MILJENKO STANČIĆ – 35 GODINA KASNIJE
Preko dvadeset djela i dokumentarne fotografije Miljenka Stančića izložene su od subote u Galerijskom centru. Time je Varaždin ponovo poručio – Stančić je uvijek s nama
U svibnju 1977. godine svijet je ostao bez velikog slikara. No, bez obzira na ta desetljeća koja su prošla od njegove smrti, Miljenko Stančić i dalje plijeni pažnju gdje god se našao. Naravno, svojim slikama koje su obilježile cijeli jedan vremenski period. One nikad ne stare i uvijek su u modi, složio bi se s time vjerojatno svatko, a posebice oni koji su se našli na otvorenju izložbe njegovih radova.
Preko dvadeset Stančićevih platna i dokumentarnih fotografija od subote stoje u Galerijskom centru Varaždin gdje je otvorena izložba “Miljenko Stančić – 35 godina poslije”. Tom se izložbom obilježava 35 godina od smrti ovog velikana, a specijalno za nju sakupljena su brojna njegova djela koja se skrivaju kod kolekcionara, ali i varaždinskog Gradskog muzeja. – Dio slika je iz zbirke Gradskog muzeja, dio od obitelji Stančić te od nekoliko kolekcionara koji su rado ustupili djela iz svojih privatnih zbirki – rekao je Ivan Mesek, ravnatelj Galerijskog centra.
Sve to izloženo je na dva kata galerijskog prostora koji postoji praktički samo kako bi držao Stančića još uvijek među nama. – U sklopu ove izložbe pokušali smo napraviti presjek njegova stvaralaštva i prezentirati slike koje publika još nije vidjela – nastavio je Mesek.
Radovi izloženi u prostoru zainteresirali su velik broj Varaždinki i Varaždinaca te im pružili uvid u Stančića kakvog možda do sad nisu doživjeli. Upravo je ova izložba pružila pregled svih faza stvaralaštva ovog varaždinskog slikara, a za nju su odabrana upravo ona ključna djela koja su javnosti rijetko prezentirana.
Obogaćen fundus
Metamorfoze, Zeleni interijer i mnoga druga Stančićeva djela popunila su u subotu Galerijski centar. No, zvijezda večeri bila je slika koja je došla čak iz Belgije. Nju je jedan od varaždinskih kolekcionara kupio nedavno. – Lijepo je da se sve više Stančićevih djela vraća u Varaždin – zaključio je Mesek. Tako je fundus Stančićevih djela u rodnom gradu još bogatiji.
Ovo je još jedna izložba u nizu koja Stančića drži uvijek među nama, ako je to uopće potrebno s obzirom koliko je cijenjen, a koje su održane u posljednje vrijeme. Sudeći prema ranijim reakcijama i ovo je pun pogodak. – Prošle su godine njegovi radovi bili postavljeni i u Splitu. Neki od njih bili su iz fundusa koji je priređen za ovu priliku. Ta je izložba proglašena likovnim događajem godine – rekao je Mesek te dodao – Mi se trudimo i dalje svima ga prezentirati jer je uistinu jedinstven te od velikog značaja za naš grad.
Da se njegova djela trebaju izuzetno cijeniti govori i sama činjenica da je upravo Varaždin među rijetkim gradovima koji imaju svog slikara. Pejzaži Varaždina prikazani Stančićevim stilom rijetkost su koju treba cijeniti i jedinstveni su. Upravo zato, od velikog je značenja i ova izložba, a trebalo bi ih biti još i više.
“…Varaždin mi je mjera i obrazac…”
…Slikam Varaždin onakav kakav on i jest: zeleni od ove naše panonske vlage i sivi od ove naše varaždinske prašine… Varaždin mi je mjera i obrazac… – govorio je Stančić o svojim djelima. Bilo je to prije mnogo godina pošto je davne 1977. godine, početkom svibnja, u 51. godini života završio njegov stvaralački put. Da nije umro tako rano imao bi danas 86 godina, a javnost još više djela jednog od najvećih hrvatskih slikara kojemu je Varaždin bio velika inspiracija.
Pobornik individualizma, začetnik nadrealizma u hrvatskoj umjetnosti, Stančić je ostavio neizbrisiv trag. Od najranijih djela – Portret prijatelja, Pejzaž, Mrtva priroda koje je naslikao već u gimnazijskim danima imao je jedinstven stil. Publici i kritičarima “zapeo je za oko” već 1952. godine izložbom u Muzeju za umjetnost i obrt. Od tada ga jedan dio likovne kritike smatra začetnikom nadrealističkog slikarstva u Hrvatskoj. Osim toga, Stančić je objavljivao ilustracije u raznim hrvatskim časopisima, a iskazao se i kao scenograf.
Ipak, ono što ga je istaklo među masama jest snažan autobiografski i psihološki naboj koji se jasno razaznaje na njegovim slikama. Upravo je njegov osebujan stil ono što ostaje i za buduće genaracije.
Izvor:
Foto: Andrej Švoger