Glazba Davora Bobića remek-djelo je ne samo hrvatske, nego i europske scene
Skladatelj, pedagog, organizator i voditelj nekad varaždinske, a danas osječke glazbene sezone te dugogodišnji ravnatelj Varaždinskih baroknih večeri, Davor Bobić,...
U Varaždinskoj Gradskoj knjižnici i čitaonici Metel Ožegović danas s početkom u 19 sati održat će se predavanje o prvoj žirafi koja je proputovala po svijetu i došla preko Varaždina u Beč.
>>Prva umiljata žirafa u Varaždin stigla 1828., a na putu do Beča prespavala je i u Oštricama!
Predavanje “Erste Giraffe in Wien” profesora i umjetnika Vladimira Gudca, bit će nastavljeno osebujnom izložbom u prostorima varaždinskog RezervArta u petak u 19 sati.
Izložba u Varaždinu, sadrži više međusobno povezanih dijelova. Jedan dio čini cjelina od 8 fotografija dizalica u Riječkoj luci. Dizalice u konteinekskoj luci svojim oblikom sugeriraju izgled žirafe te čine „nehtijeni“ spomen na iskrcavanje žirafe u Riječku luku.
Brodom pristigla iz Venecije, iz Rijeke je žirafa hodajući krenula uz nadzor timaritelja i u organizaciji za tu prigodu, posebno oformljene vojne pratnje. Zbog tog događaja, a osobito zbog senzacije i dočeka žirafe u Beču ¸19.8.1828. godine ovim se segmentom izložbe želi komemorirati „događaj koji je izostao“. Naime NIJE zabilježen događaj ili točnije rečeno doživljaj ljudi koji su se u Rijeci mogli susresti sa tom ,za to vrijeme, senzacionalnom životinjom.
Uz svaku fotografiju postavljaju se pripadajuće „magične polukugle“ koje sugeriraju nastanak suvenira koji „nisu nastali“ u vrijeme dolaska žirafe u Rijeku, ali su obilato nastajali tijekom 1828. godine dana u Beču, izazvavši prvi u Europi veliki javno val opsesiju i pomodnost. Ta je životinja izazvala oduševljenje kod publike koja je u do tad nepoznatom broju hodočastila u Schonbrunn-zoološki vrt, gdje je životinja bila smještena.
Zološki vrt u Schonbrunu morao je od tad nadalje prerasti carske okvire i postati „javna stvar“. Veliki interes je prerastao u modu /Alles alla Giraffe/ modu koja je zahvatila područje odjevanja,glazbe,kazališta i viševrsnih gadgeta.
Osnova tog oduševljenja bio je IZGLED te visoke i neagresivne životinje koja malo spava malo jede i ne glasa se. Svi kroničari tog vremena, pa i oni iz naših dana, slažu se da je IZGLED žirafe izazvao promjenu javnog vizualiteta tj. uveo do tad nepostojeći „bio design“ čime je ukinuta dominacija K&K razdoblja sa do tada stoljećima dominantnom ikonografijom grabežljivih i „imperijalnih životinja“ orlova i lavova. Taj novi izgled pokrenuo je novi val „moderniteta“ koji je uskoro rezultirao time da je Beč postao jedno jedno od središte moderniteta u Europi. Na scenu su stupili mladi a „Jugendstil“ je postao stil na prijelazu 19. u 20. stoljeće.
Drugi dio izložbe čine nove konstrukcije potaknute izgledom žirafine kože,naime njezinim mrljama i „mrežim crtežom“ koji prekrivaju njezino cijelo tijelo. Meni je veliki broj kutija, raznorazne ambalaže, poslužilo za recikliranje. Izdadio sam za maket jednog novog grada Varaždina. Naravno radi se o idejnom projektu koji je u polazištu i konačnom rezultatu UTOPIJA. Ali budući da se je ,bez svake sumnje, čovjek na planeti zemlji ogriješio o sve što je nekad bilo priridno, cjelokupna budućnost čovječanstva je UTOPIJA.
Stoga je taj reciklirani model grada igra kutijama koja može usporiti sveopću laž o održivosti razvoja i takozvanoj individualnoj kreativnosti.
U sklopu tog dijela izložbe prikazuju se još neke utopije. Ona o pomorskoj plovnoj liniji posredstvom branda Giraffenline i ona o Varaždinu gradu po mjeri djece i ona o novim središtu upravljanja gradom, utemeljen na kobnoj činjenici velikog požara iz 18. stoljeća zbog čega je Varaždin izgubio status glavnog grada republike Hrvatske.
Potaknut time, prijedlog novog Giraffenqvartiera želi biti doprinos promišljanju novog grada Varaždina, koji je izazvan činjenicom da je ta visoka životinja Žirafa 23. srpnja 1828. godine (vožena spacijalni kolima) „stigla“ u Varaždin.
Povijesne činjenice (autentični zapisnici) pokazuju da jer Varaždin (Warasdin) bio posljednja stanica u Hrvatskoj na putu prema Beču, u slijedu od Kaira(Cairo), Alexandrije, Venezije, Rijeke (Fiume), Delnica (Delnize), Karlovca (Carlstadt), Zagreba(Agram) pa dalje prema Szombathyu, Sopranu i Laxenburgu da bi uz opće oduševljenje građanstva dočekana u Beču (Wien).
Treći dio izložbe čini verbalna i vizualna prezentacija činjenica vezanih uz stvarni put i događaje nazvane u povijesti grada Beča kao Alles alla Giraffe ,opisanih u knjizi Christe Riedl* – Dorn iscrpnoj analizi fenomena prve žirafe u Beču.
Taj dio tzv. predavanje je želja za objašnjenjem cjelokupne izložbe uz explikaciju metoda: „retro-futura“ „perceptivno misaono sljepilo“ „nelinearna povijest“ i pojma provincijalizam.
Dodatni dio cijele ove manifestacije je izrada memorijalnog obilježja (skulptura i Giraffen zebre) dolaska i prolaska žirafe kroz Varaždin, u dogovoru sa Art centrom Rezervart te uspostava dana memorije Giraffe, kao sjećanje na 23.7.1928.
U srijedu, 24. travnja, održano je službeno otvorenje izložbe „Tko tu koga ženi?” koja predstavlja središnje događanje povodom 70. obljetnice postojanja muzeja Dvor Trakošćan.
Obilježavanju je prisustvovala i ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek, župan Anđelko Stričak, načelnik Općine Bednja Damir Poljak te brojni drugi uzvanici i građani.
– Dvorac Trakošćan je od samog početka prepoznat kao iznimno vrijedan spomenički kompleks kojeg je krasila vrsnoća samog graditeljskog sklopa, ali i jedinstvena povezanost s prirodom. To je ono što je Trakošćan učinilo tako atraktivnim, toliko posjećenim i tako posebnim među nizom dvoraca u sjeverozapadnoj Hrvatskoj. Sam rad muzeja, ideja da se ovdje uspostavi muzejska zbirka, doprinijela je tome da se dvorac na najbolji mogući način cijelo vrijeme održavao i obnavljao. Vjerujemo da će, uz velike ambicije i planove sadašnje ravnateljice, u sljedećim godinama dvorac doživjeti značajna unapređenja, postati još atraktivniji i pristupačniji brojnim posjetiteljima – istaknula je ministrica Obuljen Koržinek.
Čestitke je uputio i župan Anđelko Stričak.
Ravnateljica Muzeja Goranka Horjan je istaknula da gotovo da nema turističke promidžbe Lijepe naše bez slike Trakošćana.
– Svaka obnova postava u Trakošćanu ima jednu zadanu komponentu, maksimalno uvažavati sačuvani interijer. Sadašnja muzeološka koncepcija prezentira život hrvatskog plemstva, odnosno nasljeđe obitelji Drašković, a jedan smo od rijetkih muzeja koji izlaže veliki postotak svog fundusa, gotovo 70 posto, dakle pristupačnost građe je na prvome mjestu – rekla je Goranka Horjan i dodala da muzej ima nekoliko zbirki koje sadrže vrhunska dostignuća umjetničkog obrta.
– Uvijek smo bili fokusirani na prezentaciju stalnog postava, međutim sve više se otvaramo i drugim događanjima i radionicama te cijela paleta aktivnosti svjedoči o 70-godišnjem radu Dvora Trakošćan – naglasila je ravnateljica.
Izložba „Tko tu koga ženi“ je realizirana uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija i moći će se razgledati sve do 15. rujna.
Izložba prikazuje ugovorene brakove koji su sve do u 20. stoljeće bili sastavni dio socijalno-ekonomskih strategija plemićkih i velikaških obitelji i sredstvo stjecanja i potvrđivanja društvenog i materijalnog položaja te ostvarivanja političkih ciljeva. Autorica stručne koncepcije je kustosica Andreja Srednoselec, stručna suradnica Marina Bregovac Pisk, a likovni postav oblikovala je Ana Katurić.
Osim službenog otvorenja izložbe, za posjetitelje je priređen bogat glazbeni program, impresivan light show te se ukazala prilika za druženje s muzealcima, što je upotpunilo događanje. „Povezani kroz vrijeme”, kao slogan kojim Dvor Trakošćan želi obilježiti ovih 70 godina, ističe važnost kontinuirane povezanosti s prošlošću, oblikovanje sadašnjosti te zajedničko stvaranje budućnosti.
Novi glazbeni spektakl priprema Glazbena škola u Varaždinu u suradnji s gostima iz Barcelone: u četvrtak, 2. svibnja, u 20 sati će ispred vile Bedeković u Varaždinu početi zajednički open-air koncert učenika ove škole, učenika škole IEA Oriol Martorell iz Barcelone i zbora Via.
Čak 170-ak mladih, 100-tinjak u zboru i 70-ak u simfonijskom orkestru, nastupit će pod dirigentskom palicom profesorice Dade Ruža, a na programu će biti djela F. Schuberta, G. Verdija, O. Petersona, A. Kabilja, P. Casalsa. Ulaz na koncert je besplatan.
Najavljeno je to na konferenciji za novinare na kojoj su, uz ravnatelja Glazbene škole Davora Matačića i profesoricu te škole Dadu Ružu, prisustvovali i zamjenica župana Silvija Zagorec, pročelnica Upravnog odjela za društvene djelatnosti Grada Varaždina Danijela Vusić, ravnatelj Koncertnog ureda Varaždin Raymond Rojnik, kao i Jerónimo Fuentes Candau, zamjenik veleposlanika Kraljevine Španjolske u Republici Hrvatskoj, ujedno i otpravnik kulturnih poslova pri Veleposlanstvu.
Suradnja sa školom iz Barcelone započela je putem Erasmus+ projekta u prosincu, kada su učenici varaždinske Glazbene škole gostovali u Barceloni, a open-air koncert će biti uzvratno gostovanje.
– Odlučili smo napraviti veći projekt s programom klasične glazbe. U prvom dijelu izvest ćemo 8. simfoniju, takozvanu „Nedovršenu“ Franza Schuberta koju mnogi možda pamte kao scensku glazbu iz crtića Štrumfovi. Slijedi dio u kojem će sudjelovati i mješoviti djevojački zbor, a počet ćemo s djelom katalonskog skladatelja Pavla Casalsa u mojoj obradi za gudački orkestar. Nakon toga ćemo izvesti nekoliko opernih djela iz Verdijevog opusa, iz Trubadura, Nabucca i Traviate. Predstavit će se solisti, sopranistica Ivona Borak i alt Eva Osonjački, perspektivne učenice naše škole koje su se istaknule visokim nagradama na brojnim natjecanjima, a uz njih i dvojica solista, naši bivši učenici, tenor Mislav Lucić i bariton Dorian Stipčić. U završnici ćemo iskoračiti u područje mjuzikla uz „Jaltu Jaltu“ Alfija Kabilja, izvest ćemo gospel kanadskog jazz skladatelja Oscara Petersona, a na samom kraju izvodimo „Barcelonu“, poznatu skladu Freddiea Mercuryja, koju je za tu prigodu obradio naš kolega, profesor Marko Prepelić – najavila je prof. Ruža.
Koncert u suradnji s gostima iz Barcelone nova je potvrda da je kvalitetan rad Glazbene škole u Varaždinu prepoznat i međunarodno, napomenula je zamjenica župana Silvija Zagorec. – Da s glazbenim školama i konzervatorijima u Europi odlično surađuju, govori najnoviji koncert, još jedan mali glazbeni spektakl u nizu. Čestitam im i na svim uspjesima, a posebno na tome što doprinose statusu UNESCO grada glazbe koji nosi Varaždin. Uvijek smo rado domaćini, a posebice kada gosti stvaraju s našim učenicima. Gosti tada postaju prijatelji za cijeli život. Sve građane pozivam na koncert u četvrtak, 2. svibnja, na slavlje glazbe, mladosti i darovitosti koje doslovno prelazi granice – istaknula je zamjenica župana Zagorec.
Građane je na koncert pozvala i Danijela Vusić, pročelnica Upravnog odjela za društvene djelatnosti Grada Varaždina.
– Grad Varaždin svesrdno podržava Glazbenu školu u Varaždinu, koja ima veliki značaj, ne samo kao obrazovna ustanova, nego i kao institucija koja doprinosi kulturnoj i umjetničkoj suradnji, posebno s Koncertnim uredom Varaždin. Suradnja se nastavlja i na ovom međunarodnom projektu, koji je plod suradnje za koju se nadamo da će biti dugogodišnja – rekla je pročelnica Vusić.
Već godinama imamo odličan odnos s Glazbenom školom u Varaždinu, istaknuo je pak zamjenik veleposlanika Jerónimo Fuentes Candau.
– Ključna je bila 2016. godina kada smo primili i prihvatili poziv da dođemo na Varaždinske barokne večer kao zemlja gost. Tada je počela ova lijepa priča, održani su koncerti u Varaždinu, ali su bili i naši gosti na poznatim božićnim koncertima u Zagrebu. Ovaj koncert je prekrasan rezultat ovoga svega, ali je zapravo plod direktne suradnje dvije obrazovne institucije, što je lijep primjer suradnje civilnoga društva – rekao je Jerónimo Fuentes Candau.
Koncertnom uredu Varaždin ovo će biti četvrti veliki, grandiozni koncert u suradnji s Glazbenom školom u Varaždinu. – Ovime smo za tisuću djece omogućili da nastupaju pred tisućama gledatelja, a to je jedna od najvećih motivacija za svako dijete koje se bavi glazbom – naveo je ravnatelj Raymond Rojnik.
Ravnatelj Glazbene škole u Varaždinu Davor Matačić je mladim umjetnicima i prijateljima iz Barcelone te učenicima svoje škole poželio puno snage za završne pripreme.
– Sada je pred njima uvježbavanje zadnjih detalja za interpretaciju vrlo zahtjevnog programa koji je postavila kolegica Dada Ruža – zaključio je Matačić.