pogotovo ne s načinom na koji ju se danas poima. Kao i u mnogim drugim zemljama, ta je kultura zaživjela i u Hrvatskoj, gdje se već dugi niz godina održava Trash film festival.

Izvor: Croatia.hr

Tko sve danas stvara umjetnost?

Osim s tradicionalnim medijima i estetskim osjećajem, umjetnost je kroz skoro cijelu svoju povijest bila određena i onime tko ju je proizvodio. Dok su u doba renesanse umjetnička djela stvarali oni koje su izučavali majstori, a financirali mecene, čak su i slavni umjetnici današnjice uglavnom oni koje se odgajalo da to postanu. Suvremeno je doba, međutim, karakteristično po većoj dostupnosti sredstava za bavljenje umjetnošću, što rezultira i nemogućnošću da ju izjednačimo s pripadnošću elitnim društvenim krugovima. Kao jedan od primjera nameće se umjetnost Miroslava Prikratkog, automehaničara koji je u poznim godinama počeo izrađivati skulpture, i ubrzo nakon toga ih i izložio uz djela Pabla Picassa, slikara kojeg se smatra jednim od utjecajnijih osoba 20. stoljeća.

U javnosti je široko rasprostranjeno mišljenje da se umjetnošću mogu nazvati samo skupa djela. Takav stav podupire, naravno, činjenica da su sve slike i kipovi velikana umjetnosti procijenjena na stotine tisuća, ako ne i milijune dolara. Dok je Van Goghov Portret dr. Gacheta procijenjen na 85 milijuna dolara, za kupiti San Pabla Picassa trebali biste izdvojiti čak 155 milijuna dolara.

Razna značenja riječi umjetnost

Da još uvijek zbilja ne možemo odrediti značenje riječi „umjetnost“ dokazuje nam i činjenica da ju koristimo i u svrhe koje nisu usko vezane uz umjetnička djela bilo koje vrste. Jedan je od boljih primjera takvog korištenja riječi pojam umjetnosti blefiranja i strateškog mišljenja. Očito je da jedna partija pokera nikad neće rezultirati slikom ili bilo kakvom umjetničkom instalacijom, ali vještine „čitanja“ tuđih gesti i postupaka, te razvijanja za određenu situaciju primjerenih strategija koje vode pobjedi posjeduju specifičnu vrstu kreativnosti zbog kojih smo se navikli zvati ih umjetnošću.

Osim toga, umjetnošću se danas nazivaju i razni oblici uljepšavanja. Kao jedan od primjera možemo navesti oblike koji se dobivaju nanošenjem kreme za sunčanje na određene dijelove tijela, koji nakon izlaganja suncu postaju privremene tetovaže.

Izvor: art.ekstrax.com

Sve veća dostupnost kulturnih sadržaja i široko rasprostranjen interes za umjetnost neki su od razloga zašto se pod nju danas svrstava tako velik broj različitih fenomena. Američki Nacionalni fond za umjetnost (NEA) svake godine provede nekoliko istraživanja kojima je cilj pokazati koliko je općenita populacija zainteresirana za umjetnost i na koje načine s njom dolazi u doticaj. Posljednje je istraživanje pokazalo da je u razdoblju od godine dana više od polovice Amerikanaca barem jednom posjetilo izložbu ili otišlo u kazalište, što dokazuje uistinu velik interes i visoku razinu sudjelovanja u kulturi. S obzirom na to da se broj ljudi koji imaju nekog udjela u proizvodnji kulture i umjetnosti sve više povećava, nije ni čudno da se ona morala prilagoditi na način da može obuhvatiti niz novih fenomena.

U zaključku, umjetnost je pojam koji pokriva širok spektar značenja, od raznih vještina do proizvoda umjetničke djelatnosti, od figurativnog slikarstva do poigravanja oblikom i zvukom, od slikanja na platnu do programiranja, a jedino što je svemu tomu zajedničko jesu izražavanje i kreativnost. 

Izvor:
Foto:

Kultura

Proslava 70. obljetnice muzeja Dvor Trakošćan uz otvorenje izložbe „Tko tu koga ženi“

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Foto: MKM/Dubravko Hrupa

U srijedu, 24. travnja, održano je službeno otvorenje izložbe „Tko tu koga ženi?” koja predstavlja središnje događanje povodom 70. obljetnice postojanja muzeja Dvor Trakošćan.

Obilježavanju je prisustvovala i ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek, župan Anđelko Stričak, načelnik Općine Bednja Damir Poljak te brojni drugi uzvanici i građani.

– Dvorac Trakošćan je od samog početka prepoznat kao iznimno vrijedan spomenički kompleks kojeg je krasila vrsnoća samog graditeljskog sklopa, ali i jedinstvena povezanost s prirodom. To je ono što je Trakošćan učinilo tako atraktivnim, toliko posjećenim i tako posebnim među nizom dvoraca u sjeverozapadnoj Hrvatskoj. Sam rad muzeja, ideja da se ovdje uspostavi muzejska zbirka, doprinijela je tome da se dvorac na najbolji mogući način cijelo vrijeme održavao i obnavljao. Vjerujemo da će, uz velike ambicije i planove sadašnje ravnateljice, u sljedećim godinama dvorac doživjeti značajna unapređenja, postati još atraktivniji i pristupačniji brojnim posjetiteljima – istaknula je ministrica Obuljen Koržinek.

Čestitke je uputio i župan Anđelko Stričak.

Ravnateljica Muzeja Goranka Horjan je istaknula da gotovo da nema turističke promidžbe Lijepe naše bez slike Trakošćana.

– Svaka obnova postava u Trakošćanu ima jednu zadanu komponentu, maksimalno uvažavati sačuvani interijer. Sadašnja muzeološka koncepcija prezentira život hrvatskog plemstva, odnosno nasljeđe obitelji Drašković, a jedan smo od rijetkih muzeja koji izlaže veliki postotak svog fundusa, gotovo 70 posto, dakle pristupačnost građe je na prvome mjestu – rekla je Goranka Horjan i dodala da muzej ima nekoliko zbirki koje sadrže vrhunska dostignuća umjetničkog obrta.

– Uvijek smo bili fokusirani na prezentaciju stalnog postava, međutim sve više se otvaramo i drugim događanjima i radionicama te cijela paleta aktivnosti svjedoči o 70-godišnjem radu Dvora Trakošćan – naglasila je ravnateljica.

Izložba „Tko tu koga ženi“ je realizirana uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija i moći će se razgledati sve do 15. rujna.

Izložba prikazuje ugovorene brakove koji su sve do u 20. stoljeće bili sastavni dio socijalno-ekonomskih strategija plemićkih i velikaških obitelji i sredstvo stjecanja i potvrđivanja društvenog i materijalnog položaja te ostvarivanja političkih ciljeva. Autorica stručne koncepcije je kustosica Andreja Srednoselec, stručna suradnica Marina Bregovac Pisk, a likovni postav oblikovala je Ana Katurić.

Osim službenog otvorenja izložbe, za posjetitelje je priređen bogat glazbeni program, impresivan light show te se ukazala prilika za druženje s muzealcima, što je upotpunilo događanje. „Povezani kroz vrijeme”, kao slogan kojim Dvor Trakošćan želi obilježiti ovih 70 godina, ističe važnost kontinuirane povezanosti s prošlošću, oblikovanje sadašnjosti te zajedničko stvaranje budućnosti.

Nastavite čitati

Kultura

Glazbeni spektakl: koncert 170-ak mladih glazbenika iz Glazbene škole u Varaždinu i škole iz Barcelone

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Novi glazbeni spektakl priprema Glazbena škola u Varaždinu u suradnji s gostima iz Barcelone: u četvrtak, 2. svibnja, u 20 sati će ispred vile Bedeković u Varaždinu početi zajednički open-air koncert učenika ove  škole, učenika škole IEA Oriol Martorell iz Barcelone i zbora Via.

Čak 170-ak mladih, 100-tinjak u zboru i 70-ak u simfonijskom orkestru, nastupit će pod dirigentskom palicom profesorice Dade Ruža, a na programu će biti djela F. Schuberta, G. Verdija, O. Petersona, A. Kabilja, P. Casalsa. Ulaz na koncert je besplatan.

Najavljeno je to na konferenciji za novinare na kojoj su, uz ravnatelja Glazbene škole Davora Matačića i profesoricu te škole Dadu Ružu, prisustvovali i zamjenica župana Silvija Zagorec, pročelnica Upravnog odjela za društvene djelatnosti Grada Varaždina Danijela Vusić, ravnatelj Koncertnog ureda Varaždin Raymond Rojnik, kao i Jerónimo Fuentes Candau, zamjenik veleposlanika Kraljevine Španjolske u Republici Hrvatskoj, ujedno i otpravnik kulturnih poslova pri Veleposlanstvu.

Suradnja sa školom iz Barcelone započela je putem Erasmus+ projekta u prosincu, kada su učenici varaždinske Glazbene škole gostovali u Barceloni, a open-air koncert će biti uzvratno gostovanje.

– Odlučili smo napraviti veći projekt s programom klasične glazbe. U prvom dijelu izvest ćemo 8. simfoniju, takozvanu „Nedovršenu“ Franza Schuberta koju mnogi možda pamte kao scensku glazbu iz crtića Štrumfovi. Slijedi dio u kojem će sudjelovati i mješoviti djevojački zbor, a počet ćemo s djelom katalonskog skladatelja Pavla Casalsa u mojoj obradi za gudački orkestar. Nakon toga ćemo izvesti nekoliko opernih djela iz Verdijevog opusa, iz Trubadura, Nabucca i Traviate. Predstavit će se solisti, sopranistica Ivona Borak i alt Eva Osonjački, perspektivne učenice naše škole koje su se istaknule visokim nagradama na brojnim natjecanjima, a uz njih i dvojica solista, naši bivši učenici, tenor Mislav Lucić i bariton Dorian Stipčić. U završnici ćemo iskoračiti u područje mjuzikla uz „Jaltu Jaltu“ Alfija Kabilja, izvest ćemo gospel kanadskog jazz skladatelja Oscara Petersona, a na samom kraju izvodimo „Barcelonu“, poznatu skladu Freddiea Mercuryja, koju je za tu prigodu obradio naš kolega, profesor Marko Prepelić – najavila je prof. Ruža.

Koncert u suradnji s gostima iz Barcelone nova je potvrda da je kvalitetan rad Glazbene škole u Varaždinu prepoznat i međunarodno, napomenula je zamjenica župana Silvija Zagorec. – Da s glazbenim školama i konzervatorijima u Europi odlično surađuju, govori najnoviji koncert, još jedan mali glazbeni spektakl u nizu. Čestitam im i na svim uspjesima, a posebno na tome što doprinose statusu UNESCO grada glazbe koji nosi Varaždin. Uvijek smo rado domaćini, a posebice kada gosti stvaraju s našim učenicima. Gosti tada postaju prijatelji za cijeli život. Sve građane pozivam na koncert u četvrtak, 2. svibnja, na slavlje glazbe, mladosti i darovitosti koje doslovno prelazi granice – istaknula je zamjenica župana Zagorec.

Građane je na koncert pozvala i Danijela Vusić, pročelnica Upravnog odjela za društvene djelatnosti Grada Varaždina.

– Grad Varaždin svesrdno podržava Glazbenu školu u Varaždinu, koja ima veliki značaj, ne samo kao obrazovna ustanova, nego i kao institucija koja doprinosi kulturnoj i umjetničkoj suradnji, posebno s Koncertnim uredom Varaždin. Suradnja se nastavlja i na ovom međunarodnom projektu, koji je plod suradnje za koju se nadamo da će biti dugogodišnja – rekla je pročelnica Vusić. 

Već godinama imamo odličan odnos s Glazbenom školom u Varaždinu, istaknuo je pak zamjenik veleposlanika Jerónimo Fuentes Candau.

– Ključna je bila 2016. godina kada smo primili i prihvatili poziv da dođemo na Varaždinske barokne večer kao zemlja gost. Tada je počela ova lijepa priča, održani su koncerti u Varaždinu, ali su bili i naši gosti na poznatim božićnim koncertima u Zagrebu. Ovaj koncert je prekrasan rezultat ovoga svega, ali je zapravo plod direktne suradnje dvije obrazovne institucije, što je lijep primjer suradnje civilnoga društva – rekao je Jerónimo Fuentes Candau.

Koncertnom uredu Varaždin ovo će biti četvrti veliki, grandiozni koncert u suradnji s Glazbenom školom u Varaždinu. – Ovime smo za tisuću djece omogućili da nastupaju pred tisućama gledatelja, a to je jedna od najvećih motivacija za svako dijete koje se bavi glazbom – naveo je ravnatelj Raymond Rojnik.

Ravnatelj Glazbene škole u Varaždinu Davor Matačić je mladim umjetnicima i prijateljima iz Barcelone te učenicima svoje škole poželio puno snage za završne pripreme.

– Sada je pred njima uvježbavanje zadnjih detalja za interpretaciju vrlo zahtjevnog programa koji je postavila kolegica Dada Ruža – zaključio je Matačić.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje