U Varaždinu je od 14. do 16. lipnja održan Ikar fest, prvi internacionalni konzervatorsko-restauratorski festival.
Riječ je o festivalu koji pomalo iskače iz okvira susreta na koje smo navikli, a govori o kulturnoj baštini, odnosno o podizanju svijesti o njezinom očuvanju, te prije svega o konzervatorsko-restauratorskoj struci koja je inače vrlo skrivena od očiju javnosti.
Organizator je Gradski muzej Varaždin, stručna voditeljica programa Daša Suhić Hižak, konzervatorica-restauratorica u GMV-u, a organizacijski odbor činili su ravnatelj GMV-a Miran Bojanić Morandini, viša kustosica Elizabeta Igrec, viša dokumentaristica Petra Marincel, konzervator-restaurator Petar Nevžala, muzejska pedagoginja Jelena Petković i muzejski tehničar Marko Stančin.
Festival se sastojao od stručnog dijela koji je uključivao izlaganja i prezentacije te programa za javnost.
– Htjela sam naš rad predstaviti široj publici, da se pobliže upozna s našom strukom. Inovativnost je u tome što smo spojili različite vrste umjetnosti kao što su film, glazba, moda, predstave, gluma, i slično, a cilj je bio na zabavni način prikazati ljudima našu struku. Stručni skupovi najčešće su koncipirani samo od predavanja, pa vam padne koncentracija i može biti monotono, stoga sam htjela modernizirati taj događaj i iz jedne druge perspektive prikazati o čemu se ovdje radi – rekla je idejna začetnica festivala i stručna voditeljica programa Daša Suhić Hižak, konzervatorica-restauratorica u GMV-u.
Zašto “Ikar fest”?
– Svi znamo priču iz grčke mitologije o Dedalu i Ikaru, gdje su negativni faktori vlaga i sunce. Povukla sam tako paralelu s kulturnom baštinom jer je kod kulturne baštine vrlo bitna mikro klima, dakle vlaga i temperatura. Ako je previše vlage ili previše sunca, kulturna baština nam propada. Ovo je bila dobra poveznica i tu sam crpila ideju – pojasnila je Suhić Hižak koja je uz organizacijski odbor osmislila zanimljiv trodnevni program na nekoliko muzejskih lokacija.
Naime, otvorenje festivala održano je u palači Herzer, gdje su se održavala predavanja, a samu svečanost otvorenja uveličao je akademski glumac Karlo Mrkša svojim performansom utjelovljenja lika Ikara. Nakon toga su uslijedila predavanja za struku, a popodne je za javnost bila otvorena izložba “Restauratorski izlog”.
Modna revija, izložbe, predstava…
– Bilo je jako interesantno svečano otvorenje za struku, Karlo Mrkša je izveo odličan performans. Na popodnevnoj izložbi “Restauratorski izlog” u palači Sermage su djeca, odrasli te svi znatiželjnici i ljubitelji umjetnosti na licu mjesta mogli vidjeti kako se restaurira neki predmet. Bilo je tu puno različite građe: skulpture, slike, tekstila… Zanimljiv je bio i drugi dan, kada su u istim izlozima sudjelovali studenti s Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, s odjela za konzervaciju i restauraciju. Imali smo i mali atelje, gdje su ljudi sami mogli isprobati kako se to radi – ispričala je Suhić Hižak te dodala da su takvi programi bili pun pogodak jer su privukli veliki broj posjetitelja, među kojima i djece.
Na Trgu Miljenka Stančića u srijedu je održana i modna revija inspirirana kukcima, čija je autorica bila Melita Kukec uz svoj Kookabee design. Zašto kukci?
– Zato što oni napadaju kulturnu baštinu, imamo jako puno štetnika koji grickaju uglavnom drvo i kopaju kanale u kojima grade stanove za svoje ličinke, pa onda mi restauratori moramo posezati za različitim metodama njihova suzbijanja. Bio je to zabavni događaj koji na drugačiji način podiže svijest o zaštiti kulturne baštine od kukaca – rekla je voditeljica programa.
U četvrtak je još održana predstava za djecu “Muzejske spike” u kojoj igraju Igor Baksa i Mirna Ostrošić, nakon čega je u palači Sermage uslijedilo muzejsko kino uz film “Labyrinth” iz 80-ih godina, koji simbolizira donošenje pravih, odnosno mogućnost donošenja krivih odluka u restauraciji.
– Moramo se držati strogih etičkih načela struke. Ako odemo malo desno ili lijevo, vrlo lako možemo uništiti predmet – objasnila je naša sugovornica.
U večernjim satima u atriju Staroga grada nastupila je makedonska glazbenica Katinka Dimkaroska, ispričavši priču o tajnovitoj flauti, izradi njezine replike i otkrivši kako je zvučala glazba neandertalaca. Spomenuta flauta zapravo je kost spiljskog medvjeda, pronađena u spilji Divje babe u Sloveniji, a smatra se prvim puhačkim instrumentom Neandertalaca. Uz Katinku Dimkarosku su nastupili i udaraljkaši Glazbene škole u Varaždinu pod imenom Drum Attack.
Restauratori – kreativci
Zadnji dan, u petak ujutro, u palači Sermage je održana izložba “Restauracija vs. relaksacija” koja je pokazala da su restauratori u slobodno vrijeme ustvari veliki kreativci koji stvaraju razna umjetnička djela.
– Restauratori-konzervatori se u svojoj struci moraju držati strogih etičkih načela struke i ne mogu biti previše kreativni, stoga smo htjeli pokazati i onu drugu stranu budući da su svi završili umjetničke škole. Potrebno je visokoškolsko obrazovanje da postanete restaurator-konzervator, ono se stječe na likovnim akademijama ili sveučilištima, pa smo tako htjeli pokazati umjetnička djela koja restauratori stvaraju u svoje slobodno vrijeme. Bilo je tu pjevanja, slikarskih djela, kiparstva i brojnih drugih grana umjetnosti – navela je Suhić Hižak.
Zadnje događanje bilo je izlaganje “Interdisciplinarnost na djelu”, predavanje o restauraciji čembala koje su održali graditelj čembala Zlatko Pavlinić i Mihovil Depolo.
Što sve obuhvaća restauracija?
Kako navodi Daša Suhić Hižak, postoji više grana restauracije.
– Možete upisati studij restauracije slika, polikromirane skulpture, tekstila, keramike, kamena… Postoji više grana, ali sve su jednako zahtjevne jer svaki je predmet sam za sebe zahtjevan i individualan, kao pacijent – morate za svakoga zasebno postaviti dijagnozu. Proces restauracije potom može trajati od mjesec dana do tri godine, ovisi o težini oštećenja. Ako je manje oštećenje, može trajati mjesec dana, a ako radite na nekom oltaru, to može potrajati nekoliko godina – rekla je i dodala da je u Varaždinu restauratora vrlo malo.
– U našem Muzeju smo samo kolega Petar Nevžala, restaurator-konzervator tekstila, i ja, restauratorica-konzervatorica slika i polikromirane skulpture. Deficit je zapravo, ali isto tako, u muzejima se zapošljava malo konzervatora-restauratora jer je potrebno napraviti prikladan restauratorski odjel kako bi se mogli zapošljavati i stručni ljudi – govori Suhić Hižak i navodi da GMV ima građe “za tri života” koju treba restaurirati.
– Trudimo se da to bude najbolje što se može, ali budući da nas je malo, to ide sporo. Restauracija-konzervacija je struka koja je sama po sebi “spora”, tu ne možete raditi brzo i brzopleto upravo zbog tih etičkih načela kojih se morate pridržavati. Najzahtjevniji dio posla je da težite originalu, originalnim materijalima, da sve fotografirate te da se posloži i bilježi dokumentacija prije, tijekom i nakon zahvata. Isto tako je važno da su svi materijali s kojima radite reverzibilni, odnosno da ih možete ukloniti kako se ne bi narušio originalni predmet od kulturno-povijesnog značaja – istaknula je naša sugovornica.
Posjećenost iznad očekivanja
Na kraju, odaziv javnosti na Ikar fest bio je iznad svih očekivanja, navodi.
– Bila sam skeptična jer je to dosta inovativan koncept, mislili smo da će biti manja posjećenost, ali ovo me stvarno ugodno iznenadilo i jako sam sretna zbog uspješnosti festivala. Nadam se da će i druge godine biti prilike za to. Imali smo više od 50 stručnjaka koji su došli na ovaj skup, imali smo odlična predavanja i puno smo naučili – zaključila je varaždinska konzervatorica-restauratorica.
Ovogodišnji Međunarodni dan muzeja u Muzeju Grada Preloga slavi se u velikom tonu, uz 85. godina ljubavi prema životu i umjetnosti najvećeg hrvatskog kolekcionara umjetnina Vladimira Malogorskog.
Stoga je u četvrtak, 16. svibnja, u Muzeju Grada Preloga otvorena izložba poznatog naivnog slikara i kipara Slavka Stolnika iz Zbirke Vladimira Malogorskog.
Muzej Croata insulanus Grada Preloga poziva sve zainteresirane da zavire u svijet raskošnih boja zagorskog umjetnika Slavka Stolnika, čije su izložbe u današnjici vrlo rijetke, a ipak omogućene zahvaljujući Zbirci Vladimira Malogorskog.
Izložba se može razgledati do 3. lipnja, a kakva je bila atmosfera na otvaranju pogledajte u galeriji fotografija:
Koncert učenika uz Varaždinski komorni koncert svake se godine već tradicionalno održava na posljednji dan Varaždinskih baroknih večeri i na tradicionalnom, proljetnom koncertu, gdje su učenici Škole u prilici izvest nešto slobodniji program od onog na Festivalu.
Učenici Glazbene škole u Varaždinu posljednji su puta nastupali uz Varaždinski komorni orkestar na Varaždinskim baroknim večerima, a 16. svibnja 2024. godine predstaviti će se zainteresiranoj publici u Glazbenoj školi u Varaždinu i to ponovno uz podršku Varaždinskog komornog orkestra.
Na koncertu će biti zastupljeni gotovo svi odjeli Škole, a mladi umjetnici već s nestrpljenjem očekuju ovaj nastup.
– Nastupiti uz orkestar poseban je užitak i zasigurno događaj koji se pamti za cijeli život te mi je iznimno zadovoljstvo da ćemo i ovog puta biti u mogućnosti pružiti učenicima priliku za ovaj nastup – istaknuo je ravnatelj Glazbene škole u Varaždinu Davor Matačić.
Ne propustite priliku uživati u nastupu mladih talenta Glazbene škole u Varaždinu u četvrtak 16. svibnja 2024. godine s početkom u 19 sati u Velikoj koncertnoj dvorani Glazbene škole u Varaždinu. Ulaz na koncert je slobodan.
Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.
Neophodni kolačići
Neophodni kolačići trebali bi biti omogućeni uvijek kako bismo mogli spremiti vaše postavke kolačića.
Ukoliko onemogućite ovaj kolačić, mi nećemo moći spremiti vaše postavke. To znači da ćete prilikom svake posjete morati odobriti ili blokirati kolačiće.