Povežite se s nama

Kultura

Napokon izlobirano: počinje spašavanje crkve u Martijancu

Objavljeno:

- dana

DONOSIMO

Počinje statička sanacija župne crkve sv. Martina biskupa u Martijancu. Konzervatori i restauratori su obavili svoj posao, odabran je izvođač radova i Ministarstvo kulture je platilo 100 tisuća kuna. Budući da je obračun troškova 273 tisuće, ostatak će se platiti iz općinskog proračuna.

Sanacija je bila nužna i načelnik Marijan Horvat je dulje vrijeme upozoravao i inzistirao na potrebi hitne obnove. Oslikani zidovi crkve su popucali na puno mjesta i šteta je vidljiva, ali, prema riječima Božidara Magdalenića, nadzornog inženjera, pravi razmjeri će se vidjeti tek nakon što se zidovi “otvore”. Radovi će početi u drugoj polovici lipnja, a koliko će oni trajati sad je nemoguće reći. U svakom slučaju se svi nadaju da će to biti što skorije, kako šteta ne bi bila i veća. – Čuvanje baštine u Martijancu nije samo fraza. Crkva je blago Općine i duže vrijeme se borimo za njezinu obnovu i zadovoljni smo što smo se napokon izborili za barem dio potrebnog novca – rekao je načelnik Marijan Horvat dok je prošlog tjedna u crkvi dogovarao detalje s restauratorima, konzervatorima i izvođačima.

Kriva magistrala?

Velika oštećenja crkve povezana su s drugim velikim problemom Martijanca – iznimno velikim prometom Podravskom magistralom. Načelnik Horvat i suradnici uporni su u lobiranju za izgradnju Podravske brze ceste. Osim opasnog prometa koji uzrokuje česte prometne nesreće – nerijetko sa smrtno stradalima – velike vibracije su najvjerojatnije uzrokovale oštećenja na crkvi, ali i na okolnim kućama. Kad počnu radovi ustanovit će se što je točno uzrok oštećenjima. Ako je to zaista promet, stručnjaci za očuvanje baštine će sugerirati moguća rješenja problema.

– Dugo vremena upozoravamo na sve posljedice velikih problema koje imamo zahvaljujući Podravskoj magistrali. Sve općine uz tu cestu trpe veliku štetu. Promet je pregust, događaju se nesreće, uništavaju objekti, buka je nesnosna… Nije čudno da nitko ne želi tako živjeti i da ljudi odlaze. Ako se već mučimo s gospodarskim pitanjima, žalosno je da nam ova cesta dodatno otežava život. A problem se, uz dobru volju, može riješiti – govori načelnik Horvat. Martijanec je žestoko krenuo u kampanju za izgradnju Podravske brze ceste pa je nedavno održana i tribina na tu temu, svojevrstan dogovor svih načelnika i gradonačelnika mjesta uz magistralu. Zaključke su poslali resornom ministru. Nedugo zatim je saborski zastupnik Josip Križanić rekao da je ministar prometa Oleg Butković upoznat s problemom i da se uskoro očekuje prijedlog rješenja.

Opasnosti?

Ako promet magistralom ostane takvog intenziteta, šteta će uskoro biti i puno veća. Crkva zasad nije opasna, sad će se riješiti statička sanacija, ali načelnik bi volio prevenirati eventualnu novu štetu. Zato bi izmještanje prometa bilo jedino rješenje. U svakom slučaju će veliki dio posla za spašavanje crkve do ljeta biti obavljen. Ali ne sav. Općina je odlučila da obnova krene neovisno o raspoloženju Ministarstva što se tiče novaca, pa je u proračunu predviđeno 250 tisuća kuna za crkvu.  Ministarstvo je sad dalo novac, ali ne i dovoljno da se uz statičku sanaciju obavi i drenaža, pa uskoro opet slijede radovi.

Struka o uzrocima i opasnostima oštećenja

“Zasad nije opasno, ali može postati, pa se mora preventivno reagirati i vratiti se statička stabilnost. Ovo nije šminka, nego nužna potreba. Na ljestvici od 1 do 10, razina štete je 4, znači na granici s opasnom. Sad ćemo napraviti osnovnu sanaciju jer još uvijek ne znamo uzroke pucanja zidova. Sanacija će se provesti s vanjske strane, postavit će se kabanatne, najmanje vidljive trake. Pukotine su tu već godinama i najvjerojatnije su ih uzrokovale vibracije s ceste, jer nalazi temelja su dobri, pri gradnji je sve odrađeno kako treba. To samo potvrđuje sumnju da je šteta nastala zbog konstantnih vibracija i možda nekih laganih potresa. Mijenja se i razina podzemnih voda, što također utječe na disbalans, ali ne u bitnijoj mjeri. Ako se utvrdi da je uzrok cesta, može se izmjeriti kolnička konstrukcija da se vidi koje opterećenje podnosi, ispitivanje nosivosti i vibracije – a što danas nije problem – pa da se sukladno rezultatima ide na novu kolničku konstrukciju ili ograničenje prometa. Danas su to zaista sofisticirane mogućnosti i ne može biti puno grešaka.”

Izvor:
Foto:

Kultura

Barokne večeri: Valpovo, Vinica i Varaždin domaćini koncerata na početku novog festivalskog tjedna

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Koncerti  52. Varaždinskih baroknih večeri održani su u ponedjeljak navečer gotovo u isto vrijeme na tri različite lokacije.

Naime, po prvi su put Varaždinske barokne večeri gostovale u Valpovu, gdje je u tamošnjem dvorcu Pranau Normann nastupio Iberian Baroque ansambl.

– Varaždinske barokne večeri imaju svake godine svoju zemlju partnera iz inozemstva, no važno nam je i festival širiti po Hrvatskoj kako bi što šira publika imala prigodu uživati u baroknoj glazbi. Tako smo ove festivalske godine ostvarili suradnju s Valpovom u kojem je održan odlično posjećen koncert, a već za iduću godinu planiramo novo gostovanje, možda još u kojem drugom slavonskom gradu. Drago nam je što je ovaj prvi koncert bio tako dobro posjećen i zahvaljujem Ustanovi za kulturne djelatnosti „Ante Evetović Miroljub“ Valpovo, Turističkoj zajednici Grada Valpova te Gradu Valpovu na suradnji – istaknuo je ravnatelj Koncertnog ureda Varaždin Raymond Rojnik nakon koncerta kojem je prisustvovao zajedno s članom ovogodišnjeg festivalskog žirija prof. Davorom Brđanovićem. 

400-tinjak kilometara dalje, u Vinici sinoć je održan barokni koncert u tamošnjoj crkvi Svetog Marka evanđeliste na kojoj su nastupili sopranistica Gabrijela Hrženjak, Krešimir Lazar na baroknom violončelu i Krešimir Has na čembalu.

Varaždinski dio koncerata Baroknih večeri donio je i ove godine projekt „4. akademije“ u kojem je mentorica Laura Vadjon, redovna profesorica na Muzičkoj akademiji okupila mlade glazbenike iz akademija u Zagrebu, Splitu, Osijeku i Puli u programu „Telemann“.

– Pripremili smo sedam točaka i predstavljamo prave mlade glazbene genijalce. Sjajno smo spojili na ovom koncertu i violiniste i odlične harmonikaše, bračeve i stvarno su svi oduševljeni što smo se okupili oko Telemanna, plodnog baroknog skladatelja koji je uvijek malo podcijenjen, pogotovo u Hrvatskoj. Stoga ja projekt Telemannija radim s Hrvatskim baroknim ansamblom već godinama, često i sa studentima i red je da dođemo i na Varaždinske barokne večeri, koje su broj 1. festival u Hrvatskoj – istaknula je voditeljica projekta Laura Vadjon.

Publika je do posljednjeg mjesta ispunila prostore Skupštinske dvorane u Županijskoj palači u Varaždinu, a koncert je prvotno bio planiran za održavanje u atriju palače, no zbog vremenskih prilika morao je biti premješten u unutrašnjost palače.

– Nekad davno u ovoj su dvorani održavali se balovi i glazbenici kada ovdje nastupaju hvale njenu akustiku, stoga nam je drago da možemo biti domaćin jednom od koncerata Varaždinskih baroknih večeri i uživati u muziciranju mladih glazbenika. Zahvaljujem Koncertnom uredu Varaždin koji nam je ponovno ukazao povjerenje i dao nam priliku da budemo domaćini jednom ovako prekrasnom koncertu – rekla je zamjenica varaždinskog župana Silvija Zagorec.

Programi 52. Varaždinskih baroknih večeri nastavljaju se večeras s četiri koncerta ponovno na različitim lokacijama. U Varaždinu će u 18 sati nastupiti ansambl Responsorium u crkvi Svetog Florijana, a u 20 sati u Koncertnoj dvorani varaždinskog HNK-a ansambl Izmir Barok, i to u povodu 30 godina diplomatskih odnosa Turske i Republike Hrvatske.

U Ludbregu u 19 sati u dvorcu Batthyany nastupa Iberian Baroque Ansambl, a u Križevcima u crkvi Svete Ane Trio Corrente. 

Nastavite čitati

Kultura

Zbor Via iz Varaždina izveo Hrvatsku misu B. Papandopula u Zagrebu

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Zbor Via iz Varaždina izveo je u petak u crkvi sv. Mihaela Arkanđela u Zagrebu Hrvatsku misu B. Papandopula pod dirigentskim vodstvom Luke Šopara.

Uz zbor Via nastupili su vrhunski vokalni solisti iz Hrvatske: Tia Pikija, sopran, studentica solo-pjevanja na Konzervatoriju za glazbu i umjetnost u Beču, Martina Menegoni, mezzosopran, koja nastupa u opernim i koncertnim produkcijama diljem Hrvatske i inozemstva, Roko Radovan, tenor, solist opere zagrebačkog HNK i student na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i Matija Meić, jedan od vodećih hrvatskih baritona te solist opere u Münchenu.

Koncert je održan u sklopu devetnice uoči proslave zaštitnika župe sv. Mihaela, a na poziv župnika fra Gorana Rukavine. Publika koja je ispunila crkvu uživala je u zahtjevnim i veličanstvenim notama Hrvatske mise, antologijskog djela hrvatske zborske baštine, te je nagradila  izvođače dugim ovacijama i pozitivnim reakcijama.

– Hrvatska misa B. Papandopula je skladba koja svojim „dimenzijama“ (traje oko sat vremena) nadilazi okvire obreda mise, ali tekstualno, a velikim dijelom i glazbeno iz njega proizlazi. Nastala 1938. ili 1939. (autorovi zapisi o vremenu nastanka nisu jednoznačni) povodom jedne obljetnice pjevačkog društva Kolo (skladana je povodom 75. obljetnice društva, ali je praizvedena tek za 80. obljetnicu 1942. u Zagrebu), Hrvatska je misa pisana na (staro)hrvatskom jeziku i dosljedno slijedi tekst ordinarija mise. U glazbenom smislu skladba donosi sintezu raznovrsnih utjecaja. Kao djelo koje se naslanja na dugu tradiciju misnih uglazbljenja, Papandopulova misa sadrži recidive responzorijalnog (izmjena solista i zbora) i antifonalnog načina pjevanja (izmjena dviju grupa pjevača) koji u crkvenoj tradiciji sežu još u srednji vijek. Elementi onog prvog očituju se u dijaloškom tretmanu pojedinih solista u odnosu na zbor, a onog potonjeg u dijalogu grupe solista sa zborom te dvozborju u stavcima Svet i Blagosloven. Promatramo li je u užem povijesnom kontekstu, misa nastaje neposredno prije Drugog svjetskog rata, u vremenu nacionalnog skladateljskog stila obilježenog folklornim referencama ili glazbenim jezikom koji podsjeća na onaj folklorni. Ipak, elementi hrvatskog u Papandopulovoj misi vidljivi su više u nekom arhaičnom prizvuku i inspiraciji za njen nastanak (skladatelj sam navodi da ga je na skladanje nadahnula „iskonska ona crkvena pučka popijevka“) nego u konkretnim citatima narodnih napjeva ili imitiranju folklornog glazbenog izričaja – ističe Vedran Lesar, mag. musicol.

Zbor Via osnovan je 2009. godine te djeluje kao mješoviti zbor unutar župe sv. Vida u Varaždinu koji okuplja srednjoškolce, studente i mlade zaposlene ljude. Najbitniji aspekt djelovanja zbora je liturgijsko pjevanje na misama u župi te koncertno okupljajući i pjevače iz okolice Varaždina.

Zbor je samostalno izveo djela skladatelja svih stilskih razdoblja od F. Durantea (Magnificat), G. F. Handela (The ways of Zion), F. Schuberta (Misa u G-duru), C. Francka (Misa u A-duru) do Anđelka Igreca (Pjesme štovanja i hvale), B. Brittena (Ceremony of Carols). Osim koncertnih izvedbi u Varaždinu, zbor je gostovao i u Zagrebu, Cresu (Creske kulturne večeri), Medulinu, Čakovcu, Mljetu te u Szombathelyju (Mađarska) i Mariboru (Slovenija). Također, zbor je sudjelovao u humanitarnim koncertima u organizaciji hrvatske podružnice Marijinih obroka.

Posebno se ističe i suradnja s varaždinskim zborom Chorus angelicus i maestrom Anđelkom Igrecom te orkestrom Savaria iz Mađarske koja je rezultirala zajedničkom provedbom više velikih međunarodnih projekata koji uključuju koncertne izvedbe oratorija Stvaranje J. Haydna, oratorija Ilija F. Mendelssohna te kantate Carmina burana C. Orffa. Najveće ostvarenje zbora je samostalna izvedba Hrvatske mise Borisa Papandopula koja spada u najzahtjevnija i najvažnija djela hrvatske zborske baštine. Koncertna izvedba održana je u Peterskirche u Beču 2022. godine pod ravnanjem Luke Šopara i u suradnji s poznatim hrvatskim vokalnim solistima: Tijom Pikijom, Martinom Menegodni, Rokom Radovanom i Matijom Meićem.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje

Međimursko online izdanje