Povežite se s nama

Kultura

Topličanka Jelena Štefanić: Uzbuđenje zbog Leonore, najvećeg izazova u karijeri

Objavljeno:

- dana

Kad je Jelena Štefanić nakon jedne neuspješne audicije u Milanu ovog ljeta sjela na stepenice milanske katedrale, pogledala u nebo i pomislila kako bi bio red da nakon nečega lošeg uslijedi nešto bolje, produbila se njezina vjera da ima „nešto“ tamo gore.

U trenucima njezina „razgovora“ s Onim odozgo, zazvonio joj je mobitel i Simon Dešpalj joj je ponudio ulogu Leonore u koncertnoj verziji Verdijevog „Trubadura“ na Creskim ljetnim večerima.

Bila je to dosad najzahtjevnija rola u njezinu repertoaru, a da ju je očigledno dobro svladala, dokazalo se tek koji tjedan kasnije: dobila je ulogu Leonore i u osječkom HNK-u.
Premijera predstave u režiji mladoga glumca Roberta Boškovića, a pod dirigentskom palicom direktora opere osječke kazališne kuće Filipa Pavišića, održana je u studenome, a topličku opernu pjevačicu sad očekuju predstave u veljači.

Izazovi kao strast

Jelena Štefanić je tek u Osijeku shvatila da je bila u pravu kad je vjerovala kako je riječ o zahtjevnoj ulozi. Ni prijatelji joj nisu pomogli sa svojim razmišljanjima o ovome neočekivanom zaokretu u njezinu repertoaru. – Smatrali su da sam premlada za tu ulogu, da je to rola za starije i iskusne pjevačice. Također, iz kolorature sam odjednom „upala“ u dramski sopran. Ali ja volim izazove, pa sam pristala, baš da vidim svoje granice i mogućnosti, i uhvatila se u koštac s Leonorom – smije se dobro raspoložena Jelena Štefanić.

Stalno govorim da volim pjevati ‘lude babe’. Ne volim slatkice, niti sam ja, kao što vidite, slatkica. Čekam Lady Macbeth.

Nije pomoglo ni što je u creskoj izvedbi bio izbačen četvrti, najteži čin.
– Tek s dolaskom u Osijek sam shvatila zašto se Leonora smatra jednom od najtežih rola ikad. Osim što je fizički naporna, nakon puna dva i pol sata pjevanja tek na red dolazi četvrti čin, u kojemu Leonora pjeva punih 40-ak minuta neprestano, da bi na kraju došla naporna scena umiranja. Uh… – kaže.

Zahtjevna rola je zaslužila i dugačke pripreme, pa je Jelena puna dva mjeseca odlazila na probe u Osijek. Paralelno je vježbala i za dijametralno suprotnu ulogu Rosalinde u opereti „Šišmiš“ za izvedbu u Njemačkoj.

– Vjerujte mi da se na opernoj sceni zaista razvije muskulatura. Svaka izvedba je dobar trening, ali potrebno je biti u formi da se to uopće izdrži. Vježbam trbušnjake i istezanje, ali najvažniji su meditacija i smireni um. Meditiram 15 minuta svaki dan i to smatram osobnom higijenom, jer morate biti stabilni. Jednako je važno i samopouzdanje, da ti znaš da TO možeš. To je presudno na sceni. Puno je dobrih pjevača i presudne su nijanse, a jedna od njih je i staloženost na sceni. Vjera da sve što si na probama zacrtao možeš, unatoč tremi, umoru, suhom grlu… prašina na sceni i jaki reflektori ne pomažu i mogućnosti glasovnog aparata su limitirane.

Jelena će iskreno reći da je nemoguće uvijek uživati na sceni. – Ponekad ti se ne da, kao niti bilo što drugo, a moraš pjevati kad si uzeo rolu. Tada pjevanje naizgled zvuči jednako, ali nije, nedostaje emocija. Ovo ljeto neću zaboraviti. Šest dana zaredom sam pjevala Rosalindu s orkestrom i onako iscrpljenoj mi se na zadnjoj predstavi odjednom počelo jako vrtjeti u glavi. Ide zadnji čin, stojim na sceni u jedan ujutro, reflektori jaki, publiku ne vidim, i počelo mi se vrtjeti od umora. Tenor kraj mene pjeva i nikad neću zaboraviti kako sam pomislila: „Pa zašto se ti mičeš?“ Nisam skužila da mi je zlo i nije mi bilo jasno zašto ide lijevo-desno. Pogledam u reflektore i shvatim da vidim dvostruko. Panika…. Samo se nemoj srušiti, pa će u novinama pisati „ova se onesvijestila“… U trenutku mi je sve to prolazilo kroz glavu, govorila sam si: „Diši, diši…“ Ne znam kako, ali uspjela sam doći do kraja. Čekam da pogledam snimku. Nije to lako. Publiku se ne tiče tvoj umor, ona želi maksimum. Ti ga želiš još više, uvijek želiš dati maksimum, samo ponekad ne ide – priznaje.

Volja i žar

Jelena Štefanić je na sceni deset godina, od svoje 24. godine, i još ne želi stalan angažman. Želi, kaže, birati sama svoje role još dok ima volje i strpljenja. – Još imam žar borbe i želim to iskoristiti. Kao slobodnjak si mogu priuštiti pjevati role koje želim, a da radim u kazalištu, sigurno nikad ne bih pjevala Leonoru, primjerice.
Kao što je prvi put pjevala dramski sopran, “Šišmiš” je bio njezina prva opereta. Za razliku od Verdija, opereta je privlači i ubuduće. – Teško je, jer tu je osim pjevanja cijelo vrijeme i gluma, ali upravo je to zanimljivo. Snašla sam se u tome i jako me zanima, a voljela bih u svoj repertoar uvrstiti i neke barokne role – najavljuje.

Jelenu Štefanić u veljači očekuju prve izvedbe Leonore u osječkom HNK-u

Na svojoj repertoarnoj listi Jelena Štefanić danas ima deset rola, a čeka je Antonija iz Offenbachovih „Hoffmannovih priča“ i nada se debiju Bellinijeve “Norme”. – Stalno govorim da volim pjevati „lude babe“. Ne volim slatkice, niti sam ja, kao što vidite, slatkica. Čekam Lady Macbeth. Ali za nju sam zaista još stvarno premlada. Morat ću pričekati da prođem četrdesetu – govori Jelena, koja je danas u najboljim pjevačkim godinama. – Moj glas je tek s 32 počeo, meni samoj, zvučati kako spada. Razvijaš se i kao čovjek i kao pjevač. Povećava mi se opseg glasa, zadovoljna sam – govori Jelena Štefanić i priznaje da je jako uzbuđena zbog svega što je još čeka. A ako zapne, sjest će pred neku katedralu ili crkvicu i porazgovarati s nekim gore.

Kultura

Proslava 70. obljetnice muzeja Dvor Trakošćan uz otvorenje izložbe „Tko tu koga ženi“

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Foto: MKM/Dubravko Hrupa

U srijedu, 24. travnja, održano je službeno otvorenje izložbe „Tko tu koga ženi?” koja predstavlja središnje događanje povodom 70. obljetnice postojanja muzeja Dvor Trakošćan.

Obilježavanju je prisustvovala i ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek, župan Anđelko Stričak, načelnik Općine Bednja Damir Poljak te brojni drugi uzvanici i građani.

– Dvorac Trakošćan je od samog početka prepoznat kao iznimno vrijedan spomenički kompleks kojeg je krasila vrsnoća samog graditeljskog sklopa, ali i jedinstvena povezanost s prirodom. To je ono što je Trakošćan učinilo tako atraktivnim, toliko posjećenim i tako posebnim među nizom dvoraca u sjeverozapadnoj Hrvatskoj. Sam rad muzeja, ideja da se ovdje uspostavi muzejska zbirka, doprinijela je tome da se dvorac na najbolji mogući način cijelo vrijeme održavao i obnavljao. Vjerujemo da će, uz velike ambicije i planove sadašnje ravnateljice, u sljedećim godinama dvorac doživjeti značajna unapređenja, postati još atraktivniji i pristupačniji brojnim posjetiteljima – istaknula je ministrica Obuljen Koržinek.

Čestitke je uputio i župan Anđelko Stričak.

Ravnateljica Muzeja Goranka Horjan je istaknula da gotovo da nema turističke promidžbe Lijepe naše bez slike Trakošćana.

– Svaka obnova postava u Trakošćanu ima jednu zadanu komponentu, maksimalno uvažavati sačuvani interijer. Sadašnja muzeološka koncepcija prezentira život hrvatskog plemstva, odnosno nasljeđe obitelji Drašković, a jedan smo od rijetkih muzeja koji izlaže veliki postotak svog fundusa, gotovo 70 posto, dakle pristupačnost građe je na prvome mjestu – rekla je Goranka Horjan i dodala da muzej ima nekoliko zbirki koje sadrže vrhunska dostignuća umjetničkog obrta.

– Uvijek smo bili fokusirani na prezentaciju stalnog postava, međutim sve više se otvaramo i drugim događanjima i radionicama te cijela paleta aktivnosti svjedoči o 70-godišnjem radu Dvora Trakošćan – naglasila je ravnateljica.

Izložba „Tko tu koga ženi“ je realizirana uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija i moći će se razgledati sve do 15. rujna.

Izložba prikazuje ugovorene brakove koji su sve do u 20. stoljeće bili sastavni dio socijalno-ekonomskih strategija plemićkih i velikaških obitelji i sredstvo stjecanja i potvrđivanja društvenog i materijalnog položaja te ostvarivanja političkih ciljeva. Autorica stručne koncepcije je kustosica Andreja Srednoselec, stručna suradnica Marina Bregovac Pisk, a likovni postav oblikovala je Ana Katurić.

Osim službenog otvorenja izložbe, za posjetitelje je priređen bogat glazbeni program, impresivan light show te se ukazala prilika za druženje s muzealcima, što je upotpunilo događanje. „Povezani kroz vrijeme”, kao slogan kojim Dvor Trakošćan želi obilježiti ovih 70 godina, ističe važnost kontinuirane povezanosti s prošlošću, oblikovanje sadašnjosti te zajedničko stvaranje budućnosti.

Nastavite čitati

Kultura

Glazbeni spektakl: koncert 170-ak mladih glazbenika iz Glazbene škole u Varaždinu i škole iz Barcelone

Objavljeno:

- dana

Objavio/la:

Novi glazbeni spektakl priprema Glazbena škola u Varaždinu u suradnji s gostima iz Barcelone: u četvrtak, 2. svibnja, u 20 sati će ispred vile Bedeković u Varaždinu početi zajednički open-air koncert učenika ove  škole, učenika škole IEA Oriol Martorell iz Barcelone i zbora Via.

Čak 170-ak mladih, 100-tinjak u zboru i 70-ak u simfonijskom orkestru, nastupit će pod dirigentskom palicom profesorice Dade Ruža, a na programu će biti djela F. Schuberta, G. Verdija, O. Petersona, A. Kabilja, P. Casalsa. Ulaz na koncert je besplatan.

Najavljeno je to na konferenciji za novinare na kojoj su, uz ravnatelja Glazbene škole Davora Matačića i profesoricu te škole Dadu Ružu, prisustvovali i zamjenica župana Silvija Zagorec, pročelnica Upravnog odjela za društvene djelatnosti Grada Varaždina Danijela Vusić, ravnatelj Koncertnog ureda Varaždin Raymond Rojnik, kao i Jerónimo Fuentes Candau, zamjenik veleposlanika Kraljevine Španjolske u Republici Hrvatskoj, ujedno i otpravnik kulturnih poslova pri Veleposlanstvu.

Suradnja sa školom iz Barcelone započela je putem Erasmus+ projekta u prosincu, kada su učenici varaždinske Glazbene škole gostovali u Barceloni, a open-air koncert će biti uzvratno gostovanje.

– Odlučili smo napraviti veći projekt s programom klasične glazbe. U prvom dijelu izvest ćemo 8. simfoniju, takozvanu „Nedovršenu“ Franza Schuberta koju mnogi možda pamte kao scensku glazbu iz crtića Štrumfovi. Slijedi dio u kojem će sudjelovati i mješoviti djevojački zbor, a počet ćemo s djelom katalonskog skladatelja Pavla Casalsa u mojoj obradi za gudački orkestar. Nakon toga ćemo izvesti nekoliko opernih djela iz Verdijevog opusa, iz Trubadura, Nabucca i Traviate. Predstavit će se solisti, sopranistica Ivona Borak i alt Eva Osonjački, perspektivne učenice naše škole koje su se istaknule visokim nagradama na brojnim natjecanjima, a uz njih i dvojica solista, naši bivši učenici, tenor Mislav Lucić i bariton Dorian Stipčić. U završnici ćemo iskoračiti u područje mjuzikla uz „Jaltu Jaltu“ Alfija Kabilja, izvest ćemo gospel kanadskog jazz skladatelja Oscara Petersona, a na samom kraju izvodimo „Barcelonu“, poznatu skladu Freddiea Mercuryja, koju je za tu prigodu obradio naš kolega, profesor Marko Prepelić – najavila je prof. Ruža.

Koncert u suradnji s gostima iz Barcelone nova je potvrda da je kvalitetan rad Glazbene škole u Varaždinu prepoznat i međunarodno, napomenula je zamjenica župana Silvija Zagorec. – Da s glazbenim školama i konzervatorijima u Europi odlično surađuju, govori najnoviji koncert, još jedan mali glazbeni spektakl u nizu. Čestitam im i na svim uspjesima, a posebno na tome što doprinose statusu UNESCO grada glazbe koji nosi Varaždin. Uvijek smo rado domaćini, a posebice kada gosti stvaraju s našim učenicima. Gosti tada postaju prijatelji za cijeli život. Sve građane pozivam na koncert u četvrtak, 2. svibnja, na slavlje glazbe, mladosti i darovitosti koje doslovno prelazi granice – istaknula je zamjenica župana Zagorec.

Građane je na koncert pozvala i Danijela Vusić, pročelnica Upravnog odjela za društvene djelatnosti Grada Varaždina.

– Grad Varaždin svesrdno podržava Glazbenu školu u Varaždinu, koja ima veliki značaj, ne samo kao obrazovna ustanova, nego i kao institucija koja doprinosi kulturnoj i umjetničkoj suradnji, posebno s Koncertnim uredom Varaždin. Suradnja se nastavlja i na ovom međunarodnom projektu, koji je plod suradnje za koju se nadamo da će biti dugogodišnja – rekla je pročelnica Vusić. 

Već godinama imamo odličan odnos s Glazbenom školom u Varaždinu, istaknuo je pak zamjenik veleposlanika Jerónimo Fuentes Candau.

– Ključna je bila 2016. godina kada smo primili i prihvatili poziv da dođemo na Varaždinske barokne večer kao zemlja gost. Tada je počela ova lijepa priča, održani su koncerti u Varaždinu, ali su bili i naši gosti na poznatim božićnim koncertima u Zagrebu. Ovaj koncert je prekrasan rezultat ovoga svega, ali je zapravo plod direktne suradnje dvije obrazovne institucije, što je lijep primjer suradnje civilnoga društva – rekao je Jerónimo Fuentes Candau.

Koncertnom uredu Varaždin ovo će biti četvrti veliki, grandiozni koncert u suradnji s Glazbenom školom u Varaždinu. – Ovime smo za tisuću djece omogućili da nastupaju pred tisućama gledatelja, a to je jedna od najvećih motivacija za svako dijete koje se bavi glazbom – naveo je ravnatelj Raymond Rojnik.

Ravnatelj Glazbene škole u Varaždinu Davor Matačić je mladim umjetnicima i prijateljima iz Barcelone te učenicima svoje škole poželio puno snage za završne pripreme.

– Sada je pred njima uvježbavanje zadnjih detalja za interpretaciju vrlo zahtjevnog programa koji je postavila kolegica Dada Ruža – zaključio je Matačić.

Nastavite čitati

Promo

Varaždinsko online izdanje