Filmovi varaždinske Vanime na međunarodnim festivalima
Nakon što su filmovi nastali u produkciji varaždinskog Filmsko kreativnog studija Vanima protekle godine neobično uspješno predstavljali ovaj filmsko kreativni...
ZAŠTO NE PRIČAMO
Ženska soba – Centar za seksualna prava i partnerske organizacije u Zagrebu su predstavile kampanju „Pričajmo jezikom ravnopravnosti“, upozorivši da „hrvatski jezik reflektira neravnopravnost žena u patrijarhalnom društvu“.
Uglavnom, treba koristiti „ženske inačice“ pojedinih „riječi muškog roda“ kad se radi o „ženama i djevojčicama“, na primjer „pilot – pilotkinja“, a ako takvih riječi nema, pozivaju se građani (i, naravno, građanke) da ih izmisle, pa je tako, na primjer, predloženo i ovo: „mudrac – mudrica“… u što baš nisam uvjeren, ali nije to bitno, nego ovo što slijedi.
Kampanja je hvalevrijedna jer u službenoj uporabi (na primjer u natječajima za radna mjesta) treba ravnopravno koristiti oblike kao što su „vozač – vozačica“.
Ali nešto je trulo u kampanji ovoj. I to već u naslovu: „Pričajmo jezikom ravnopravnosti“.
Pokojni Tomislav Lipljin često je (i javno) znao reći: „Mi Hrvati ne pričamo, nego pripovijedamo ili razgovaramo, odnosno govorimo“ (ovisno o kontekstu). To mnogi ne znaju, što i nije smrtni grijeh: jasno je da je u svakodnevnom govoru glagol „pričati“ čest, a (prečesto) se zavuče i u medijski prostor.
No svakako bi ga trebalo izbjegavati u službenoj uporabi, a naročito u kampanji kojoj je tema – hrvatski jezik.
Ne bi to bilo tako strašno da se na službenu web-stranicu kampanje nije uvukao i ovaj „ravnopravni“ par: „hirurg – hirurškinja“. Pa dokle, draga braćo… i sestre?! „Dokle će to tako? Dokle će u mojoj kući da popuje svako?!“ (citat iz „Pozorišta u kući“ Novaka Novaka).
P. S. Umro je akademik Ante Stamać – profesor, čudak, prijatelj, genij; majstor hrvatskog jezika. Još je 1999. u velikoj anketi „Što očekujete u novom tisućljeću“ odgovorio najpametnije: „U novom tisućljeću očekujem samo svoju smrt“. Neka mu je laka hrvatska zemljica koju je toliko volio.
Izvor:
Foto: FACEBOOK / ŽENSKA SOBA
U nedjelju, 21.travnja, u muzeju Dvora Trakošćan održano je uzbudljivo predstavljanje proširene stvarnosti kao novog dodatka stalnom postavu muzeju.
Posjetitelji su s oduševljenjem doživjeli ovu tehnologiju, koja je oživjela povijesni ambijent dvorca. Mnogi su iskoristili priliku za fotografiranje, stvarajući nezaboravne uspomene u ovom jedinstvenom okruženju.
Proširena stvarnost proizašla je iz uspješne suradnje Dvora Trakošćan te poduzeća Delta Reality. Posjetiteljima je omogućeno preuzimanje aplikacije „Oživjeli Trakošćan“ kojom, nakon skeniranja markera u muzeju, mogu vidjeti oživljene prikaze koji dočaravaju kakav je zapravo bio život u dvorcu.
Proteklog tjedna, u Europskom kulturnom centru u palači Palazzo Mora u Veneciji, paralelno s otvorenjem 60. Venecijanskog bijenala, otvorena je izložba “Personal Structures – Beyond Boundaries” u sklopu koje izlaže i varaždinski kipar Nikola Vudrag.
Vudragove skulpture Prometheusa i Atlasa postavljene na samom ulazu u palaču moći će vidjeti tisuće ljudi iz cijelog svijeta koji dolaze posjetiti 60. Venecijanski bijenale, ali i brojne komplementarne izložbe koje će do 24. studenog biti održane u Veneciji.
Izložba Europskog kulturnog centra (ECC) najstarija je takva izložba suvremene umjetnosti koja se održava tijekom Venecijanskog bijenala, a iz godine u godinu privlači sve više posjetitelja. Prema riječima glavne organizatorice izložbe, Sare Danielli, do kraja studenog izložbu će posjetiti oko pola milijuna ljudi.
– Tema ovogodišnje izložbe ECC-a nastoji izraziti složenost izazova globalnih migracija i zamršene mreže nacionalnih identiteta, ali i činjenice kako je svatko od nas pod utjecajem određenih okolnosti i granica koje mora nadići. Rad Nikole Vudraga “Prometheus i Atlas” postavljen na samom ulazu u Palazzo Mora simbolično je i ulaz na putovanje kompletnom temom izložbe koja problematizira suočavanje s granicama koje su nam nametnute. Prometheus i Atlas predstavljaju pobunu protiv nepravde u mitološkom kontekstu i te dvije skulpture, visoke tri metra, na ulazu u Palazzo Mora artikuliraju glavnu poruku izložbe, a to je kako je moguće nadići svoje osobne granice, bez obzira na vanjske pritiske i izazove – istaknula je glavna organizatorica izložbe Sara Danielli.
Vudrag u Veneciji izlaže pod produkcijom Metamorphosis Art Projects s londonskom adresom, a podršku varaždinskom kiparu u Veneciji su pružili i predstavnici Grada Varaždina, gradonačelnik Neven Bosilj i zamjenik gradonačelnika Miroslav Marković.
– Izuzetno smo ponosni što smo mogli doći u znak podrške izložbi kipara Nikole Vudraga tijekom prestižnog Venecijanskog bijenala. Varaždin je grad koji cijeni kulturu, kreativnost i inovativnost, a imati umjetnika koji je prepoznat na međunarodnoj razini učvršćuje našu predanost razvoju umjetničkih nastojanja Nikole Vudraga, ali i drugih varaždinskih umjetnika. Ovakve izložbe, ne samo da povećavaju ugled našeg grada, već također potiču veze i suradnje koje mogu doprinijeti prepoznatljivosti Varaždina na inozemnoj karti kulture u godinama koje dolaze – rekao je gradonačelnik Neven Bosilj nakon svečanog otvorenja izložbe.