Povežite se s nama

Kultura

Varaždinac Stjepan Jagić: “Svako mjesto ima svog Cinobera, Presvetlog, Dudeka i Regicu”

Objavljeno:

- dana

– Kao statist, u jednom trenutku bio sam smrtno ozbiljan u pogrebnoj povorci, a već kroz pola sata pucam od veselja u seoskim svatovima ili na vatrogasnoj zabavi! Ljudi tada još nisu znali za Hollywood, pa je Hrženica zbog snimanja “Mejaša” bila centar filmskog svijeta – prisjeća se Stjepan Jagić.

Ludbreška Gradska knjižnica i čitaonica „Mladen Kerstner“, Grad Ludbreg i Općina Sveti Đurđ i ove su godine organizirali „Kešnerijadu“, u spomen na svog sugrađanina – književnika, scenarista i redatelja Mladena Kerstnera. Riječ je, podsjećamo, o tvorcu nekih od najpoznatijih hrvatskih televizijskih serija, kao što su kultni „Gruntovčani“, „Dirigenti i mužikaši“ te „Mejaši“.

Spomen-ploča

Potonja serija se na TV ekranima prvi put pojavila 14. kolovoza 1969. godine, te je u nedjelju, 7. srpnja, u Vatrogasnom domu Hrženica obilježena 50. obljetnica premijernog emitiranja. U bogatom trodnevnom kulturno-umjetničkom programu sudjelovali su članovi Limene glazbe KUD-a „Sloga“ Karlovec, Tamburaškog orkestra KUD-a „Juraj Lončarić“ i Amaterske družine „Kešneri“. Središnji događaj proslave bio je otkrivanje spomen-ploče u organizaciji Općine Sv. Đurđ, a prof. Stjepan Hranjec je okupljenima predstavio život i djelo Mladena Kerstnera. Proslavi ove značajne obljetnice prisustvovali su Josip Jany, načelnik Općine Sv. Đurđ, glumci Smiljka Bencet i Nikola Novosel Miško te Stjepan Jagić, koji je tijekom snimanja serije kao 17-godišnji statist nastupio u svim epizodama. U razgovoru za Regionalni tjednik Jagić nam je otkrio brojne detalje o glumačkoj ekipi, koja se dobro provodila u njegovoj rodnoj Hrženici.

Tradicionalna “Kešnerijada” dokaz je da “Gruntovčani” itekako žive u srcima Ludbrežana

– Ekipi redatelja Ive Vrbanića pridružio sam se kao znatiželjan gimnazijalac na feriju koji usput želi zaraditi novce. Naime, u mom rodnom kraju se skromno živjelo od stočarstva i zemljoradnje, te je meni bio bogomdan posao statista i režijskog radnika. Zasukao sam rukave jer je tijekom snimanja šest epizoda „Mejaša“ bilo dosta prenošenja kablova te postavljanja šina na koje je postavljana kamera – prisjeća se Jagić vremena kada je kao maturant upoznao Dudeka, Regicu, Cinobera, Čvarkeša i ostale junake „Mejaša“.

Ta 1969. godina duboko mu je urezana u pamćenje jer je, iako statist, morao biti u svakom trenutku pripravan stati pred kamere.

– Nikad nisi znao što te čeka, u jednom trenutku bio sam smrtno ozbiljan u pogrebnoj povorci, a već kroz pola sata pucam od veselja u seoskim svatovima ili na vatrogasnoj zabavi! Bio sam odjeven kao i svi lokalni mladići i nitko nam nije bio ravan. Ljudi u našem kraju tada još nisu znali za Hollywood, pa je Hrženica zbog snimanja „Mejaša“ bila centar filmskog svijeta – govori kroz smijeh naš sugovornik i odmah dodaje da je seoska krčma “Grozdu“ bila glavno okupljalište glumačke ekipe.

Seoska krčma “Grozdu“ bila je glavno okupljalište uvijek žedne i gladne glumačke ekipe

A njome je rukovodio Jagićev poduzetni tetak, koji je imao dobar „njuh“ kada je u pitanju zarada.

– Takvog krčmara nije bilo u okolici, jednostavno je znao stvoriti novce. Svi statisti, njih 20-ak, svakog petka su dobili novac na ruke, no meni su plaćali dodatno zbog angažmana pri raznošenju snimateljske opreme. Za tjedan dana više bih zaradio od radnika kombinata koji su mjesec dana hranili stoku na farmi bikova – veli Jagić, od kojeg doznajemo da je glumačka ekipa bila jako žedna.

Štoviše, „pili su kao smukovi“ i usput kartali u krčmi, koja je imala radno vrijeme do 22 sata. I opet je tu imao korist Jagićev tetak, jer bi im produženi boravak dodatno naplaćivao!

Skupi oblizeki

– Bila su to lijepa vremena iako se živjelo u oskudici. Još pamtim da je moj tetak u peći znao umjesto drva i ugljena zapaliti jednu svijeću. Mnoge je tim trikom nasamario kada bi se tužili da im je hladno u krčmi. Glumci su mu bili zahvalni jer im je za marendu pekao kukuruzni kruh i od seljaka nabavljao čvarke. I te porcije je „masno“ naplatio, jer gradska gospoda nisu imala pojma da se čvarcima hranilo pse i mačke – rekao je Stjepan Jagić.

Dodajmo da je snimanje „Mejaša“ trajalo oko dva mjeseca i jedino epizoda s kolinjem nije snimljena ljeti.

Kultura

U Muzeju Međimurja izložba “Oton Iveković – slikar Zrinskih“

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Izložbom Otona Ivekovića, velikana historijskog slikarstva i istaknutog predstavnika hrvatske moderne, Muzej Međimurja Čakovec obilježava 70. obljetnicu svoga postojanja. Izložba se otvara u petak, 10. svibnja u 19 sati.

Iz iznimno velikog i značajnog slikarevog opusa, za ovu izložbu odabrana su vrlo specifična djela, tj. niz radova na temu događaja i likova iz povijesti velikaške obitelji Zrinski, koji svjedoče o Ivekovićevoj okupiranosti poviješću ove obitelji i njezinom tematiziranju u umjetničkim djelima od samih početaka slikarskoga djelovanja.

Upravo zbog toga je za vrijeme studija na bečkoj Likovnoj akademiji dobio nadimak „Zrinjimaler” – slikar Zrinskih!

Izložba prezentira niz inačica poznatog „Rastanka Zrinskog i Frankopana od Katarine Zrinske“, počevši od prve verzije slike nastale 1887. godine koju je Oton izradio kao dokaz svog talenta umjesto prijemnog ispita, kada je kao mladić s devetnaest godina odlučio krenuti na bečku Likovnu akademiju. Osim „Rastanka“, na izložbi su prisutne i kompozicije velikog formata „Nikola Šubić Zrinski u Sigetu“ i „Zrinski i Sokolović u Sigetu“, zatim „Ivan Gnade – posljednji Zrinski“, kao i akvareli starih hrvatskih gradova i utvrda koji su bili u posjedu Zrinskih, rađeni za Milenijsku izložbu 1898. u Budimpešti.

Autorica izložbe je dr. sc. Snježana Pintarić, renomirana povjesničarka umjetnosti i muzejska savjetnica, koja za ovu izložbu kaže:

„Ako bi slike trebale imati neki svoj autentični ambijent, prostor u kojem njihovo postojanje ima puno opravdanje, a umjetnički izraz najjači učinak, ako postoji neko okruženje u kojem ćemo osjećati jedinstvo umjetničke namjere i dojma kojeg umjetničko djelo ostavlja u oku promatrača, onda je to u ovom trenutku zasigurno prostor Staroga grada Zrinskih u Čakovcu. Predstavljanjem Otona Ivekovića u Muzeju Međimurja Čakovec završeno je na najljepši način jedno uzbudljivo putovanje od punih stotinu i trideset godina u kojem su, dvorac sa svoje strane, a umjetnik s druge, prošli kroz bure i oluje, doživljavali uspone i padove, bili zaboravljani i zanemarivani, da bi nakon desetljeća ponovno bili otkriveni i adekvatno valorizirani. Mogli bismo isto tako reći da su se slike Otona Ivekovića, iako nisu naslikane ovdje, vratile u Čakovec! Vratile su se u stvarni prostor kojeg je u svojoj imaginaciji Iveković stvorio davne 1887. kada je kao netom završeni đak Obrtne škole, pun prkosa i želje za učenjem slikarskog zanata, sa slikom pod rukom kao dokazom svojeg talenta, krenuo pješice u Beč, prijestolnicu Austro-Ugarskog Carstva da bi se upisao na tamošnju Likovnu akademiju i da bi postao hrvatskim historijskim slikarom.”

Nastavite čitati

Kultura

U Čakovcu 8. i 9. svibnja 51. Majski muzički memorijal „Josip Štolcer Slavenski“

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

U prekrasnom mjesecu svibnju očekuje nas u Čakovcu 51. Majski muzički memorijal „Josip Štolcer Slavenski“.

Prvi dan ove manifestacije, u srijedu 8. svibnja u 13 sati u zgradi Scheier, održat će se koncert studenata Muzičke akademije u Zagrebu, točnije, gudačkog kvarteta imena Visio quartet u sastavu Lea Tvrtković, violina, Vid Krešimir Pavčnik, violina, Vid Ilčić i Lovre Tunuković, violončelo.

Drugi dan, 9. svibnja, u 19 sati slijedi otvorenje izložbe radova učenica i učenika Odjela za likovnu umjetnost i dizajn i smjera Web dizajner Graditeljske škole Čakovec pod nazivom „Tragovima Slavenskog“.

Nakon izložbe program se nastavlja u dvorani Zrinski zgrade Scheier, svečanom dodjelom Nagrade grada Čakovca i koncertom u čast nagrađenoj skladateljici i dakako, Josipu Štolceru Slavenskom.

Ovogodišnja laureatkinja Mirela Ivičević, onima koji iz godine u godinu prate Majski, poznata je kao skladateljica koja nije prvi put dobitnica Nagrade Grada Čakovca. Iako nagrađenu skladbu zbog tehničkih uvjeta nećemo čuti na Večeri laureata, solistica Lucija Stilinović i Ansambl Synchronos izvest će dva izabrana djela iz njenog opusa, dok će nam uživanje u nastavku koncerta i djelima Slavenskog omogućiti Kvartet Sebastian uz sopranisticu Katarinu Toplek Horvat.

Ulaz na programe je slobodan.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje