Varaždinski skladatelj Davor Bobić dobio prostor u stalnom postavu “Kuće tambure“
Varaždinski skladatelj Davor Bobić dobio je ovih dana prostor u stalnom izložbenom postavu u osebujnijoj „Kući tambure“ koja je svečano...
U Varaždinskoj Gradskoj knjižnici i čitaonici Metel Ožegović danas s početkom u 19 sati održat će se predavanje o prvoj žirafi koja je proputovala po svijetu i došla preko Varaždina u Beč.
>>Prva umiljata žirafa u Varaždin stigla 1828., a na putu do Beča prespavala je i u Oštricama!
Predavanje “Erste Giraffe in Wien” profesora i umjetnika Vladimira Gudca, bit će nastavljeno osebujnom izložbom u prostorima varaždinskog RezervArta u petak u 19 sati.
Izložba u Varaždinu, sadrži više međusobno povezanih dijelova. Jedan dio čini cjelina od 8 fotografija dizalica u Riječkoj luci. Dizalice u konteinekskoj luci svojim oblikom sugeriraju izgled žirafe te čine „nehtijeni“ spomen na iskrcavanje žirafe u Riječku luku.
Brodom pristigla iz Venecije, iz Rijeke je žirafa hodajući krenula uz nadzor timaritelja i u organizaciji za tu prigodu, posebno oformljene vojne pratnje. Zbog tog događaja, a osobito zbog senzacije i dočeka žirafe u Beču ¸19.8.1828. godine ovim se segmentom izložbe želi komemorirati „događaj koji je izostao“. Naime NIJE zabilježen događaj ili točnije rečeno doživljaj ljudi koji su se u Rijeci mogli susresti sa tom ,za to vrijeme, senzacionalnom životinjom.
Uz svaku fotografiju postavljaju se pripadajuće „magične polukugle“ koje sugeriraju nastanak suvenira koji „nisu nastali“ u vrijeme dolaska žirafe u Rijeku, ali su obilato nastajali tijekom 1828. godine dana u Beču, izazvavši prvi u Europi veliki javno val opsesiju i pomodnost. Ta je životinja izazvala oduševljenje kod publike koja je u do tad nepoznatom broju hodočastila u Schonbrunn-zoološki vrt, gdje je životinja bila smještena.
Zološki vrt u Schonbrunu morao je od tad nadalje prerasti carske okvire i postati „javna stvar“. Veliki interes je prerastao u modu /Alles alla Giraffe/ modu koja je zahvatila područje odjevanja,glazbe,kazališta i viševrsnih gadgeta.
Osnova tog oduševljenja bio je IZGLED te visoke i neagresivne životinje koja malo spava malo jede i ne glasa se. Svi kroničari tog vremena, pa i oni iz naših dana, slažu se da je IZGLED žirafe izazvao promjenu javnog vizualiteta tj. uveo do tad nepostojeći „bio design“ čime je ukinuta dominacija K&K razdoblja sa do tada stoljećima dominantnom ikonografijom grabežljivih i „imperijalnih životinja“ orlova i lavova. Taj novi izgled pokrenuo je novi val „moderniteta“ koji je uskoro rezultirao time da je Beč postao jedno jedno od središte moderniteta u Europi. Na scenu su stupili mladi a „Jugendstil“ je postao stil na prijelazu 19. u 20. stoljeće.
Drugi dio izložbe čine nove konstrukcije potaknute izgledom žirafine kože,naime njezinim mrljama i „mrežim crtežom“ koji prekrivaju njezino cijelo tijelo. Meni je veliki broj kutija, raznorazne ambalaže, poslužilo za recikliranje. Izdadio sam za maket jednog novog grada Varaždina. Naravno radi se o idejnom projektu koji je u polazištu i konačnom rezultatu UTOPIJA. Ali budući da se je ,bez svake sumnje, čovjek na planeti zemlji ogriješio o sve što je nekad bilo priridno, cjelokupna budućnost čovječanstva je UTOPIJA.
Stoga je taj reciklirani model grada igra kutijama koja može usporiti sveopću laž o održivosti razvoja i takozvanoj individualnoj kreativnosti.
U sklopu tog dijela izložbe prikazuju se još neke utopije. Ona o pomorskoj plovnoj liniji posredstvom branda Giraffenline i ona o Varaždinu gradu po mjeri djece i ona o novim središtu upravljanja gradom, utemeljen na kobnoj činjenici velikog požara iz 18. stoljeća zbog čega je Varaždin izgubio status glavnog grada republike Hrvatske.
Potaknut time, prijedlog novog Giraffenqvartiera želi biti doprinos promišljanju novog grada Varaždina, koji je izazvan činjenicom da je ta visoka životinja Žirafa 23. srpnja 1828. godine (vožena spacijalni kolima) „stigla“ u Varaždin.
Povijesne činjenice (autentični zapisnici) pokazuju da jer Varaždin (Warasdin) bio posljednja stanica u Hrvatskoj na putu prema Beču, u slijedu od Kaira(Cairo), Alexandrije, Venezije, Rijeke (Fiume), Delnica (Delnize), Karlovca (Carlstadt), Zagreba(Agram) pa dalje prema Szombathyu, Sopranu i Laxenburgu da bi uz opće oduševljenje građanstva dočekana u Beču (Wien).
Treći dio izložbe čini verbalna i vizualna prezentacija činjenica vezanih uz stvarni put i događaje nazvane u povijesti grada Beča kao Alles alla Giraffe ,opisanih u knjizi Christe Riedl* – Dorn iscrpnoj analizi fenomena prve žirafe u Beču.
Taj dio tzv. predavanje je želja za objašnjenjem cjelokupne izložbe uz explikaciju metoda: „retro-futura“ „perceptivno misaono sljepilo“ „nelinearna povijest“ i pojma provincijalizam.
Dodatni dio cijele ove manifestacije je izrada memorijalnog obilježja (skulptura i Giraffen zebre) dolaska i prolaska žirafe kroz Varaždin, u dogovoru sa Art centrom Rezervart te uspostava dana memorije Giraffe, kao sjećanje na 23.7.1928.
Izložbom Otona Ivekovića, velikana historijskog slikarstva i istaknutog predstavnika hrvatske moderne, Muzej Međimurja Čakovec obilježava 70. obljetnicu svoga postojanja. Izložba se otvara u petak, 10. svibnja u 19 sati.
Iz iznimno velikog i značajnog slikarevog opusa, za ovu izložbu odabrana su vrlo specifična djela, tj. niz radova na temu događaja i likova iz povijesti velikaške obitelji Zrinski, koji svjedoče o Ivekovićevoj okupiranosti poviješću ove obitelji i njezinom tematiziranju u umjetničkim djelima od samih početaka slikarskoga djelovanja.
Upravo zbog toga je za vrijeme studija na bečkoj Likovnoj akademiji dobio nadimak „Zrinjimaler” – slikar Zrinskih!
Izložba prezentira niz inačica poznatog „Rastanka Zrinskog i Frankopana od Katarine Zrinske“, počevši od prve verzije slike nastale 1887. godine koju je Oton izradio kao dokaz svog talenta umjesto prijemnog ispita, kada je kao mladić s devetnaest godina odlučio krenuti na bečku Likovnu akademiju. Osim „Rastanka“, na izložbi su prisutne i kompozicije velikog formata „Nikola Šubić Zrinski u Sigetu“ i „Zrinski i Sokolović u Sigetu“, zatim „Ivan Gnade – posljednji Zrinski“, kao i akvareli starih hrvatskih gradova i utvrda koji su bili u posjedu Zrinskih, rađeni za Milenijsku izložbu 1898. u Budimpešti.
Autorica izložbe je dr. sc. Snježana Pintarić, renomirana povjesničarka umjetnosti i muzejska savjetnica, koja za ovu izložbu kaže:
„Ako bi slike trebale imati neki svoj autentični ambijent, prostor u kojem njihovo postojanje ima puno opravdanje, a umjetnički izraz najjači učinak, ako postoji neko okruženje u kojem ćemo osjećati jedinstvo umjetničke namjere i dojma kojeg umjetničko djelo ostavlja u oku promatrača, onda je to u ovom trenutku zasigurno prostor Staroga grada Zrinskih u Čakovcu. Predstavljanjem Otona Ivekovića u Muzeju Međimurja Čakovec završeno je na najljepši način jedno uzbudljivo putovanje od punih stotinu i trideset godina u kojem su, dvorac sa svoje strane, a umjetnik s druge, prošli kroz bure i oluje, doživljavali uspone i padove, bili zaboravljani i zanemarivani, da bi nakon desetljeća ponovno bili otkriveni i adekvatno valorizirani. Mogli bismo isto tako reći da su se slike Otona Ivekovića, iako nisu naslikane ovdje, vratile u Čakovec! Vratile su se u stvarni prostor kojeg je u svojoj imaginaciji Iveković stvorio davne 1887. kada je kao netom završeni đak Obrtne škole, pun prkosa i želje za učenjem slikarskog zanata, sa slikom pod rukom kao dokazom svojeg talenta, krenuo pješice u Beč, prijestolnicu Austro-Ugarskog Carstva da bi se upisao na tamošnju Likovnu akademiju i da bi postao hrvatskim historijskim slikarom.”
U prekrasnom mjesecu svibnju očekuje nas u Čakovcu 51. Majski muzički memorijal „Josip Štolcer Slavenski“.
Prvi dan ove manifestacije, u srijedu 8. svibnja u 13 sati u zgradi Scheier, održat će se koncert studenata Muzičke akademije u Zagrebu, točnije, gudačkog kvarteta imena Visio quartet u sastavu Lea Tvrtković, violina, Vid Krešimir Pavčnik, violina, Vid Ilčić i Lovre Tunuković, violončelo.
Drugi dan, 9. svibnja, u 19 sati slijedi otvorenje izložbe radova učenica i učenika Odjela za likovnu umjetnost i dizajn i smjera Web dizajner Graditeljske škole Čakovec pod nazivom „Tragovima Slavenskog“.
Nakon izložbe program se nastavlja u dvorani Zrinski zgrade Scheier, svečanom dodjelom Nagrade grada Čakovca i koncertom u čast nagrađenoj skladateljici i dakako, Josipu Štolceru Slavenskom.
Ovogodišnja laureatkinja Mirela Ivičević, onima koji iz godine u godinu prate Majski, poznata je kao skladateljica koja nije prvi put dobitnica Nagrade Grada Čakovca. Iako nagrađenu skladbu zbog tehničkih uvjeta nećemo čuti na Večeri laureata, solistica Lucija Stilinović i Ansambl Synchronos izvest će dva izabrana djela iz njenog opusa, dok će nam uživanje u nastavku koncerta i djelima Slavenskog omogućiti Kvartet Sebastian uz sopranisticu Katarinu Toplek Horvat.
Ulaz na programe je slobodan.